Chiny będą drakońsko regulować wydatki graczy. Pekin wycofa stanowisko, po panicznej wyprzedaży na giełdzie?

1 rok temu

Akcje chińskich gigantów technologicznych odnotowały paniczną wyprzedaż, pod koniec ubiegłego tygodnia. Powód? Władza wdraża regulacje wydatków, wśród graczy komputerowych. Teraz pojawiły się sygnały wg. których, Chiny złagodzą stanowisko po tym, jak walory chińskich molochów wymazały 80 miliardów dolarów kapitalizacji giełdowej. Państwo Środka od wielu lat walczy z 'plagą’ uzależnionych graczy, którzy zostawiają fortunę, rozwijając wirtualne postacie, czy prowadząc mikropłatności w aplikacjach. Wczoraj regulatorzy zatwierdzili jednak 105 krajowych gier, które finalnie obejdą przepisy.

Według szeregu obserwatorów to sygnał, iż Pekin łagodzi stanowisko. Jak podała agencja Bloomberga, wśród zatwierdzonych tytułów znalazły się te obsługiwane przez Tencent Holdings Ltd. i NetEase Inc. – dwóch głównych, chińskich wydawców gier, którzy zostali uderzeni przez nowe zasady Pekinu. Według (chińskich) analityków, najnowsze decyzje pokazały, iż chińskie władze chcą wspierać rozwój gier online (analiza WeChat wg. agencji Xinhua).

Chiny regulują maksymalne wydatki graczy! Spółki w reakcji spadają po 30%!

Chińczycy od dłuższego czasu walczą ze światem gamingu, który oskarżają o wzrost przestępczości i spadek dzietności. W piątek 22 grudnia, poszły o krok dalej.

Zapowiadane regulacje:
➡️ ustawiają limit na…

— Piotr Cymcyk (DNA Rynków-Merytorycznie o Giełdach) (@DnaRynkow) December 23, 2023

Gaming nie w Chinach?

Główny regulator gier National Press and Publication Administration ogłosił w piątek nowe zasady ograniczające rozwój sektora gamingowego. Choć limit wydatków (także dla dorosłych graczy) pozostaje w tej chwili nieokreślony. W gre wchodzi m.in. zakaz nagradzania za częste logowanie i wymuszania pojedynków między graczami, a choćby zakaz publikowania treści naruszających bezpieczeństwo narodowe. W piątek NPPA ogłosiła w godzinach handlowych zatwierdzenie 40 importowanych tytułów gier, w tym obsługiwanych przez obie firmy. Ostatecznie liczba ta wzrosła w tej chwili do 105 ale posunięcie to tylko w niewielkim stopniu pomogło przywrócić zaufanie rynku. Administracja oświadczyła, iż wysłucha informacji zwrotnych od zainteresowanych stron. Także od firm i graczy, w celu ulepszenia zasad.

Szeroko zakrojona akcja regulacyjna, zaskoczyła instytucje branżowe i inwestorów, w czasie ostatniej sesji przed Bożym Narodzeniem. Wielu inwestorów zjawisko to przypomniało o rozprawie z sektorem technologicznym w 2021 roku. Wówczas różne agencje nałożyły ograniczenia na sektory tech. Od handlu e-commerce, po rozrywkę (Ant Group Co. i Alibaba Group Holding). Inwestorom nie podoba się, iż władza chce ingerować w wolny rynek i relacje między graczami, a twórcami gier. Chińska agencja zasugerowała, iż władzom zależy na zróżnicowanym krajobrazie gier, z innowacyjnymi treściami o wyższej jakości. Ale bez nadmiernej monetyzacji typu „pay-to-win”” – powiedział Yang Wenfeng, starszy wiceprezes w szanghajskim studiu gier Paper Games. „Rząd woli, by wydawcy czerpali zyski z uczciwych praktyk i innowacji produktowych, a nie z pogłębiania strategii monetyzacji”.

Idź do oryginalnego materiału