Amerykańscy importerzy otrzymują coraz więcej powiadomień o odwołanych rejsach statków towarowych z Chin - pisze CNBC. Serwis cytuje wiadomość do klientów rozesłaną przez działającą w obszarze logistyki firmę HLS Group, która w ostatnim czasie odnotowała 80 takich odwołanych rejsów. Władze spółki zwracają uwagę, iż eskalacja wojny celnej USA-Chiny doprowadziła do załamania się popytu i zmusiła przewoźników do ograniczenia transoceanicznej aktywności.Reklama
Wojna celna trwa w najlepsze. Spadek liczby wysyłanych kontenerów uderzy w gospodarkę
Alians Ocean Network Express (ONE), który zrzesza największych japońskich armatorów kontenerowych, zawiesił z kolei "do odwołania" rejsy na szlaku, na którym planował wznowić aktywność w maju (na trasie tej znajdują się chińskie porty Qingdao, Ningbo i Szanghaj, południowokoreański Busan, Vancouver w Kanadzie i Tacoma w amerykańskim stanie Waszyngton).
CNBC odnotowuje, iż spadek wolumenów kontenerów wysyłanych do Ameryki Północnej będzie miał bardzo istotny wpływ na wiele dziedzin gospodarki i na łańcuch dostaw, uderzając w działalność operacyjną portów i armatorów.
Zakładając, iż każdy odwołany rejs przewoziłby od 8 tys. do 10 tys. TEU (to podstawowa jednostka w logistyce, odpowiadająca objętości kontenera o długości 20 stóp), mielibyśmy do czynienia ze spadkiem frachtu o 640 tys.-800 tys. kontenerów. To z kolei oznacza mniej załadunków i rozładunków, niższe wpływy z opłat pobieranych przez władze portowe i niższe wolumeny odbieranych kontenerów przez przewoźników drogowych i kolejowych - a w konsekwencji zmniejszony transport kontenerów do magazynów i wielkich centrów logistycznych.
WTO: Perspektywy globalnego handlu uległy "gwałtownemu pogorszeniu"
Światowa Organizacja Handlu (WTO) ostrzegła w środę 16 kwietnia, iż w następstwie wojny celnej rozpoczętej przez administrację Donalda Trumpa perspektywy globalnego handlu uległy "gwałtownemu pogorszeniu".
Alan Murphy, prezes firmy Sea-Intelligence, która zajmuje się analizą danych żeglugowych, powiedział CNBC, iż w tej chwili nie ma żadnych narzędzi ani modeli, które pozwoliłyby określić wpływ spadku zamówień na towary z Chin na siatkę rejsów transoceanicznych. Według ekperta, "nie zejdziemy do zera" - ale spadek wolumenów wysyłanych kontenerów doprowadzi do zwiększenia liczby tzw. pustych rejsów na trasie Azja-Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych.
Chiny odpowiadają za około 54 proc. całego importu kontenerowego USA z państw Azji.
Eksperci zwracają też uwagę, iż wojna celna wpływa na detalistów, którzy konserwatywnie planują zamówienia dóbr, nie wiedząc, jaki będzie ostateczny wpływ ceł na popyt konsumencki.