Chińskie marki zdominowały w Polsce segment nowych samochodów osobowych z napędem hybrydowym plug-in. Ich udział w rynku jest prawie dwukrotnie większy niż w przypadku pełnych elektryków, i wynosi 27,2 procent. Udało się go zdobyć zaledwie w ciągu roku.
W listopadzie rynek nowych samochodów osobowych w naszym kraju przyhamował. Po raz pierwszy od czerwca, liczba rejestracji była mniejsza niż rok wcześniej. Spadła o 0,3 procent, do nieco ponad 49 tysięcy sztuk. przez cały czas jednak Polska, będąc jednym z pięciu największych rynków motoryzacyjnych Unii Europejskiej wyróżnia się na tle 27 państw członkowskich. W 2025 roku narastająco sprzedaż aut rośnie u nas bowiem o 6,8 procent, co jest zasługą dużego zainteresowania klientów samochodami z pełnym napędem elektrycznym oraz hybrydami plug in. Wzrosty w tych segmentach są trzycyfrowe.
Hybrydy rosną równie gwałtownie bez dotacji
Do końca listopada 2025 rok zarejestrowano 35 627 fabrycznie nowych samochodów elektrycznych BEV, o 140,2 procent więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku. Według analityków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, główną przyczyną tego boomu jest działający od 3 lutego rządowy program dotacyjny NaszEauto. Przewiduje on dla osób fizycznych do 40 tysięcy złotych refundacji do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego elektryków. Druga przyczyna to stale poszerzająca się oferta modeli coraz bardziej przystępnych cenowo, dzięki czemu z dotacją można nabyć eauto poniżej 100 tysięcy złotych. W efekcie do 28 listopada wnioski o dofinansowanie złożyło blisko 23,5 tysięcy osób. Warto pamiętać, iż nabywcy aut z pełnym napędem elektrycznym zwolnieni są też z akcyzy.
Do hybryd plug-in nie ma żadnych rządowych dopłat. Kupujący mogą liczyć tylko na ulgę w postaci obniżonych o połowę stawek akcyzy. W przypadku aut hybrydowych z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm3 preferencyjna stawka wynosi 1,55 procent, a nie 3,1 procent (przepisy obowiązują do 2029 roku). Za hybrydy z jednostkami konwencjonalnymi o pojemności od 2000 cm3 do 3500 cm3, trzeba zapłacić znacznie więcej podatku, bo 9,3 procent wartości auta, ale nie 18,6 procent. Mimo tego w ciągu jedenastu miesięcy 2025 roku z salonów dealerskich wyjechało już 28 092 hybryd plug-in, o 102 procent więcej niż rok wcześniej.
Chińskie marki ciągną sprzedaż hybryd PHEV
Co interesujące w listopadzie 2025 roku, po pierwszy od dawna (co najmniej od maja 2023 roku, kiedy PZPM podaje dane) spadła liczba rejestracji nowych klasycznych i miękkich hybryd (Hybrid Electric Vehicle i Mild Hybrid Electric Vehicle), od 4 procent do 20 731 sztuk. Choć oczywiście ciągle pozostają głównym napędem fabrycznie nowych aut kupowanych przez Polaków. W przypadku hybryd plug-in (PHEV) w listopadzie sprzedaż wyniosła 3 082 sztuk, o 117,5 procent więcej niż rok wcześniej.
Liderem rankingu marek (TOP10) w tym segmencie jest japońska Toyota, której w ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano 3 231 osobowych aut z napędem PHEV, o 159,9 procent więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu, iż wzrost liczby rejestracji był większy niż średnia dla rynku, to udział japońskiej firmy zwiększył się do 11,5 procent.
Drugie miejsce w zestawieniu należy do Volvo, szwedzkiej marki premium (kontrolowanej od 2010 roku przez chiński koncern Geely), która sprzedała 2 566 hybryd plug-in, o 61,2 procent więcej niż rok wcześniej. Jej udział uległ zmniejszeniu więc do 9,1 procent. Trzecie miejsce na podium od dwóch miesięcy należy już do chińskiego BYD. Do końca listopada zarejestrowano 2 308 osobowych plug-in tej marki, o 2381,7 procent więcej niż rok wcześniej. Udział BYD w segmencie wynosi 8,2 procent.
W TOP10 są jeszcze dwie chińskie marki Jaecoo i Omoda, należące do chińskiego producenta Chery Group. Rok temu nie zarejestrowano jeszcze żadnej hybrydy plug-in tych marek. W 2025 roku, do końca listopada sprzedano 2 041 takich hybryd Jaecoo, co dawało szóstą pozycję, i 7,3 udziałów w segmencie. Z kolei siostrzana Omoda znalazła 1 627 nabywców, zajmując 9 pozycję, i zdobywając 5,8 procent udziałów.
W sumie według danych, które Biznes Alert uzyskał od PZPM, do końca listopada zarejestrowano 7 638 osobowych hybryd plug-in made in China. 77 razy więcej niż rok wcześniej. Udział chińskich marek w tym segmencie wynosi 27,2 procent, i udało się im go zdobyć w ciągu roku. W wewnętrznym TOP5 chińskich marek oprócz BYD, Jaecoo, Omoda są jeszcze MG (822 sztuk), Chery (606).
Chińskie SUV-y podbijają polski rynek
Ale choć BYD jest indywidualnie liderem (8,2 procent), to palma pierwszeństwa w chińskiej drużynie należy do Chery Group, którego marki Jaecoo i Omoda mają łącznie 13,1 procent udziałów w tym segmencie.
Jak wynika z analizy danych PZPM, przeprowadzonej przez Biznes Alert, Jaecoo zadebiutowało w TOP10 w kwietniu, a Omoda we wrześniu 2025 roku.
W listopadzie model SUV Jaecoo 7, jako pierwsza hybryda plug-in pochodząca z Chin zdobył pierwsze miejsce w TOP10, sprzedając się w 2 041 egzemplarzach. Wyprzedził tym samym o włos japońskiego crossovera Toyota C-HR (2 028 sztuk). Trzecie miejsce należy do BYD Seal U (2 020). Jak widać rywalizacja jest zacięta.
Tuż za podium jest SUV Omoda 9, która od września jest liderem pod względem liczby nowych rejestracji hybryd plug-in, i w sumie dostarczyła 1 619 aut. Utrzymując tempo ma więc szansę na awans na pudło w przyszłym roku.
Tomasz Brzeziński

10 godzin temu












