Co będzie z KGHM? | Wiedźmin 4 opóźniony, a CDR spada! | Załamanie w sprzedaży mieszkań!

2 tygodni temu

Cześć, tutaj Piotr Cymcyk, a to jest Gospodarczy Przegląd Wydarzeń. W tej serii omawiam dla was wyłącznie to co interesujące z polskiej giełdy i dla polskiej gospodarki! jeżeli interesują Cię rynki zagraniczne i gospodarka, to koniecznie oglądaj też niedzielne wydania Finweek! Zaczynamy!

Czego dowiesz się z materiału?Powiązane wpisy
CD Projekt traci bez Wiedźminahttps://dnarynkow.pl/inwestycje-ktore-moga-dac-ci-nawet-100-zysku-do-2030-roku/
KGHM rośnie, rynek nie ufahttps://dnarynkow.pl/inwestowanie-w-etf-wcale-nie-musi-byc-lepsze-niz-w-pojedyncze-akcje/
Rynek mieszkaniowy mocno hamujehttps://dnarynkow.pl/chcesz-inwestowac-w-zloto-odpusc-spolki-ktore-je-wydobywaja/
Wirtualna Polska zaskakuje wynikamihttps://dnarynkow.pl/jak-inwestowac-w-trzecim-kwartale-2024-roku-zmiany-w-publicznym-portfelu-dna/
TSG daje dywidendę, wątpliwości trwająhttps://dnarynkow.pl/4-spolki-ktore-po-cichu-staja-sie-imperiami-nieruchomosci/

Co będzie z KGHM? | Wiedźmin 4 opóźniony, a CDR spada! | Załamanie w sprzedaży mieszkań!

Inwestuj z XTB! Podczas rejestracji podaj kod DNARYNKOW i odbierz darmowy kurs inwestowania dla początkujących

Załóż konto na: https://link-pso.xtb.com/pso/aKgIe

Zyski to za mało – bez Wiedźmina CD Projekt traci na wartości

CD Projekt ogłosił, iż kolejna część Wiedźmina nie pojawi się na rynku przed końcem 2026 roku. Jednocześnie ujawniono, iż firma pracuje nad kilkoma niezapowiedzianymi jeszcze projektami.

W ubiegłą środę przed południem akcje CD Projekt spadły o ponad 10%, ledwo utrzymując się powyżej 200 zł.

W kwestii nowych gier do tej pory wiadomo było, iż Fool’s Theory – odpowiedzialne za remake Wiedźmina 1 – tworzy jeszcze jedną grę. CD Projekt poinformował również o współpracy z mobilnym studiem Scopely, twórcami Monopoly GO. Firma ponownie próbuje zaistnieć na rynku gier mobilnych – wcześniej stworzyła Wiedźmina: Pogromcę Potworów, ale gra nie odniosła wielkiego sukcesu.

4 kwartał roku 2024 zakończył się co prawda gorszymi przychodami i zyskami niż rok wcześniej, ale to nic specjalnego w branży gier, gdzie wyniki finansowe są zdecydowanie najlepsze w latach, kiedy mamy premierę nowego tytułu.

Tym bardziej, iż pomimo tego przychody okazały się niemal 7% lepsze od prognoz analityków, a zysk netto przebił estymacje o 57%!

Wielu inwestorów zawiodło się jednak tym, iż na Wiedźmina 4 przyjdzie nam poczekać przynajmniej do 2027 roku, a być może i dłużej. choćby lepsze od prognoz wyniki finansowe nie uchroniły spółki od spadków. W końcu nie od dziś wiadomo, iż w branży gamingowej, to nie same cyferki sterują kursem, ale właśnie głównie gry.

Obecnie nad Wiedźminem 4 pracuje ponad 400 deweloperów i według zarządu ich liczba pozostanie na podobnym poziomie. Rozbudowuje się także zespół odpowiedzialny za inne projekty – do końca roku nad Orionem, czyli kontynuacją Cyberpunka 2077, będzie pracować 160 osób. Stopniowo rośnie również liczba deweloperów zajmujących się Siriusem, nową grą w uniwersum Wiedźmina.

Dołącz do nas na Twitterze oraz YouTube i bądź na bieżąco!

KGHM tnie koszty, rośnie zysk – inwestorzy przez cały czas niezdecydowani

KGHM w 2024 roku osiągnął 2,87 mld zł zysku netto, a produkcja miedzi wyniosła 730 tys. ton, co oznacza wzrost o 3% względem 2023 roku – poinformowała spółka w rocznym raporcie. Przychody grupy wzrosły o 6% do poziomu 35,3 mld zł.

Skorygowana EBITDA wzrosła o 58% rok do roku głównie w efekcie spadku kosztów o 9%, w tym o 2% w kluczowych obszarach, takich jak materiały, paliwa i energia.

Zdaniem prezesa KGHM Andrzeja Szydło, oszczędności to efekt działań naprawczych podjętych w 2024 roku. Spółka przeprowadziła audyty, które wykazały nieprawidłowości m.in. w gospodarce wodnej, zarządzaniu kadrami, sponsoringu, darowiznach i inwestycjach w farmy fotowoltaiczne. W odpowiedzi wdrożono działania naprawcze, które jak widać po wyniku EBITDA przyniosły efekty!

Wyższa produkcja miedzi w KGHM International i kopalni Sierra Gorda zrekompensowała niewielki spadek w Polsce, który wynikał z planowanego remontu Huty Miedzi Głogów.

W 2025 roku KGHM planuje kontynuować redukcję kosztów. Spółka wdraża Plan Optymalizacji Kosztowej, obejmujący m.in. lepsze zarządzanie zużyciem materiałów i usługami podmiotów zewnętrznych.

Prezes skomentował cały proces funkcjonowania spółki – „Każdy kolejny rok to wyzwanie w zakresie eksploatacji. Złoża mają coraz mniej metalu, maleje ich miąższość, a transport urobku i klimatyzacja podziemna stają się droższe. Dodatkowo gospodarka wodna i zarządzanie odpadami wymagają dużych nakładów. Trzeba równoważyć te trudności nowymi inwestycjami i działaniami obniżającymi koszty operacyjne”.

Dla wyjaśnienia miąższość to termin geologiczny określający grubość warstwy skał lub złoża surowca (np. węgla, rudy miedzi) mierzoną prostopadle do jego powierzchni. W kontekście górnictwa oznacza, jak grube jest złoże, co ma wpływ na opłacalność wydobycia – cieńsze złoża są trudniejsze i droższe w eksploatacji.

Niby więc wszystko wygląda w porządku, a dodatkowo niedługo spółka ma zaprezentować nową strategię na najbliższe lata. Kurs jednak testuje cierpliwość inwestorów i tuż po tym jak zamknął się najwyżej od listopada 2024, zaliczył dynamiczne dwa dni spadków. Osobiście sądzę jednak, iż jeżeli hossa na GPW ma być kontynuowana, to teraz jest ten moment, gdzie pociąg ciągnąć muszą spółki przemysłowe i konsumenckie zamiast banków.

Rynek pierwotny załamuje się po boomie – sprzedaż mieszkań spadła o 82%

Jak podaje Puls Biznesu na podstawie danych Centralnej Bazy Nieruchomości PKO BP – w IV kwartale 2024 r. liczba transakcji na rynku pierwotnym spadła o 82% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Analitycy PKO BP wskazują, iż spadek popytu przy utrzymujących się wysokich cenach doprowadził do ograniczenia sprzedaży. Zaznaczają jednak, iż w IV kwartale 2023 r. wyniki były wyjątkowo wysokie dzięki programowi „Bezpieczny Kredyt 2%”.

Do tak dużej dynamiki spadku w 2024 roku przyczynił się w pewnym stopniu efekt wysokiej bazy z roku 2023. Na rynku rośnie liczba niesprzedanych mieszkań – zarówno tych z rynku pierwotnego, których budowa rozpoczęła się w czasie boomu, jak i tych z rynku wtórnego, gdzie właściciele korzystają z atrakcyjnych cen.

Największe spowolnienie wzrostu cen dotknęło rynek pierwotny, szczególnie w Warszawie i sześciu największych aglomeracjach. W mniejszych miastach wojewódzkich ten trend był łagodniejszy.

Na rynku wtórnym wzrost cen hamował w podobnym tempie we wszystkich analizowanych miastach. Rynek najmu pozostawał stabilny, choć w największych miastach rośnie liczba mieszkań z najmu instytucjonalnego, co w dłuższym okresie może wpłynąć na konkurencyjność tego segmentu. Co dalej?

„Słabość popytu będzie działać w kierunku spadku cen, ale będzie to równoważone przez zmniejszanie przyrostu podaży przez deweloperów i wzrost kosztów budowy. Przy ewentualnym braku obniżek stóp procentowych NBP do końca 2025 r., dostrzegamy ryzyko umiarkowanego spadku cen” – tak napisali analitycy w raporcie z 23 marca i ja podzielam ten pogląd

Wirtualna Polska zaskakuje wynikami – zysk, reklama i turystyka windują kurs

We wtorek akcje Wirtualnej Polski podrożały o 7% w reakcji na opublikowany raport roczny za 2024 rok.

Wyniki za czwarty kwartał pokazały solidny wzrost i pobiły oczekiwania analityków! Przychody wzrosły niemal o 11% rok do roku i pokonały prognozy o ponad 3%. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 17% i pokonała estymacje o prawie 8%, a zysk netto wzrósł o ponad 14% i przebił oczekiwania o ponad 12%.

Tym samym na każdym kolejnym etapie analizowania rachunku zysków i strat Wirtualna Polska zaskakiwała coraz mocniej na plus, co świadczy nie tylko o silniejszym od oczekiwań popycie na usługi spółki, ale też o poprawie efektywności operacyjnej i kosztowej.

Wirtualna Polska opiera się na dwóch głównych segmentach: reklamowo-subskrypcyjnym oraz turystycznym, które łącznie generują trzy czwarte przychodów i ponad 90% EBITDA. Reklama i subskrypcje pozostają największym źródłem zysków.

W IV kwartale 2024 r. przychody z reklam i subskrypcji wzrosły o 6%, a skorygowana EBITDA o 11%.

Prezes WP Holding, Jacek Świderski, zwraca uwagę na fakt, iż globalnie 40% budżetów reklamowych w Internecie trafia do pośredników technologicznych, takich jak Google czy Facebook, zamiast do wydawców. Wirtualna Polska postanowiła to zmienić, rozwijając własne narzędzia reklamowe: WP Partner, WP Booster i WP Ads.

Działalność WP Partner odpowiadała w styczniu 2025 r. za 8% przychodów reklamowych, a reklamy sprzedawane za granicą – gdzie WP nie ma własnych serwisów – stanowiły 19% tego segmentu. Z kolei WP Ads, usługa skierowana do mikrofirm, osiągnęła 7% udziału w reklamowych przychodach holdingu.

Te dane dały inwestorom nadzieję, na skuteczne konkurowanie polskiej spółki z takimi gigantami, jak wymieniony Google, czy Meta.

Segment turystyczny rozwijał się jeszcze szybciej – przychody wzrosły o 24% r/r, a skorygowana EBITDA aż o 49%.

Wirtualna Polska rozwija swoją pozycję w turystyce dzięki markom Wakacje.pl, Nocowanie.pl oraz węgierskiej Szallas Group. Czeka także na zgodę urzędów antymonopolowych na przejęcie Invia Group. Dzięki temu przejęciu segment turystyczny zacznie jeszcze bardziej dominować w strukturze grupy, tym samym WP, przestaje być utożsamiana jedynie ze spółką z branży reklamowej, gdzie od dłuższego czasu trwa stagnacja.

To wszystko sprawiło, iż w ubiegłym tygodniu WP wzrosło w ciągu 2 sesji o prawie 13% i znalazło się najwyżej od października ubiegłego roku!

Ten Square Games kusi rekordową dywidendą – ale czy inwestorzy dadzą się znów nabrać?

Zarząd Ten Square Games rekomenduje wypłatę całego zysku za 2024 rok oraz dodatkowej kwoty z kapitału zapasowego. Będzie to najwyższa dywidenda w historii spółki, znacznie wyższa niż wcześniejsze wypłaty.

Proponowana dywidenda wynosi 100,04 mln zł, co oznacza 15,73 zł na akcję, przy cenie akcji na poziomie około 87zł – to przekłada się na stopę dywidendy na poziomie 18%. Na tę kwotę składa się cały jednostkowy zysk netto za 2024 rok (72,69 mln zł) oraz część zysków zatrzymanych z poprzednich lat (27,35 mln zł).

Dzień ustalenia prawa do dywidendy to 20 czerwca 2025 r., a jej wypłata nastąpi 27 czerwca 2025 r. Aby otrzymać dywidendę, akcje trzeba posiadać na koniec sesji 17 czerwca.

Spółka uwzględniła w wypłacie zatrzymane zyski, ponieważ w 2024 r. nie podzieliła się zyskiem, przerywając 5-letnią serię regularnych dywidend.

W efekcie tak szalonej stopy dywidendy, cena akcji wzrosła na otwarciu kolejnej sesji o ponad 11%, ale w ciągu kolejnych kilku dni oddała ponad połowę tych zysków.

Spółka cieszy się tak słabym sentymentem, iż choćby ukochana przez Polaków dywidenda może mieć problem z odwróceniem kiepskiego nastawienia inwestorów do firmy.

Czym spółka zasłużyła sobie na taką niechęć? Poza fatalnymi wynikami finansowymi to robieniem z inwestorów idiotów. Zarząd dwukrotnie w ciągu kilku ostatnich lat majstrował przy programach motywacyjnych, żeby móc wypłacać sobie ogromne premie, podczas gdy wyniki finansowe nie spełniały pierwotnych założeń programów.

11 października 2021 roku spółka zorientowała się, iż nie ma szans zrealizować celu programu motywacyjnego na dany rok, więc postanowiła go obciąć o 8%, żeby jednak się udało i zarząd mógł zgarnąć pieniądze.

Reakcja inwestorów była brutalna i cena akcji na kolejnej sesji spadła o 20%. To jednak nie było najlepsze, bo ktoś może uznać, iż to jednorazowa akcja i zarząd wyciągnie wnioski. No i zarząd rzeczywiście zapowiedział, iż już nie wywinie podobnego numeru w przyszłości i nie zmieni ponownie celu programu motywacyjnego. Tymczasem już niecały rok później Ten Square Games znów był daleki od realizacji swoich celów w programie motywacyjnym. Tym razem zgodnie z zapowiedziami, spółka nie zmieniła celów programu, ale uchwalił „nowy element wynagrodzenia zmiennego”. Ehhhh, no cóż. Sami zdecydujcie czy dywidenda to wystarczające zmazanie z siebie problemów.

Inwestuj z XTB! Podczas rejestracji podaj kod DNARYNKOW i odbierz darmowy kurs inwestowania dla początkujących

Załóż konto na: https://link-pso.xtb.com/pso/aKgIe

Do zarobienia!
Piotr Cymcyk

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
67
5
Idź do oryginalnego materiału