Chiny – królestwo mega mostów: inżynieryjne cuda zmieniające świat

1 tydzień temu

W ciągu zaledwie jednego pokolenia Chiny przeszły transformację z kraju korzystającego z zagranicznej wiedzy inżynieryjnej do światowego lidera w budowie najbardziej spektakularnych mostów. Dziś chińscy inżynierowie przekraczają granice możliwości, wznosząc konstrukcje nad przepaściami, przez rwące rzeki i w regionach narażonych na tajfuny. W artykule przedstawiamy wszystkie opisane w źródle rekordowe mosty, które już działają lub są w trakcie budowy, a także technologie, które umożliwiają ich powstawanie.

Rewolucja w mostownictwie: jak Chiny podbiły świat

Według badań opublikowanych w China’s Journal of Transport Science and Engineering, do 2030 roku Chiny będą posiadać najdłuższe mosty wiszące, najwyższe przeprawy oraz wszystkie rekordowe konstrukcje wantowe. Kluczem do tego sukcesu są:

  • precyzyjne metody pomiarowe,

  • zaawansowane symulacje komputerowe,

  • innowacyjne materiały budowlane,

  • automatyzacja i sztuczna inteligencja w procesie konstrukcji.

Mosty o przęśle głównym (odległość między głównymi podporami) przekraczającym 100 metrów są szczególnie istotne, ponieważ pozwalają pokonywać szerokie rzeki, zatoki i kaniony. W ciągu ostatnich 30 lat Chiny zbudowały dziesiątki takich konstrukcji, bijąc kolejne rekordy.

Najważniejsze mosty Chin: od najdłuższych po najwyższe

1. Changtai Yangtze River Bridge (Jiangsu)

  • Typ: wantowy

  • Przęsło główne: 1 208 m (najdłuższe na świecie w tej kategorii)

  • Długość całkowita: ponad 10 km (w tym 5,3 km dla ruchu drogowego i kolejowego)

  • Status: oddany do użytku w 2024 roku

  • Rekord: najdłuższy stalowy most kratownicowy na świecie

  • Lokalizacja: łączy Changzhou i Taizhou

Most przebił dotychczasowego rekordzistę – Rosyjski Most we Władywostoku (1 104 m). Do 2026 roku Chiny będą miały 9 z 10 najdłuższych mostów wantowych na świecie.

2. Zhangjinggao Yangtze River Bridge (Jiangsu)

  • Typ: wiszący

  • Przęsło główne: 2 300 m (najdłuższe na świecie po ukończeniu w 2028 r.)

  • Wysokość wieży: 350 m (125 pięter)

  • Innowacje: pierwszy most wiszący z kompozytowej konstrukcji stalowo-betonowej

  • Rekordy: najdłuższy most wiszący, najdłuższe liny nośne wysokiej wytrzymałości, największe kotwice fundamentowe

Most połączy miasta Zhangjiagang, Jingjiang i Rugao, skracając czas podróży. Obecny rekordzista to Most Çanakkale 1915 w Turcji (2 023 m).

3. Danyang-Kunshan Grand Bridge (Jiangsu)

  • Typ: wiadukt kolejowy

  • Długość: 164,8 km (najdłuższy most na świecie w latach 2011–2028)

  • Funkcja: część kolei wysokich prędkości Beijing-Shanghai

  • Zastąpienie: w 2028 roku tytuł przejmie Mumbai-Ahmedabad High-Speed Rail w Indiach (508 km wiaduktów)

4. Xihoumen Highway-Railway Bridge (Zhejiang)

  • Typ: wiszący, dwupoziomowy (droga + kolej)

  • Szerokość: 68 m (najszerszy most drogowo-kolejowy na świecie)

  • Przęsło główne: 1 488 m

  • Innowacje: największe pale fundamentowe (średnica 6,3 m)

  • Planowane otwarcie: 2028

Most połączy wyspy w ramach linii Ningbo-Zhoushan Railway.

5. Tian’e Longtan Bridge (Guangxi)

  • Typ: łukowy

  • Przęsło główne: 600 m (najdłuższy most łukowy na świecie od 2024 r.)

  • Materiał: żelbetowy łuk pod pomostem

  • Poprzedni rekordzista: Pingnan Third Bridge (575 m)

6. Huajiang Canyon Bridge (Guizhou)

  • Typ: wiszący

  • Wysokość pomostu nad wodą: 625 m (najwyższy most na świecie od 2025 r.)

  • Przęsło główne: 1 420 m

  • Długość całkowita: 2 890 m

  • Otwarcie: czerwiec 2025

Most przebije dotychczasowy rekord Duge Bridge (565 m).

7. Duge Bridge (Guizhou/Yunnan)

  • Typ: wantowy

  • Wysokość pomostu nad ziemią: 565 m (najwyższy most świata w latach 2016–2025)

  • Długość: 1 341 m

  • Wysokość wież: 269 m

8. Shiziyang Bridge (Guangdong)

  • Typ: wiszący, dwupoziomowy

  • Przęsło główne: 2 180 m (drugi najdłuższy most wiszący na świecie po ukończeniu)

  • Innowacje: pierwszy dwupoziomowy most wiszący o przęśle >2 000 m

  • Planowane otwarcie: 2028

9. Pingnan Third Bridge (Guangxi)

  • Typ: łukowy

  • Przęsło główne: 575 m (były rekordzista do 2024 r.)

  • Materiał: rury stalowe wypełnione betonem

10. Husutong Yangtze River Bridge (Jiangsu)

  • Typ: wantowy

  • Przęsło główne: 1 092 m (drugi najdłuższy most wantowy na świecie)

  • Długość: 11,07 km

  • Funkcja: droga (góra) + kolej (dół)

11. Guanyinsi Yangtze River Bridge (Hubei)

  • Typ: wantowy

  • Przęsło główne: 1 160 m (po ukończeniu w 2026 r. będzie drugim najdłuższym)

  • Rekord: przebije Russky Bridge (1 104 m)

12. Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge

  • Typ: system przeprawowy (mosty + tunel)

  • Długość całkowita: 55 km (najdłuższy morski most na świecie)

  • Skład:

    • 3 mosty wantowe,

    • tunel podwodny (6,7 km),

    • 4 sztuczne wyspy.

  • Czas budowy: 2009–2018

  • Efekt: skrócenie podróży z Hongkongu do Zhuhai/Macau z 4 h do 45 min.

Dlaczego Chiny budują takie mosty?

Chińskie mosty to nie tylko rekordy, ale także:

  • integracja regionów (np. Guangdong-Hong Kong-Macau Greater Bay Area),

  • przyspieszenie transportu (koleje dużych prędkości),

  • pokonywanie trudnego terenu (góry, rzeki).

Do 2030 roku Chiny będą miały większość najważniejszych rekordów w mostownictwie, a ich technologie mogą zrewolucjonizować budownictwo na całym świecie.

Źródła:

  • South China Morning Post, “China’s mega bridges: build smarter, build higher, build where others won’t dare” (26.05.2025)
  • China Daily
  • Xinhua News Agency
  • Guinness World Records

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału