W pierwszym kwartale 2025 roku na polskim rynku handlowym odnotowano najmniejszą nową podaż kwartalną w ciągu ostatnich lat. Do użytku oddano jedynie trzy nowe projekty, a dwa obiekty rozbudowano – wynika z raportu Colliers. Inwestorzy, deweloperzy i najemcy decydują się na nowe strategie, odpowiadające aktualnym trendom i preferencjom konsumentów.
Jak podają eksperci Colliers, od stycznia do końca marca 2025 r. do użytku oddano 40 500 mkw. nowej powierzchni handlowej – to jedna z najniższych kwartalnych wartości od lat. Wszystkie nowe projekty – trzy nowe inwestycje i dwie rozbudowy – powstały w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców i miały format parków handlowych, co potwierdza rosnącą dominację tego typu obiektów w strategiach deweloperskich. Do użytku oddano: M Park w Mrągowie (15 330 mkw.), M Park w Brzezinach (5 900 mkw.) i OTO Park w Żaganiu (6 500 mkw.). Rozbudowie poddano natomiast Aniołów Park w Częstochowie (o 2 700 mkw.) i N Park w Tarnobrzegu (o 7 500 mkw.).
– Ograniczona nowa podaż w pierwszym kwartale wynika ze wzmożonej aktywności deweloperów w otwieraniu projektów w ostatnim kwartale 2024 roku, szczególnie w okresie przedświątecznym. Mimo niskiego wskaźnika nowej podaży, rynek przez cały czas rośnie. Wzrost dotyczy przede wszystkim obiektów typu convenience w formacie parków handlowych. Na koniec I kwartału w budowie pozostawało ponad 500 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, czyli najwięcej od blisko dwóch lat. Aż 78 proc. budowanej powierzchni powstaje właśnie w formacie parków handlowych. W dalszym ciągu obserwujemy koncentrację inwestycji w mniejszych miejscowościach – poniżej 100 tys. mieszkańców – mówi Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale Market Insights, Colliers.
Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec I kwartału br. osiągnęły poziom 13,4 mln mkw., a liczba funkcjonujących centrów handlowych wzrosła do 674. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców daje to nasycenie na poziomie 344 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej na 1000 osób.
Handlowe debiuty i powroty
W I kwartale tego roku na polskim rynku handlowym zadebiutowało pięć marek. W Warszawie powstały pierwsze stacjonarne punkty biur podróży JoinUp! i Sun&Fun, a przy Rondzie Dmowskiego, w centrum stolicy, otwarto pierwszy salon marki kosmetycznej HD Rey We Wrocławiu i Poznaniu otwarto pierwsze lokale Guess Jeans (moda), a w Łodzi w odnowionym centrum handlowym Nowa Sukcesja zadebiutowała pochodząca z Turcji marka z artykułami dla dzieci Armağan. Również w Łodzi, przy ulicy Piotrkowskiej, otwarto pierwszy sklep Foodex w koncepcie Express w formacie convenience. Marka Krakowski Kredens powróciła zaś do otwierania placówek stacjonarnych.
Zmiany w poszukiwaniu rentowności i potencjału
Inwestorzy wciąż poszukują atrakcyjnych kierunków długofalowego rozwoju, co w niektórych przypadkach oznacza decyzję o zamknięciu starszych obiektów. Taką decyzję ogłoszono m.in. w związku z Galerią Bemowo w Warszawie oraz Galerią Dębiec w Poznaniu. Z drugiej strony, rynek nie zwalnia – w aglomeracji warszawskiej planowane są nowe inwestycje. Deweloperzy Ceetrus i Apsys poinformowali o utworzeniu spółki joint-venture w celu realizacji projektu Wilanów Park, a Ceetrus uzyskał już decyzję o pozwoleniu na budowę dla kolejnej inwestycji – Projektu Góraszka.
Nowe strategie najemców i właścicieli
– Polski rynek handlowy przechodzi zauważalne zmiany związane z preferowaną przez konsumentów funkcją obiektów. Przykładem jest przejęcie przez Grupę Apsys zabytkowej Hali Targowej w Gdańsku: nowy właściciel planuje zachować tradycyjną funkcję handlową na poziomie -1 i poszerzyć ofertę gastronomiczną i kulturalną. Podobne podejście widać w poznańskim Starym Browarze, gdzie otwarto nowy food hall – mówi Marta Cegielnik, dyrektorka w Dziale Powierzchni Handlowych, Colliers.
Równolegle analitycy obserwują konsolidacje i repozycjonowanie marek. Grupa XXXLutz, dotychczasowy właściciel 50 proc. udziałów w Grupie BRW, nabyła pozostałe 50 proc. i czeka na zatwierdzenie transakcji przez urząd antymonopolowy. Grupa CCC zapowiada natomiast zmiany w swoim koncepcie e-obuwie – w zakresie sklepów stacjonarnych i oferty produktowej. Sklepy eobuwie.pl mają być otwierane w miastach z co najmniej 60-70 tys. mieszkańców, a zniknąć ma z nich strefa Modivo.