Centrum Promocji KIG: Kierunek Vietnam – apetyt na azjatyckiego „tygrysa”

2 tygodni temu
Zdjęcie: Centrum Promocji KIG: Kierunek Vietnam – apetyt na azjatyckiego „tygrysa”


Agencja Informacyjna: Rywalizacja handlowa między Stanami Zjednoczonymi Ameryki i Chińską Republiką Ludową przyczynia się do poszukiwania nowych, atrakcyjnych kierunków eksportowych. Jedną z gospodarek notujących rokrocznie wzrosty jest Socjalistyczna Republika Wietnamu.

Jak procentowy udział klasy średniej w Wietnamie będzie rósł?

„15 proc. społeczeństwa w Socjalistycznej Republice Wietnamu należy do klasy średniej (według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Polsce do tej grupy społecznej przynależy ok. 54 proc.). Szacuje się, iż w perspektywie kilku lat klasa średnia w Socjalistycznej Republice Wietnamu wzrośnie choćby o 50 proc. lub podwoi się, w zależności od dynamiki wzrostu gospodarki.” – Prognozuje Bożena Wróblewska – prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej. Stwarza to szereg możliwości dla polskich przedsiębiorców, zainteresowanych ekspansją na perspektywiczne rynki azjatyckie.

Jak są postrzegane polskie produkty w Wietnamie?

Polskie produkty i usługi są postrzegane, przez rynki zagraniczne, jako atrakcyjne zarówno jakościowo, jak i cenowo. Ma na to wpływ członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Restrykcyjne regulacje związane m.in. z procesem produkcji i certyfikacji wyrobów wytwarzanych na terenie Wspólnoty powodują, iż są one odbierane jako produkty dobrej jakości, naturalne, bezpieczne dla konsumentów. Rozwijające się rynki azjatyckie, upatrują w polskich produktach wysokiej jakości, tożsamej dla zachodnich towarów pochodzących z Europy.

Czy Wietnam przekształci się w nowoczesną gospodarkę przemysłową?

Bank Światowy przewiduje, iż w 2024 r. produkt krajowy brutto Socjalistycznej Republice Wietnamu wzrośnie o 5,5 proc., a następnie umocni się do 6 proc. w roku 2025. Z kolei inne źródła przewidują wzrost, w przedziale aż 6-6,5 proc., w ciągu najbliższej dekady, co ma pozwolić temu państwu na osiągnięcie statusu gospodarki, o wysokim dochodzie do 2045 r. Prognozy długoterminowe Banku Światowego przewidują, iż do roku 2035 Socjalistyczna Republika Wietnamu przekształci się w nowoczesną gospodarkę przemysłową o statusie „upper middle income economy” (gospodarka o wyższych średnich dochodach) lub „high income economy” (gospodarka o wysokich dochodach). Gospodarka wietnamska jest oparta na 3. filarach: przemyśle, usługach oraz rolnictwie. Trzon gospodarki stanowią przedsiębiorstwa państwowe. Dzięki liberalizacji lokalnego i zagranicznego handlu produktami rolnymi, sektor rolnictwa stał się sektorem zorientowanym na rynek wewnętrzny oraz eksport.

Czy klasa średnia w Wietnamie jest na celowniku zachodnich inwestorów?

Coraz większą rolę w gospodarce Socjalistycznej Republice Wietnamu odgrywa grupa konsumentów wywodzących się z klasy średniej. Na arenie międzynarodowej to ona staje się rosnącą siłą, przyciągającą zagraniczny handel oraz inwestorów. Jak szacuje Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej (CP KIG), tylko w samym wietnamska klasa średnia stanowi mniej więcej 15 proc. społeczeństwa. Na 100.000.000 mieszkańców Socjalistycznej Republice Wietnamu jest to dużo potencjalnych klientów, którzy poszukują produktów dobrej jakości. W perspektywie kolejnych lat, klasa średnia zwiększy się tam choćby o 50 proc. lub się podwoi w zależności od dynamiki wzrostu gospodarki.

Jest to naturalna grupa docelowa na produkty marki premium, pochodzące z Europy, bo kojarzą się z prestiżem i zewnętrznym atrybutem nowoczesności, z czym chcą się identyfikować pretendujący konsumenci w Azji. Jak podkreśla Bożena Wróblewska – prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej, „konsument, wywodzący się z klasy średniej jest dość bogaty, ma doświadczenie zakupowe, jeżeli chodzi o produkty pochodzące spoza Azji, jest też konsumentem świadomym, wiedzącym czego poszukuje, który chce być postrzegany jako nowoczesny. Takim symbolem w Chińskiej Republice Ludowej, Japonii czy w Republiki Korei, jest pokazywanie się z kubeczkiem Starbucksa, a więc identyfikowanie się z kulturą zachodnią”.

Taki konsument z chęcią sięga po produkty pochodzące ze Wspólnoty, a ponieważ polskie produkty mają oznaczenia „wyprodukowane w Unii Europejskiej”, to mają one szansę pozyskania nowych nabywców. jeżeli chodzi o cenę, polskie towary na pewno są konkurencyjne, w porównaniu do innych producentów spoza Azji. Natomiast nie zawsze niska cena produktów jest warunkiem zakupu. Konsumenci w Azji nie oczekują, by cena danego produktu była niska, wręcz przeciwnie, dla nich cena wysoka, świadczy o jakości takiego produktu.” – Twierdzi Bożena Wróblewska – prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.

Kto pomaga polskim przedsiębiorstwom zdobywać rynki w Azji?

Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od skali działalności, może sprzedawać swój produkt na rynkach zagranicznych, o ile adekwatnie dostosuje swoją ofertę, do potencjalnego odbiorcy. Organizacją, która wspiera polskich eksporterów, w tym procesie, jest m. in. Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.

Na czym polega pomoc Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej?

Bożena Wróblewska – prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej, zaznacza, iż „Centrum Promocji KIG pomaga polskim przedsiębiorstwom, po pierwsze poznać rynki, po drugie poszukuje dla nich nisz rynkowych, wskazując m.in. gdzie, w jakich kierunkach, pojawiają się nowe możliwości eksportowe. Pomaga także w działalności promocyjnej, wskazując przy tym różne metody finansowania, które pozwolą organizacjom, na pokrycie potrzebnych wydatków, związanych m.in. z wyjazdami na targi, spotkania biznesowe, promocję w mediach czy marketing w internecie”. – Wyjaśnia Bożena Wróblewska – prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej. Kierunkami, na których w tej chwili koncentruje się Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczejj, są rynki Unii Europejskiej, ale także pozostałe kontynenty, w tym m.in. Azja czy Ameryka Północna.

Co to jest Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej?

Krajowa Izba Gospodarcza Centrum Promocji Sp. z o.o. powstała w 2000 roku. Została powołana przez Krajową Izbę Gospodarczą – niezależną organizację biznesu, skupiającą największą liczbę przedsiębiorców w Polsce.

Jakie są cele Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej?

Celami działalności Krajowej Izby Gospodarczej Centrum Promocji jest kompleksowe wspieranie przedsiębiorstw, w zakresie kreowania wizerunku za granicą, rozwój eksportu oraz promocja handlu zagranicznego. Działalność obejmuje: promocję gospodarczą oraz doradztwo eksportowe; organizację targów zagranicznych; organizację wystaw; organizację misji handlowych; organizację konferencji i specjalistycznych szkoleń.

Co zrobiło Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej?

Od roku 2000 Krajowa Izba Gospodarcza Centrum Promocji zrealizowała szereg projektów pro-eksportowych i szkoleniowo-doradczych, Polskich Wystaw Narodowych za granicą oraz polskich wystąpień na wystawach branżowych w Europie i Azji, w tym m. in. na Białorusi, w Chińskiej Republice Ludowej, Estonii, w Federacji Rosyjskiej, Kazachstanie, na Litwie, Łotwie, w Japonii, na Ukrainie oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Dziękujemy za przeczytanie artykuł do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji o problematyce gospodarczej, które znajdziesz tutaj.

Agencja Informacyjna, Gospodarka, Wietnam, /DEC/ ilustracja pixabay, 15.10.2024

Idź do oryginalnego materiału