Chcemy demokratyzować rynek szkoleń VR

4 tygodni temu

Szkolenia realizowane dzięki VR mogą być choćby cztery razy bardziej skuteczne i angażujące niż tradycyjne metody. Jak powstają i co możemy dzięki nim zyskać? Opowiada o tym Konrad Ziaja, CEO CinematicVR!

Jak wygląda proces tworzenia szkoleń VR?

Konrad Ziaja, CEO CinematicVR: W zależności od specyfiki projektu, scenariusz szkolenia VR może być stworzony w pełni przez nasz zespół lub wspólnie z klientem. Na początku zawsze staramy się wprowadzić naszych klientów w świat technologii VR, pokazując im, jak działa nasz Interaktywny System Szkoleniowy (ISSVR) i jak wygląda interaktywność w VR. Zawsze podkreślamy, iż VR-u lepiej się doświadcza niż o nim rozmawia.

Scenariusze do szkoleń opartych na filmach tworzymy metodami filmowymi, natomiast te, które bazują na silniku 3D, powstają w sposób zbliżony do tworzenia gier komputerowych. Najtrudniejsze w tworzeniu interaktywnego scenariusza jest zarządzanie wieloma alternatywnymi wątkami. Finalnie to widz może wybierać, jak potoczy się akcja. W każdym punkcie decyzyjnym fabuła rozgałęzia się na kilka możliwych wyborów, z których każdy niesie swoje konsekwencje. Dlatego scenariusze najlepiej zapisujemy w formie grafów lub drzewek, co pomaga zachować porządek w licznych wariantach.

W projektach wymagających przekazania specjalistycznej wiedzy, to nasi klienci dostarczają merytoryczne treści. My z kolei, podczas konsultacji scenariuszowych, dbamy o to, by te treści były przystępne i atrakcyjne dla odbiorców. Nasze doświadczenie w produkcji i postprodukcji filmowej bardzo w tym pomaga.

Tworzyliśmy w ten sposób scenariusze zarówno stricte techniczne i dotyczące umiejętności interpersonalnych. Mamy w portfolio symulacje rozpraw w sali sądowej, robiliśmy też interaktywne filmy fabularne i eksperymentalne formy VR. Uczymy VR-u studentów, pracowników instytucji publicznych, korporacji, a choćby osoby, które nigdy wcześniej nie miały styczności z tą technologią. Chyba nie ma takiego wyzwania, którego byśmy się nie podjęli [śmiech].

Jakie są najważniejsze elementy skutecznego szkolenia VR?

Jeśli mielibyśmy wskazać jeden najważniejszy czynnik, to byłoby to przyswajanie wiedzy poprzez emocje. Szkolenia VR pozwalają na całkowite zanurzenie w wirtualnym świecie, eliminując dystrakcje i angażując użytkownika w realistyczne symulacje, gdzie musi on podejmować decyzje i mierzyć się z ich konsekwencjami. Badania pokazują, iż szkolenia realizowane dzięki VR mogą być choćby cztery razy bardziej skuteczne i angażujące niż tradycyjne metody.

W naszym Interaktywnym Systemie Szkoleniowym VR (ISSVR) stawiamy na naukę poprzez interaktywne filmy, które są bardziej opłacalne i szybsze w produkcji niż treści generowane na silniku 3D. Ponadto szkolenia filmowe, w których występują prawdziwi aktorzy, są bardziej skuteczne niż te z udziałem awatarów. Komunikacja twarzą w twarz jest fundamentalnym elementem budowania zaufania i wymiany doświadczeń, co czyni szkolenia filmowe bardziej realistycznymi i efektywnymi.

Jakie trendy w szkoleniach VR uważacie za najbardziej obiecujące?

Widzimy w tej chwili dwa najważniejsze trendy. Po pierwsze, demokratyzacja rynku VR, czyli obniżanie progu wejścia oraz personalizacja szkoleń. Coraz więcej klientów oczekuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na samodzielne tworzenie i modyfikowanie treści szkoleniowych. Nasz system ISSVR doskonale odpowiada na te potrzeby, oferując narzędzia do łatwego wdrażania i zarządzania szkoleniami VR. Po drugie, zauważamy rosnące zainteresowanie szkoleniami interpersonalnymi. W kontekście szkoleń VR oznacza to coraz większe zapotrzebowanie na rozwiązania rozwijające umiejętności miękkie, takie jak komunikacja czy rozwiązywanie konfliktów.

Jak oceniacie rynek szkoleń VR w Polsce i na świecie? Jakie są Wasze przewagi konkurencyjne?

Rynek szkoleń VR jest już bardzo dojrzały, a Polska w wielu sektorach nie odbiega od światowych standardów. W niektórych obszarach, jak na przykład sektor bankowy czy ubezpieczeniowy, radzimy sobie wręcz wyjątkowo dobrze. Naszym największym atutem jest kompleksowe podejście do klienta oraz jakość naszych produkcji. ISSVR jest rozwiązaniem, które odpowiada na wiele potrzeb rynku. Unikalne jest to, iż pozwala on łatwo tworzyć i edytować interaktywne szkolenia VR bez potrzeby angażowania w ten proces programistów. Oferuje też narzędzia administracyjne do zarządzania całym procesem szkolenia i monitorowania postępów i generowania raportów. Chcemy demokratyzować rynek szkoleń VR. Z jednej strony optymalizować koszty wdrożeń VR w dużych przedsiębiorstwach, z drugiej dawać możliwość łatwego skorzystania z VR mniejszym podmiotom, instytucjom, czy NGOsom.

Jakie innowacje planujecie wprowadzić w przyszłości?

Stale rozwijamy nasz ISSVR. Planujemy wprowadzenie nowych funkcji, takich jak integracja z doświadczeniami VR realizowanymi na silniku 3D oraz połączenie z zewnętrznymi systemami zarządzania nauczaniem (LMS). Widzimy duży potencjał w dalszym rozwijaniu szkoleń interpersonalnych, które są niezbędne niezależnie od wykonywanego zawodu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o CinematicVR, odwiedź stronę www firmy i jej media społecznościowe: cinematicvr.pl, Facebook,

.

Idź do oryginalnego materiału