W II połowie listopada powróciły wzrosty cen na krajowych stacjach paliw. O ile LPG drożał już wcześniej, to średnie ceny detaliczne benzyny i diesla zaczęły mocniej rosnąć w ostatnim tygodniu. Jest to opóźniona reakcja na wyższe ceny w hurcie po tym jak skokowo osłabił się złoty wobec dolara. Rekordzistą pod względem wzrostu cen jest autogaz, który najmocniej uzależniony jest od importu i jego kierunku, a tym samym kursów walut.
Ceny paliw wzrosły symbolicznie w hurcie
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 27-go listopada 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 1 grosz (+3 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,682 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał średnio o 2 grosze (+6 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,943 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 pozostała na poziomie 32 grosze na litrze (z VAT).
Na wyższe ceny ON w stosunku do benzyny ma wpływ sezon grzewczy i fakt, iż udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.
Warto przypomnieć, iż w październiku benzyna i diesel podrożały w hurcie o dokładnie 15 groszy na litrze, a w listopadzie benzyna 95 i diesel zyskują w hurcie odpowiednio o 6 i 20 groszy na litrze.
Notowania ropy pozostają pod wpływem skrajnie różnych czynników
W ubiegłym tygodniu ceny ropy odbiły w górę na wiadomość, iż Ukraińcy zaczęli wykorzystywać broń dalekiego zasięgu do ataków w głąb Rosji po tym jak USA, Wielka Brytania i Francja wydały odpowiednią zgodę. Tradycyjnie już Putin zaczął eskalować groźby wobec Zachodu, włącznie z użyciem najnowszej rakiety balistycznej. Jednak od początku tego tygodnia notowania giełdowe ropy spadają w sytuacji gdy Izrael i Liban przyjęły amerykańskie warunki zawarcia pokoju. Umowa o zawieszeniu broni weszła w środę.
Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b. W środowy wieczór (27.11.2024) kontrakt najbliższy na tę ropę wyceniany jest na 72,5 usd/b po spadku z 75,2 usd/b na zamknięciu poprzedniego tygodnia.
W listopadzie dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Trumpa.
Spadkowo na ceny wpływa też słabnąca gospodarka Chin i rosnące światowe zapasy ropy, w tym wydobycie w USA.
Jednak ceny nie chcą mocniej spadać, ponieważ OPEC+ zapowiada, iż na grudniowym posiedzeniu przedłuży okres obowiązywania niższych limitów wydobycia surowca.
Niestety, dla kierowców, złoty mocno stracił w ostatnich tygodniach na wartości
Notowania USD/PLN w środowy wieczór (27-go listopada) obniżyły się w okolice 4,07 złotego za dolara po ustanowieniu rocznego szczytu (powyżej 4,16 zł/usd) na zamknięciu poprzedniego tygodnia (22.11.2024). Słaby złoty był w październiku efektem oczekiwań, iż Trump wygra wybory, a później zrealizowania się tego scenariusza. W minionym tygodniu dolar uzyskiwał dodatkowe wsparcie w postaci eskalacji wojny Rosji z Ukrainą. W ostatnich dniach pojawiła się korekta wzrostowa na euro/dolarze po danych o inflacji w USA, które zwiększyły prawdopodobieństwo grudniowego cięcia stóp procentowych przez FED.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary świata – EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót.
W detalu cena średnia dwóch głównych paliw wzrosła wyraźnie w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 48-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,09 i 6,19 zł/l. Oznacza to, iż cena średnia benzyny wzrosła o 5 groszy, a diesla o 10 groszy na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie mocno, bo o 5 gr/l do 3,19 zł/l, podrożał autogaz. Na ceny, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, LPG negatywnie wpływa skokowy wzrost kursu dolara.
Cena średnia paliw w detalu: 27-11-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,85 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 6,09 zł/l (+5 gr/l);
• ON: 6,19 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,19 zł/l (+5 gr/l).
Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach ceny obu paliw są o 12-54 grosze niższe w detalu i hurcie niż przed rokiem (tabela poniżej).
Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 48 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw spadła do zero gr/l dla ON (-0,3 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) obniżyła się o 3 grosze i sięga 25 groszy na litrze.
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,2 gr/l) jest o ponad 4 grosze wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26,3 gr/l) przewyższa o ponad 2 grosze rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, iż w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com