W ciągu zaledwie jednego pokolenia Chiny przeszły transformację z kraju korzystającego z zagranicznej wiedzy inżynieryjnej do światowego lidera w budowie najbardziej spektakularnych mostów. Dziś chińscy inżynierowie przekraczają granice możliwości, wznosząc konstrukcje nad przepaściami, przez rwące rzeki i w regionach narażonych na tajfuny. W artykule przedstawiamy wszystkie opisane w źródle rekordowe mosty, które już działają lub są w trakcie budowy, a także technologie, które umożliwiają ich powstawanie.
Rewolucja w mostownictwie: jak Chiny podbiły świat
Według badań opublikowanych w China’s Journal of Transport Science and Engineering, do 2030 roku Chiny będą posiadać najdłuższe mosty wiszące, najwyższe przeprawy oraz wszystkie rekordowe konstrukcje wantowe. Kluczem do tego sukcesu są:
-
precyzyjne metody pomiarowe,
-
zaawansowane symulacje komputerowe,
-
innowacyjne materiały budowlane,
-
automatyzacja i sztuczna inteligencja w procesie konstrukcji.
Mosty o przęśle głównym (odległość między głównymi podporami) przekraczającym 100 metrów są szczególnie istotne, ponieważ pozwalają pokonywać szerokie rzeki, zatoki i kaniony. W ciągu ostatnich 30 lat Chiny zbudowały dziesiątki takich konstrukcji, bijąc kolejne rekordy.
Najważniejsze mosty Chin: od najdłuższych po najwyższe
1. Changtai Yangtze River Bridge (Jiangsu)
-
Typ: wantowy
-
Przęsło główne: 1 208 m (najdłuższe na świecie w tej kategorii)
-
Długość całkowita: ponad 10 km (w tym 5,3 km dla ruchu drogowego i kolejowego)
-
Status: oddany do użytku w 2024 roku
-
Rekord: najdłuższy stalowy most kratownicowy na świecie
-
Lokalizacja: łączy Changzhou i Taizhou
Most przebił dotychczasowego rekordzistę – Rosyjski Most we Władywostoku (1 104 m). Do 2026 roku Chiny będą miały 9 z 10 najdłuższych mostów wantowych na świecie.
2. Zhangjinggao Yangtze River Bridge (Jiangsu)
-
Typ: wiszący
-
Przęsło główne: 2 300 m (najdłuższe na świecie po ukończeniu w 2028 r.)
-
Wysokość wieży: 350 m (125 pięter)
-
Innowacje: pierwszy most wiszący z kompozytowej konstrukcji stalowo-betonowej
-
Rekordy: najdłuższy most wiszący, najdłuższe liny nośne wysokiej wytrzymałości, największe kotwice fundamentowe
Most połączy miasta Zhangjiagang, Jingjiang i Rugao, skracając czas podróży. Obecny rekordzista to Most Çanakkale 1915 w Turcji (2 023 m).
3. Danyang-Kunshan Grand Bridge (Jiangsu)
-
Typ: wiadukt kolejowy
-
Długość: 164,8 km (najdłuższy most na świecie w latach 2011–2028)
-
Funkcja: część kolei wysokich prędkości Beijing-Shanghai
-
Zastąpienie: w 2028 roku tytuł przejmie Mumbai-Ahmedabad High-Speed Rail w Indiach (508 km wiaduktów)
4. Xihoumen Highway-Railway Bridge (Zhejiang)
-
Typ: wiszący, dwupoziomowy (droga + kolej)
-
Szerokość: 68 m (najszerszy most drogowo-kolejowy na świecie)
-
Przęsło główne: 1 488 m
-
Innowacje: największe pale fundamentowe (średnica 6,3 m)
-
Planowane otwarcie: 2028
Most połączy wyspy w ramach linii Ningbo-Zhoushan Railway.
5. Tian’e Longtan Bridge (Guangxi)
-
Typ: łukowy
-
Przęsło główne: 600 m (najdłuższy most łukowy na świecie od 2024 r.)
-
Materiał: żelbetowy łuk pod pomostem
-
Poprzedni rekordzista: Pingnan Third Bridge (575 m)
6. Huajiang Canyon Bridge (Guizhou)
-
Typ: wiszący
-
Wysokość pomostu nad wodą: 625 m (najwyższy most na świecie od 2025 r.)
-
Przęsło główne: 1 420 m
-
Długość całkowita: 2 890 m
-
Otwarcie: czerwiec 2025
Most przebije dotychczasowy rekord Duge Bridge (565 m).
7. Duge Bridge (Guizhou/Yunnan)
-
Typ: wantowy
-
Wysokość pomostu nad ziemią: 565 m (najwyższy most świata w latach 2016–2025)
-
Długość: 1 341 m
-
Wysokość wież: 269 m
8. Shiziyang Bridge (Guangdong)
-
Typ: wiszący, dwupoziomowy
-
Przęsło główne: 2 180 m (drugi najdłuższy most wiszący na świecie po ukończeniu)
-
Innowacje: pierwszy dwupoziomowy most wiszący o przęśle >2 000 m
-
Planowane otwarcie: 2028
9. Pingnan Third Bridge (Guangxi)
-
Typ: łukowy
-
Przęsło główne: 575 m (były rekordzista do 2024 r.)
-
Materiał: rury stalowe wypełnione betonem
10. Husutong Yangtze River Bridge (Jiangsu)
-
Typ: wantowy
-
Przęsło główne: 1 092 m (drugi najdłuższy most wantowy na świecie)
-
Długość: 11,07 km
-
Funkcja: droga (góra) + kolej (dół)
11. Guanyinsi Yangtze River Bridge (Hubei)
-
Typ: wantowy
-
Przęsło główne: 1 160 m (po ukończeniu w 2026 r. będzie drugim najdłuższym)
-
Rekord: przebije Russky Bridge (1 104 m)
12. Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge
-
Typ: system przeprawowy (mosty + tunel)
-
Długość całkowita: 55 km (najdłuższy morski most na świecie)
-
Skład:
-
3 mosty wantowe,
-
tunel podwodny (6,7 km),
-
4 sztuczne wyspy.
-
-
Czas budowy: 2009–2018
-
Efekt: skrócenie podróży z Hongkongu do Zhuhai/Macau z 4 h do 45 min.
Dlaczego Chiny budują takie mosty?
Chińskie mosty to nie tylko rekordy, ale także:
-
integracja regionów (np. Guangdong-Hong Kong-Macau Greater Bay Area),
-
przyspieszenie transportu (koleje dużych prędkości),
-
pokonywanie trudnego terenu (góry, rzeki).
Do 2030 roku Chiny będą miały większość najważniejszych rekordów w mostownictwie, a ich technologie mogą zrewolucjonizować budownictwo na całym świecie.
Źródła:
- South China Morning Post, “China’s mega bridges: build smarter, build higher, build where others won’t dare” (26.05.2025)
- China Daily
- Xinhua News Agency
- Guinness World Records
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com