Chiński pokaz siły, czyli nowy pociąg dużych prędkości, który może rozpędzić się do 450 km/h

1 tydzień temu

W Pekinie zaprezentowano dwa prototypowe składy CR450 – najnowszą generację chińskich szybkich pociągów. Nowe jednostki rozpędzą się choćby do 450 km/h, ale w codziennej eksploatacji mówimy o prędkości na poziomie 400 km/h. To kolejny krok w rozwoju KDP w Państwie Środka. Pomysł stworzenia jednostki o takich parametrach narodził się w 2018 r.

Oficjalny projekt CR450 został zainicjowany w 2021 r. przez Koleje Chińskie i CRRC – zaowocował powstaniem dwóch prototypów: CR450AF i CR450BF. Każdy z nich składa się z ośmiu członów, z których połowa to jednostki napędowe. Szczególną uwagę poświęcono efektywnemu układowi hamulcowemu, który pomimo osiągania przez pociąg bardzo wysokich prędkości, zapewnia drogę hamowania porównywalną z modelami wolniejszymi.

W konstrukcji pociągu zastosowano szereg rozwiązań aerodynamicznych. Nowe składy są o 10% lżejsze od poprzednika – modelu CR400 Fuxing, który na co dzień realizuje kursy z prędkością do 350 km/h. Ciekawie prezentuje się design czołowych części pociągów – jeden inspirowany jest grotem strzały, drugi natomiast sylwetką szybującego orła.

Mimo podążania za rekordowymi prędkościami konstruktorzy nie zapomnieli o komforcie podróżnych. Zaawansowane technologie redukcji hałasu sprawiają, iż poziom dźwięku we wnętrzu pojazdu przy prędkości 400 km/h jest porównywalny z w tej chwili używanymi pociągami jadącymi 350 km/h. Bezpieczeństwo eksploatacji zapewnia ponad 4 tys. czujników, prowadzących ciągły monitoring kluczowych systemów pojazdu.

Chiny nie zwalniają tempa

Prezentacja CR450 to nie tylko pokaz możliwości technologicznych chińskiego przemysłu kolejowego, ale również manifestacja niezależności technologicznej kraju w sektorze kolejowym. Chińczycy podkreślają, iż nowy pociąg stanowi kompleksową demonstrację innowacyjności i potencjału produkcyjnego tamtejszego przemysłu w segmencie zaawansowanych technologicznie pojazdów szynowych.

Przed wprowadzeniem do regularnej eksploatacji, prototypy przejdą szereg niezbędnych testów. Oficjalna data rozpoczęcia przewozów komercyjnych nie została jeszcze ogłoszona, jednak nieoficjalnie mówi się o debiucie na trasie Pekin – Szanghaj na przełomie 2025 i 2026 r.

Autor: Damian Malesza
Fot. CRRC

Zobacz również:

Pociągi regionalne zasilane wodorem, które mogą zastąpić spalinowe na liniach niezelektryfikowanych
„Powietrzny pociąg” z Chin oparty o technologię maglev – FILM
Idź do oryginalnego materiału