Centrum Serenada otwiera się na potrzeby wszystkich

5 dni temu

Centrum Serenada wychodzi naprzeciw różnorodnym potrzebom swoich gości, stawiając na dostępność i udogodnienia dla wszystkich, w tym osób z niepełnosprawnościami i neuroróżnorodnych. Najnowsza inicjatywa, realizowana we współpracy z Zespołem Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie, to unikatowy projekt edukacyjno-społeczny, który ma na celu praktyczną naukę samodzielności, odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania z przestrzeni publicznej.

Dane Komisji Europejskiej wskazują, iż choćby co piąty mieszkaniec Unii Europejskiej doświadcza ograniczeń w dostępie do miejsc codziennego użytku. Z kolei według Eurostatu z 2022 roku, aż 26 proc. dorosłych mieszkańców UE deklaruje długotrwałe problemy zdrowotne wpływające na ich codzienne funkcjonowanie.

Miejsce otwarte dla wszystkich

Centra handlowe, jako jedne z najczęściej odwiedzanych miejsc publicznych, odgrywają kluczową rolę w tworzeniu otwartego i przyjaznego środowiska dla wszystkich. Iwona Sitko, dyrektor Centrum Serenada, podkreśla: – Naszym celem jest tworzenie miejsca naprawdę otwartego dla wszystkich. Dostępność to nie tylko dostosowanie przestrzeni, ale też budowanie świadomości i realne wsparcie. Od lat prowadzimy inicjatywę „Zakupy po cichu” dla osób w spektrum autyzmu, a teraz rozwijamy nasze działania, współpracując z krakowskim Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących – mówi.

Od początku 2025 roku Centrum Serenada i Zespół Szkół realizują projekt, który uczy młodych ludzi samodzielności i integracji. – Już wcześniej wprowadziliśmy oznaczenia w alfabecie Braille’a, a teraz idziemy o krok dalej, pomagając młodzieży oswajać codzienne wyzwania – dodaje Iwona Sitko.

Wspólny projekt

Projekt rozpoczął się od audytu dostępności przeprowadzonego przez uczniów, którzy oceniali układ galerii, oznaczenia i reakcje pracowników. Następnie uczniowie wzięli udział w warsztatach praktycznych, takich jak przygotowywanie pizzy w restauracji Cucina Aperta.

– Dzięki współpracy z Centrum Serenada nasi uczniowie mogą rozwijać umiejętności potrzebne w codziennym życiu. To bezcenna lekcja samodzielności – mówi Marcin Dębski, dyrektor Zespołu Szkół.

W kolejnych miesiącach program będzie kontynuowany w formie cyklicznych wizyt i warsztatów, a zwieńczeniem będzie publikacja broszury z dobrymi praktykami. – To projekt, który zmienia nie tylko uczestników, ale też nas. Jeszcze lepiej rozumiemy, jak ważna jest możliwość samodzielnego poruszania się po mieście – podkreśla Iwona Sitko.

Idź do oryginalnego materiału