Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

1 miesiąc temu

Tunel Helsinki-Tallin pozostaje w fazie projektu od 8 lat. Ma on połączyć stolice Finlandii i Estonii linią kolejową wiodącą pod dnem Zatoki Fińskiej.

Najdłuższy tunel na świecie

Jeżeli realizacja projektu dojdzie do skutku, to zbudowany między oddalonymi od siebie o sto kilometrów miastami tunel będzie najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Skróci to czas podróży (odbywającej się w tej chwili promem) z ok. dwóch godzin do dwudziestu minut. Aktualne plany przewidują, iż tunel zostanie oddany do użytku w 2030 roku.

Po stronie fińskiej za realizację przedsięwzięcia odpowiada firma Finest Bay Area Development. Jeden z jej szefów Kustaa Valtonen przyznaje, iż chociaż nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje, to istnieje duża szansa na powierzenie prac budowlanych chińskim przedsiębiorstwom. Chodzi tu o China Railway Engineering Corporation, która ma doświadczenie w budowie linii kolejowych dla pociągów poruszających się z szybkością choćby 350 km/h.

Czy ta inwestycja ma sens?

Koszt całego projektu jest szacowany na 15 miliardów euro. Jako źródła finansowania podawane są środki zarówno państw mających zostać połączonych tunelem, jak i fundusze z Unii Europejskiej oraz z USA, Państwa Środka i państw arabskich.

Opłacalność powstania tunelu jest jednak poddawana w wątpliwość przez przedstawicieli obecnego rządu Finlandii. Szefowa resortu transportu Lulu Ranne udzieliła kilka tygodni temu wywiadu, w którym stwierdziła, iż realizacja tego przedsięwzięcia nie ma w tej chwili uzasadnienia ekonomicznego.

scmp.com, finestbayarea.online, maailm.postimees.ee
Idź do oryginalnego materiału