Chiny gospodarczo: podsumowanie 11 miesięcy 2023 roku

9 miesięcy temu

Sytuacja gospodarcza

Znane są już dane dotyczące wyników gospodarczych Chin za listopad oraz 11 miesięcy 2023 roku. Wbrew zagranicznym opiniom, sytuacja nie jest tak kiepska, by mówić o „zwijaniu” się tutejszej gospodarki. Wręcz przeciwnie, zwłaszcza w porównaniu z zachodnimi liderami, gospodarka rozwija się nadal, choć nie w tempie dwucyfrowym jak kilka lat temu. Mimo to osiągnięcie wzrostu 5% PKB, biorąc pod uwagę obecny poziom rozwoju, jest znaczące. To nie oznacza jednak idealnej sytuacji. Jak każda gospodarka, dążąca do dynamicznego rozwoju i globalnie związana z innymi, również gospodarka Chin ma swoje problemy. Jaki w tej chwili prezentuje się jej obraz?

a) Rolnictwo osiągnęło założone cele. Produkcja zbóż wzrosła o 1,3% w ciągu 11 miesięcy rok do roku (r/r) i utrzymuje się na stabilnym poziomie od 9 lat.

b) Produkcja przemysłowa zyskuje na tempie. W listopadzie wzrosła o 6,6% r/r, a od stycznia do listopada o 4,3% r/r. Szczególny wzrost odnotowano w sektorze paneli słonecznych, robotów oraz układów scalonych – średnio ponad 30% r/r. Obserwuje się także ożywienie w produkcji maszyn, urządzeń i zaawansowanych technologii.

c) Usługi stanowią kolejny optymistyczny sektor gospodarki. W listopadzie wzrosły o 9,3% r/r, a za 11 miesięcy o 8,0% r/r. Stanowią one mocny punkt ekonomii kraju, zwłaszcza w dziedzinie hotelarstwa/zakwaterowania, gastronomii, transportu, magazynowania i usług logistycznych, informacji, systemu oraz handlu.

d) Konsumpcja/sprzedaż detaliczna wyraźnie przyspieszyła w listopadzie, co jest istotne, biorąc pod uwagę poprzednie powolne tempo wzrostu. Wzrost w listopadzie wyniósł 10,1% r/r, a od stycznia do listopada 7,2% r/r. Również sprzedaż detaliczna online zanotowała wzrost o 11,0% r/r. Utrzymanie tego trendu jest kluczowe, gdyż konsumpcja ma być jednym z istotnych elementów wzrostu nie tylko w przyszłym roku.

e) Inwestycje utrzymują się na stabilnym poziomie. Choć od stycznia do listopada wzrosły o 2,9% r/r (taki sam wzrost jak od stycznia do października), to nie obserwuje się znacznych wahnięć.

Problemem jest spadek inwestycji w nieruchomościach o 9,4% r/r, utrzymujący się przez całe 2023 roku z powodu problemów finansowych deweloperów. To wpływa na spadek sprzedaży nieruchomości, zarówno pod względem m2 (-8,2% r/r za 11 miesięcy) jak i wartościowo (-5,2% r/r za ten okres).

Niepokojący jest także spadek inwestycji prywatnych (-0,5% r/r). Natomiast satysfakcję przynoszą wskaźniki inwestycji w produkcję zaawansowanych technologii (+10,5% r/r) oraz usług w tej branży (+10,6% r/r).

f) Stopa bezrobocia w miastach w listopadzie powróciła do stabilnego poziomu 5,0%, pozostając na tym samym poziomie co w październiku.

g) Ceny konsumpcyjne i producentów nie prezentują dobrych wyników. Ceny konsumpcyjne spadły o 0,5% m/m w listopadzie (w październiku także spadły, ale o 0,2% m/m). Biorąc pod uwagę, iż były ujemne w lipcu, deflacja staje się coraz większym zagrożeniem. Mimo iż od stycznia do listopada inflacja wynosiła 0,3% r/r, ceny producentów przez cały czas spadają w stosunku do poprzedniego roku. W listopadzie o -3,0%, a w październiku o -2,6%. Te sytuacje wymagają szczególnej uwagi decydentów.

Handel zagraniczny

W listopadzie:

a) Eksport (w dolarach) wzrósł po raz pierwszy od siedmiu miesięcy o 0,5% r/r, co stanowi lepszy wynik niż spadek o -6,4% r/r w październiku.

b) Import był mniejszy o -0,6% r/r. Pomimo zwiększenia się o +3% r/r w październiku, przez siedem miesięcy (marzec – wrzesień) utrzymywał się w fazie spadków.

c) Nadwyżka handlowa rośnie. W listopadzie wyniosła 68,3 mld USD (ok. 273,86 mld PLN), co oznacza wzrost o 4% r/r w porównaniu z październikowymi 56,5 mld USD (ok. 227,55 mld PLN).

d) Eksport do USA wzrósł o 7,35% r/r po raz pierwszy od lipca 2022 r., ale spadł do UE o -14,51% r/r oraz do państw ASEAN o -7,07% r/r. Jednakże te spadki są częściowo rekompensowane eksportem na Bliski Wschód, do Afryki czy Ameryki Łacińskiej. Kraje ASEAN przez cały czas pozostają największym partnerem handlowym Chin, z Unią na drugim miejscu, a Stanami Zjednoczonymi na trzecim.

e) W tym samym okresie, handel Chin z Ameryką Łacińską, Afryką oraz pięcioma krajami Azji Środkowej przez cały czas rozwijał się dobrze, wzrastając odpowiednio o +9,3%, +8,4% i +4,3%.

f) Eksport Chin do Rosji wzrósł o +34% r/r, a import z Rosji o +6,0% r/r.

Za 11 miesięcy:

a) Handel zagraniczny kraju liczący się w dolarach spadł o -5,6% r/r. Eksport uległ zmniejszeniu o -5,2% r/r, import o -6% r/r, a nadwyżka handlowa, choć wyniosła 748,13 mld USD (ok. 2,963 bln PLN), jest mniejsza o -2,7% r/r.

b) Relacje handlowe z krajami ASEAN, głównym partnerem Chin, wzrosły o +0,1% r/r, jednak eksport spadł o -0,1% r/r, a import wzrósł o +0,4% r/r.

c) Z Unią Europejską, drugim najważniejszym partnerem, obroty handlowe spadły o -2,2% r/r, eksport o -5,8%, a import zwiększył się o +5% r/r.

d) Z USA, trzecim partnerem, obroty zmniejszyły się o -6,9% r/r, eksport o -8,5% r/r, a import o -1,6% r/r.

e) Handel chińsko-rosyjski przekroczył wcześniej wyznaczony cel obu państw w 2019 roku. Wartość handlu dwustronnego za 11 miesięcy przekroczyła również łączną wartość z całego 2022 roku.

f) Produkty elektromechaniczne i wysoko przetworzone stanowią 58,6% całego eksportu.

g) Eksport samochodów wzrósł o +79,6% r/r.

h) Import głównych surowców (takich jak ruda żelaza +6,2% r/r, ropa naftowa +12,1% r/r, węgiel +62,8% r/r, gaz ziemny +8,5% r/r czy ziarna soi +86,6% r/r) przez cały czas rośnie, natomiast import miedzi spadł o -5,9%.

Podsumowując, wyniki handlu zagranicznego są mieszane, ale listopadowe dane wykazują pewne oznaki stabilizacji. Ważne jest, aby taki trend utrzymywał się jak najdłużej, gdyż sytuacja daleko odbiega od poziomu z 2022 roku czy wcześniejszych lat.

Na podstawie:

    • stats.gov.cn;
    • customs.gov.cn;
    • thepaper.cn;
    • wallstreetcn.com;
    • finance.ifeng.com;

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału