Warszawa, 13.05.2025 (ISBnews) – Głównymi celami OT Logistics na ten rok jest stabilizacja i zwiększenie przychodów, m.in. w oparciu o nowe grupy towarowe oraz realizacja programu oszczędności kosztowych w portach, poinformował prezes Kamil Jedynak. Spółka oczekuje też, iż 2025 r. będzie znacznie lepszy na rynku agro.
“Od strony przychodowej [celem jest] przede wszystkim stabilizacja i zwiększenie przychodów, bazując na nowych grupach towarowych. […] Pojawiają się produkty, które nas całkowicie zaskoczyły i które są bardzo perspektywiczne, bo i wolumen może być znaczny i być naprawdę dobrym substytutem np. rudy żelaza. Ale też, w związku z nieprzewidywalną sytuacją w poszczególnych segmentach, chcemy się skupić na produktach, w których moglibyśmy podpisać kilkuletnie kontrakty z klientami, by zapewnić stabilizację przychodów” – powiedział Jedynak podczas konferencji prasowej.
“Z drugiej strony, w związku z wyzwaniami rynkowymi jest to [wśród celów] intensywny program oszczędności kosztowych i efektywności kosztowych, który przeprowadzamy w portach, żeby impact na wyniki negatywnych trendów rynkowych był jak najmniejszy” – dodał.
Wśród szans rynkowych w 2025 roku prezes wskazał ożywienie rynku agro i być może produkcji hutniczej w Europie.
“Na pewno [będzie to] lepszy rok, o ile chodzi o sytuację na rynku agro i poprawę w kwestii cen na rynkach międzynarodowych i większych zbiorów, większej ilości zbóż na eksport. No i kwestia przede wszystkim trendu ‘usamodzielniania się’ Europy, który byłby też połączony z programem zwiększenia zbrojeń w Europie, co bezpośrednio przełożyłoby się na wsparcie lokalnego przemysłu hutniczego i zwiększenie produkcji” – wymienił.
Po stronie zagrożeń prezes wskazał wzrastającą nieprzewidywalność sytuacji geopolitycznej.
OT Logistics odnotowało 9,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 157,21 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 8,23 mln zł wobec 147,85 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 58,17 mln zł wobec 191,63 mln zł zysku rok wcześniej.
W komentarzu do wyników spółka podała, iż w 2024 r. skonsolidowane przychody wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8% r/r. Sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47% r/r), spedycyjnym (-47,5% r/r) oraz w hydrotechnice (-29,9% r/r). Wzrosty sprzedaży Grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21% r/r). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych.
W przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36% r/r wynikał z wysokiej bazy porównawczej lat 2022-2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów – zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego. Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38-proc. spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18% r/r, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów, wyjaśniała spółka.
Podkreśliła, iż na wyniki w ub.r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i przez cały czas trwają. Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym spadek były bardzo wysokie wartości bazowe osiągnięte w 2023 roku, które wynikały zarówno z rekordowego wzrostu przychodów, jak i zdarzeń jednorazowych, takich jak rozwiązanie rezerwy na zobowiązanie z tytułu opcji put oraz sprzedaż akcji Luka Rijeka.
Grupa OTL to notowana na GPW grupa specjalizująca się w usługach transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 321 mln zł w 2024 r.
(ISBnews)