CH Plejada Sosnowiec po ponad 20 latach działania na rynku przechodzi gruntowną modernizację, która całkowicie odmieni doświadczenia zakupowe klientów centrum. Nowa strefa gastronomiczna, przestrzenie rekreacyjne i odświeżony design to tylko część zmian, na które zdecydował się właściciel obiektu, we współpracy z zespołami Cushman & Wakefield odpowiedzialnymi za jego komercjalizację, zarządzanie oraz Project & Development Services. To najważniejszy krok, który pozwoli dostosować Plejadę Sosnowiec do współczesnych oczekiwań klientów.
Transformacja ta doskonale wpisuje się w aktualny trend repozycjonowania starszych obiektów handlowych, których potencjał – odpowiednio wykorzystany – może przynieść realne efekty. Jak pokazują najnowsze dane z raportu Cushman & Wakefield „Zakupowe dylematy: centrum czy park handlowy?”, 42 proc. mieszkańców miast odwiedza centra handlowe co najmniej raz w tygodniu, a aż 84 proc. – przynajmniej raz w miesiącu. Co istotne, odsetek odwiedzających centra rzadziej niż raz w miesiącu spadł aż o 11 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem.
Warto zaznaczyć, iż jednym z głównych powodów wizyt w centrach handlowych są dziś funkcje wykraczające poza sam handel – aż 50 proc. respondentów wskazuje je jako najczęstszy wybór w kontekście rozrywki, a kluczową rolę odgrywają także rozbudowane strefy gastronomiczne. To właśnie te elementy coraz częściej odróżniają centra handlowe od parków – bardziej kompaktowych i zorientowanych na szybkie zakupy.
– To wyraźny sygnał, iż odświeżone i dobrze zarządzane obiekty handlowe przyciągają klientów na nowo – szczególnie wtedy, gdy odpowiadają na ich zmieniające się oczekiwania. Młodsi konsumenci (18–29 lat) coraz częściej traktują centra jako przestrzeń społeczną – miejsce spotkań, relaksu i rozrywki. Między innymi dla nich powstają nowe strefy gastronomiczne, miejsca zabaw i relaksu, które w CH Plejada Sosnowiec mają szansę stać się integralną częścią codziennego życia lokalnej społeczności – wyjaśnia Ada Budynek, Leasing Team Manager w międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield.
Nowe potrzeby klientów, nowy design, nowe funkcje
– Koncepcja metamorfozy CH Plejada Sosnowiec została oparta na analizach rynkowych, w tym badaniach GFK, które pozwoliły poznać zmieniające się potrzeby klientów. W ostatnich latach w sąsiedztwie centrum powstało wiele osiedli zamieszkiwanych głównie przez rodziny z dziećmi. Nowi mieszkańcy oczekują nie tylko atrakcyjnej oferty zakupowej, ale także przestrzeni do rekreacji i rozrywki – mówi Magdalena Gniazdowska, Retail Leasing Manager, Cushman & Wakefield.

Prace modernizacyjne zaplanowane zostały na dwa lata i podzielone na dwa etapy, obejmujące dwie różne części obiektu.
– Pierwszy etap przebudowy dotyczy zamkniętej części centrum, w której powstanie nowoczesny foodcourt oraz strefa zabaw dla dzieci – element, którego dotychczas brakowało w CH Plejada Sosnowiec. Zadbamy również o poszerzenie oferty najemców, zarówno w strefie gastronomicznej, jak i handlowej. Chcemy też wzmocnić naszą ofertę rozrywkową, która odpowie na potrzeby okolicznych mieszkańców – wyjaśnia Paula Bartosik, Dyrektor Centrum Handlowego Plejada w Sosnowcu, Asset Services, Cushman & Wakefield.
Nowy foodcourt będzie oferował miejsca dla około 300 osób i pięciu nowych najemców gastronomicznych. Ponadto, w ramach pierwszego etapu w centrum pojawią się elementy małej architektury, nowe toalety oraz wyjście na zewnętrzną strefę relaksu. Zakończenie tej fazy modernizacji planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Drugi etap prac poświęcony będzie renowacji fasady wejściowej oraz unowocześnieniu działającej w tej chwili części centrum. Wśród zaplanowanych działań znajduje się wymiana sufitów, oświetlenia, witryn, posadzek oraz modernizacja toalet. Również w tej części pojawią się nowe elementy architektury, miejsca odpoczynku oraz odświeżona zostanie kolorystyka wnętrz. Całość ma zostać ukończona w 2026 roku.
Techniczna precyzja w praktyce
Za techniczną stronę zmian i koordynację procesu odpowiada zespół Project & Development Services Cushman & Wakefield.
– Zapewniamy CH Plejada Sosnowiec pełne wsparcie na każdym etapie procesu inwestycyjnego, oferując kompleksowe usługi zarządzania projektami oraz kosztami. Przygotowanie do tak zaawansowanej przebudowy wymaga kompleksowego działania na wielu poziomach i przygotowania inwestycji od strony technicznej i formalnej. Dużo czasu i konsultacji wewnętrznych poświęciliśmy na prace projektowe, które wymagały optymalnego podejścia zarówno pod kątem doboru nowoczesnych materiałów wykończeniowych, zakładanego budżetu inwestycji i wyzwań technicznych, związanych z przebudową budynku mającego już ponad 20 lat. W związku z faktem, iż prace remontowe są prowadzone w działającym centrum handlowym, jednym z najważniejszym elementów końcowego sukcesu jest odpowiednie zaplanowanie realizacji prac i wybór doświadczonego generalnego wykonawcy. Jestem pewien, iż zespołowy wysiłek poświęcony na prace związane z przygotowaniem inwestycji, przełoży się na ich sprawną realizację – wyjaśnia Marcin Golly, Associate, Head of Project Management Poland Project & Development Services.

Dlaczego modernizacja to dziś konieczność?
Centrum Handlowe Plejada w Sosnowcu od 2001 roku pełni istotną rolę w codziennym życiu lokalnej społeczności – jako miejsce zakupów, spotkań i spędzania wolnego czasu. Przez lata wypracowało ugruntowaną pozycję na rynku, jednak dynamiczne zmiany w branży retail oraz ewoluujące oczekiwania klientów wymagają nowego podejścia. Dzisiejszy konsument szuka nie tylko szerokiego wyboru marek, ale także komfortowej przestrzeni, nowoczesnych stref gastronomicznych, rozrywkowych i dodatkowych usług, które czynią wizytę w centrum handlowym kompleksowym doświadczeniem.
– Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield Trends Radar, Polska uplasowała się na drugim miejscu w Europie pod względem nowo oddanej powierzchni handlowej. Prognozy wskazują, iż tę pozycję utrzymamy również w 2025 roku, a spowolnienie inwestycyjne nastąpi dopiero w latach 2026–2027. Coraz silniejsza konkurencja oraz dojrzewający rynek sprawiają jednak, iż modernizacja istniejących obiektów staje się nieunikniona – wyjaśnia Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.
Rosnący udział e-commerce dodatkowo zmienia sposób, w jaki konsumenci korzystają z przestrzeni handlowych. Dla branży retail najważniejsze stają się rozwiązania omnichannel, które pozwalają płynnie łączyć doświadczenia zakupowe online i offline – od rezerwacji produktów przez internet, przez odbiór w sklepie, po cyfrowe udogodnienia na miejscu, jak kioski samoobsługowe czy aplikacje lojalnościowe.
– Modernizacja obiektów takich jak CH Plejada w Sosnowcu to adekwatny kierunek, który pozwala zachować konkurencyjność i odpowiadać na oczekiwania współczesnych klientów. Odświeżony wygląd, wdrożenie nowych technologii oraz rozbudowa oferty o segmenty związane z rozrywką i gastronomią to skuteczne sposoby na repozycjonowanie obiektu i przyciągnięcie nowych grup odbiorców – podsumowuje Michał Masztakowski.