Comac C919 będzie wykonywał regularne rejsy na trasie Szanghaj-Hongkong

4 dni temu
Zdjęcie: Comac C919


Agencja Informacyjna: Od 1 stycznia w 2025 roku China Eastern Airlines planuje wykorzystać odrzutowiec Comac C919 do obsługi połączenia Szanghaj Hongqiao-Hongkong.

China Eastern Airlines są pierwszym na świecie użytkownikiem samolotu Comac C919. Przewoźnik zamówił łącznie 105 samolotów, co czyni je największym użytkownikiem tego modelu. Dzięki temu oficjalnie uruchomiono komercyjne loty samolotów chińskiej produkcji, na trasach regionalnych. China Eastern Airlines będzie pierwszą linią lotniczą, która wykorzysta samolot Comac C919, do obsługi regularnych lotów komercyjnych w Hongkongu. Hongkong jest dziewiątym miastem, do którego regularne loty China Eastern Airlines są realizowane przez odrzutowiec Comac C919.

Table of Contents

  • Co to jest samolot Comac C919?
    • Co o odrzutowcu Comac C919 sądzi Juliusz Bolek?
    • Kto zaprojektował samolot Comac C919?
    • Ile kosztuje samolot Comac C919?
  • Ari China zamawia już szerokokadłubowy Comac C929

https://www.youtube.com/embed/rPXb7199TX8

Co to jest samolot Comac C919?

Samolot Comac C919 to dwusilnikowy samolot pasażerski, odrzutowiec wąskokadłubowy, zaprojektowany i produkowany przez Comac, w Chińskiej Republice Ludowej. Pierwszy raz zaprezentowany został pod koniec 2015 roku. Swój pierwszy komercyjny lot odbył 28 maja 2023 roku w barwach linii lotniczej China Eastern Airlines.

Samolot Comac C919 jest pierwszym, dużym opracowanym i wyprodukowanym w Chińskiej Republice Ludowej samolotem pasażerskim, zgodnym z międzynarodowymi standardami zdatności do lotu. Pierwszy samolot Comac C919 działa bez zakłóceń przez 15 miesięcy od swojego pierwszego komercyjnego lotu i wykonał łącznie ponad 3.600 lotów komercyjnych i spędził w powietrzu 10.000 godzin.

Co o odrzutowcu Comac C919 sądzi Juliusz Bolek?

Stworzenie odrzutowca Comac C919, przez Chińską Republikę Ludową, to może być przełom na globalnym rynku producentów samolotów.” – Ocenia Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

– „Comacwchodzi, w segment zarezerwowany dla Boeinga 737 i rodziny Airbusa A-320, zwłaszcza teraz kiedy producenci samolotów mają problemy. W Chińskiej Republice Ludowej, Afryce, niektórych rejonach Azji odrzutowiec Comac C919, w perspektywie następnych lat odbierze klientów Airbusowi i Boeingowi w biedniejszych regionach świata. Podobno Comac już posiada zamówienia na produkcję 1.000 tego typu maszyn.” – Ocenia Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

Kto zaprojektował samolot Comac C919?

Samolot został zaprojektowany i produkowany jest w Szanghaju. Początkowo awionika i silniki samolotu będą pochodzić od zagranicznych dostawców, jednak Państwo Środka przedstawiło chęć do zaprojektowania własnych silników do modelu C919.

Samolot Comac C919 jest produkowany przez wielu chińskich i amerykańskich dostawców komponentów lotniczych, w tym m.in. CFM International jako dostawca silników oraz Parker Hannifin jako dostawca systemu fly-by-wire, choćby polskich podwykonawców. Samolot ten ma zastąpić w Chińskiej Republice Ludowej samoloty typu Airbus A320 i Boeing 737, które w dużej liczbie są używane przez wiele chińskich linii lotniczych. Jego konstrukcja jest zbliżona do Airbusa A320.

Ile kosztuje samolot Comac C919?

Szacuje się, iż koszt produkcji samolotu C919 wynosi 99.000.000 dolarów. Zgodnie z liczbą ogłoszoną na konferencji dostawców COMAC w marcu 2024 roku, planowana dostawa samolotów C919 wynosi 30 w 2024 r., 54 w 2025 r., 84 w 2026 r., 110 w 2027 r. i 126 w 2028 r.

Ari China zamawia już szerokokadłubowy Comac C929

Air China poinformowała w listopadzie, iż podpisała umowę ramową z Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) z siedzibą w Szanghaju na samolot szerokokadłubowy C929. Umowa została ogłoszona pierwszego dnia 15. China International Aerospace Expo w Zhuhai, w prowincji Guangdong w południowych Chinach.

Szerokokadłubowy samolot pasażerski C929 ma pojemność 280 miejsc siedzących i zasięg 12 000 kilometrów. Nowy samolot będzie mógł obsługiwać trasy międzykontynentalne i konkurować na tym rynku z Airbusem i znajdującym się w kryzysie Boeingiem. Wstępne prace projektowe są w toku.

Do 2043 roku chińska flota lotnictwa cywilnego będzie wynosić 10 061 samolotów, co stanowi 20,6 procent światowej floty samolotów pasażerskich. Oczekuje się, iż Chiny staną się największym na świecie pojedynczym rynkiem transportu lotniczego, powiedział COMAC.

Specjalny Obszar Lingang Pilotażowej Strefy Wolnego Handlu w Chinach (Szanghaj) dąży do zbudowania się w klaster przemysłu lotnictwa cywilnego z kompletnymi kluczowymi łańcuchami przemysłowymi i kompletnymi elementami przemysłowymi.

Dziękujemy za zapoznanie się z tekstem do końca. Polecamy inne artykuły na stronie Agencji Informacyjnej.

Agencja Informacyjna, AI World, Gospodarka, Chiny / Zródło: GT /DEC/ 30.12.2024

Idź do oryginalnego materiału