Ciągnik hybrydowy dużej mocy to przyszłość rolnictwa. Jak działa taki napęd?

8 godzin temu

Jeśli tylko wyjdziemy na ulicę jakiegoś miasta, wśród sznuru mijających nas nowych aut przynajmniej połowę stanowić będą hybrydy. To już nie moda, ale konieczność. Czy i ziemię będziemy uprawiać hybrydowymi ciągnikami? Okazuje się, iż jak najbardziej tak i to nie kiedyś tam, ale już dziś.

Gdy 16 lat temu w pewnym małym mieście zatankować swoje hybrydowe auto na stację paliw, z biura wyleciał kierownik stacji. Przywitał się ze mną, obejrzał samochód i kiwając głową z miną znawcy powiedział: Gratuluję odwagi. Widząc moją zaskoczoną minę dodał: A CO jak się zepsuje?

Moje auto się nigdy nie zepsuło, a dziś pewnie jeździ gdzieś na taksówce tłuczone w setkach tysięcy kilometrów. przez cały czas sprawne i przez cały czas niesłychanie oszczędne zarówno w serwisie, jak i w zużyciu paliwa.

Ten obraz z przeszłości wrócił do mnie, gdy zobaczyłem pewien hybrydowy ciągnik. Tak, hybrydowy, bo ma zarówno silnik diesla, jak i silniki elektryczne. A iż nie jestem uprzedzony do takich rozwiązań technicznych z ciekawością mu się przyjrzałem. Jest na co, bo osobiście uważam, takie rozwiązanie w ciągnikach o dużej mocy za przyszłość.

Takim ciągnikiem jest Zoomlion DV3504. Wyposażony został w hybrydowy układ przeniesienia napędu, w którym silnik nie ma bezpośredniego połączenia z kołami. Napęd realizowany jest przez silniki elektryczne, a silnik spalinowy pełni funkcję jedynie generatora energii elektrycznej magazynowanej w akumulatorach i dostarczanej do motorów elektrycznych.

Techniczne rozwiązanie układu hybrydowego, czyli jak to działa

Zoomlion DV3504 posiada hybrydowy układ napędowy, w którym zastosowano silnik diesla oraz dwa silniki elektryczne. Zapewniają mu one bardzo wysoki moment obrotowy – 2350 Nm. W połączeniu z inteligentną skrzynią biegów MIDD, która jest autorskim rozwiązaniem, system ten umożliwia płynną pracę i automatyczne dopasowanie parametrów jazdy.

Układ hydrauliczny o wydajności do 250 l/min zapewnia dużą moc w operacjach rolniczych, a hybrydowy napęd WOM umożliwia stabilną pracę niezależnie od prędkości obrotowej silnika spalinowego. Wbudowane systemy autopilota i nawigacji ułatwiają sterowanie, a mocny tylny podnośnik o udźwigu 10,2 tony sprawia, iż model ten poradzi sobie choćby z największymi maszynami rolniczymi.

Dlaczego hybryda jest przyszłością?

Hybrydowy układ napędowy w ciągnikach dużej mocy to przyszłość rolnictwa ze względu na oszczędność paliwa, zwiększoną wydajność i niezawodność. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego kół, możliwe jest obniżenie zużycia paliwa choćby o 20% w porównaniu do klasycznych układów napędowych.

Rozwój technologii elektrycznych – w tym silników elektrycznych, kondensatorów, baterii i falowników najnowszych generacji – umożliwił zastąpienie skomplikowanych i mniej wydajnych układów hydrostatycznych prostszym, bardziej niezawodnym i efektywnym systemem elektromechanicznym.

Przekładnie bezstopniowe IVT i CVT, które były dotychczas powszechnie stosowane, opierały się głównie na rozwiązaniach hydrostatycznych, co skutkowało niższą sprawnością i wysokimi kosztami konserwacji. Hybrydowy układ napędowy eliminuje te problemy, oferując lepszą kontrolę trakcji i wydajność.

Te hybrydowe ciągniki już pracują udowadniając skuteczność takiego napędu, fot. inf. prasowe

Korzyści płynące z napędu hybrydowego w ciągniku dużej mocy

Największą zaletą napędu hybrydowego jest redukcja strat energii. Silnik spalinowy w ciągniku hybrydowym pracuje przy optymalnych obrotach (do 1750 obr./min), a dodatkowa moc pobierana jest z akumulatorów. Tu trzeba przypomnieć, iż pracujący na niskich, optymalnych dla siebie obrotach silnik diesla, nie tylko zużywa mniej paliwa, przy zachowaniu wysokiej sprawności, ale i jest niemal długowieczny.

W efekcie takiego rozwiązania, ciągnik Zoomlion DV3504 posiadający moc 350 KM może dorównywać maszynom o mocy 400 KM, jednocześnie znacząco zmniejszając zużycie paliwa i koszty eksploatacji ciągnika o takim napędzie. Dzięki uproszczonej konstrukcji napędu hybrydowego, ciągnik cechuje się większą niezawodnością i dłuższą żywotnością silnika.

Co jeszcze istotne z punktu serwisowej eksploatacji, brak klasycznej skrzyni biegów zmniejsza również koszty przeglądów i napraw.

Wyzwania i przyszłość hybrydowych napędów w rolnictwie

Głównym wyzwaniem dla ciągników hybrydowych jest ich wyższy koszt początkowy w porównaniu do tradycyjnych maszyn. Jednak w dłuższej perspektywie oszczędności wynikające z mniejszego zużycia paliwa i niższych kosztów konserwacji oraz samej eksploatacji ciągnika sprawiają, iż inwestycja ta się opłaca.

Moim zdaniem ciągniki hybrydowe dużej mocy stanowią przyszłość rolnictwa. Oferują większą efektywność, stabilność pracy oraz – o dziwo przy tak zaawansowanym technicznie napędzie – dużo prostszą obsługę.

Jak jeszcze kilkanaście lat temu samochody o takim napędzie, dziś ciągniki hybrydowe wzbudzają ciekawość, a sceptycy kręcą głowami. Jednak ta technologia jest już sprawdzona, a korzyści z jej stosowania widzimy na każdej ulicy.

Pozostaje nam jedynie odczekać kilkanaście lat, a sami się do hybrydowych ciągników przekonamy.

Idź do oryginalnego materiału