Coraz więcej jednostek spalinowych RegioFox od Pesy na czeskich torach

1 miesiąc temu

České dráhy (ČD) eksploatują aktualnie 16 ze 106. nowych pociągów polskiego producenta pojazdów szynowych z rodziny Regio160. Obsługują trasy w trzech regionach Czech. Czeski operator przewiduje, iż do końca 2024 r. w jego flocie znajdzie się 59 spalinowych zespołów trakcyjnych (szt) klasy 847 zwanych „Lisami”.

Region środkowoczeski: 6/38

W Środkowych Czechach kursuje 6 RegiFoxów – o numerach 004, 005, 008, 018, 019 i 020. Obsługują trasy z Rakovníka do Berouna i Berouna do Pragi przez Rudną. Jednostki te zakończyły pomyślnie okres testowy i weszły do regularnej eksploatacji. Do końca 2026 r. łącznie 38 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez bydgoską Pesę zostanie wdrożonych głównie w zachodniej części regionu.

Pociągi RegioFox są efektem działań na rzecz poprawy dostępności i komfortu podróży regionalnych. Wdrożenie nowych pojazdów było możliwe m.in. dzięki umowie zawartej przez Kraj Środkowoczeski i České dráhy, która wydłuża obecny kontrakt na regionalne usługi kolejowe o kolejne 5 lat. W nadchodzących latach w regionie pojawią się także 34 jednostki Regio-Shuttle RS1, co przełoży się na jeszcze wyższy komfort podróży.

Region Pardubice: 7/7

W regionie Pardubice 7 jednostek RegioFox kursuje w tej chwili na linii między miejscowościami Pardubice i Havlíčkův Brod. Region zamierza stopniowo wycofywać starsze modele pociągów, takie jak pojazdy serii 810 oraz 814, przenosząc je na mniej wymagające trasy, dopóki nie zostaną w pełni zastąpione.

Region Pilzneński: 6/16

České dráhy wprowadziły również do użytku pierwsze pociągi RegioFox w regionie pilzneńskim. Pociągi te będą kursować na trasie Pilzno – Žihle. Do grudnia br. w eksploatacji ma znaleźć się 10 „Lisów”.

Wyprodukowane przez Pesę dwuwagonowe jednostki RegioFox zapewniają 115 miejsc siedzących oraz miejsce na rowery i wózki dziecięce. niedługo zostaną wdrożone na inne linie w regionie, takie jak Rokycany – Příkosice, a później trasy Pilzno – Bezdružice, Pilzno – Radnice oraz Klatovy – Železná Ruda. Każdy pociąg został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić komfortową i bezpieczną podróż. Jest wyposażony m.in. w technologię Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).

W najbliższej przyszłości ČD włączy do eksploatacji nowe spalinowe zespoły trakcyjne także w kolejnych regionach takich jak w Czechy Południowe, Hradec Králové oraz Vysočina.

Do połowy 2024 r. České dráhy wprowadziły 55 nowych pociągów i lokomotyw, w tym pojazdy RegioPanter, RegioFox oraz Siemens Vectron.

Jako największy operator kolei pasażerskich w Czechach, České dráhy uruchamiają około 2,5 miliona pociągów w skali roku, pokonując ponad 116 milionów kilometrów. Firma utrzymuje flotę składającą się z około 2000. lokomotyw i ponad 1600. wagonów pasażerskich.

Autor: Lubomir Cech

Sprawdź także:

  • Pociągi RegioFox wyruszają w trasę w południowych Czechach
  • Koleje Czeskie rozszerzają zamówienie na spalinowe składy Regiofox od Pesy o 30 szt.
  • RegioFox – tak Czesi nazwali nowe pociągi od Pesy Bydgoszcz
  • Rekordowe zyski i wzrost przewozów w grupie České dráhy
Idź do oryginalnego materiału