Chińskie elektryki coraz odważniej wkraczają na globalną scenę motoryzacyjną. Jednym z najnowszych i najambitniejszych ruchów w tej ofensywie jest decyzja koncernu BYD o uruchomieniu montażu samochodów elektrycznych w Pakistanie. Ten krok może nie tylko zmienić rynek lokalny, ale również otworzyć nowe perspektywy dla całego regionu Azji Południowej i Bliskiego Wschodu.
Chińskie elektryki podbiją Pakistan?
Chiński BYD, czyli „Build Your Dreams”, to dziś niekwestionowany lider światowego rynku pojazdów elektrycznych. W Państwie Środka rodzime chińskie elektryki konkurują bezpośrednio z Teslą, dzięki agresywnej polityce cenowej azjatyckiej firmy. Ale to nie rywalizacja na własnym podwórku wydaje się w tej chwili kluczowa, bowiem BYD coraz mocniej stawia na ekspansję zagraniczną. Tym razem firma poinformowała o uruchomieniu montażu samochodów elektrycznych w Pakistanie.
Nowa fabryka BYD powstaje w pobliżu Karaczi i ma rozpocząć działalność już w lipcu lub sierpniu przyszłego roku. Zakład budowany jest we współpracy z lokalną spółką Mega Motor Company, zależną od giganta energetycznego Hub Power. Na początku linie montażowe będą produkować do 25 tysięcy pojazdów rocznie, pracując w trybie dwuzmianowym. Co ważne, samochody będą składane głównie z importowanych części, z ograniczonym udziałem komponentów lokalnych. Produkcja będzie początkowo skierowana na rynek pakistański, jednak BYD rozważa również eksport do innych państw regionu, zwłaszcza tych, w których obowiązuje ruch prawostronny.
W ubiegłym roku w Pakistanie sprzedano około 1000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, ale według prognoz, w tym roku ta liczba może być choćby czterokrotnie większa. BYD chce w tym boomie odegrać kluczową rolę – firma mierzy w zdobycie aż 30–35% udziału w tym segmencie. Pomaga w tym otwarte podejście pakistańskiego rządu. Obniżone taryfy za energię elektryczną dla stacji ładowania (o 45%) mają zachęcić inwestorów do budowy punktów ładowania, co w dłuższej perspektywie przełoży się na większą popularność elektryków.
Chinese EV giant BYD plans to roll out its first Pakistan-assembled car by July or August 2026, aiming to meet growing demand for electric and hybrid vehicles in the region. #BYDPakistan #EVRevolution #GreenMobility pic.twitter.com/HfxG8vGlJ2
— Startup Pakistan (@PakStartup) July 27, 2025
Konkurencja nie śpi, ale BYD rusza pierwszy
Choć chińska marka MG już działa na pakistańskim rynku z SUV-em typu PHEV, a firma Haval szykuje się do debiutu, to właśnie BYD zdaje się być krok przed resztą. Już w marcu rozpoczęto sprzedaż importowanych modeli elektrycznych, a wyniki przeszły najśmielsze oczekiwania – firma przekroczyła swoje cele sprzedażowe aż o 30%. W najbliższych dniach na pakistańskim rynku zadebiutuje także hybrydowy pickup Shark 6, co może jeszcze mocniej ugruntować pozycję BYD jako pioniera i lidera w segmencie e-mobilności w regionie.
Choć produkcja w nowej fabryce będzie na początku ograniczona do lokalnych potrzeb, nie jest tajemnicą, iż BYD patrzy znacznie szerzej. Pakistan, ze względu na swoje położenie i warunki ekonomiczne, może stać się idealnym centrum eksportowym na Bliski Wschód, Afrykę Północną czy Azję Centralną. Koszty transportu, opłacalność logistyczna i rozwój infrastruktury zdecydują o tym, czy chińskie elektryki rzeczywiście podbiją ten region. Ale wszystko wskazuje na to, iż BYD ma nie tylko ambicję, ale i konkretne narzędzia, by to osiągnąć.
BYD buduje nową fabrykę niedaleko Polski. Zagrożą naszym producentom?