CPK: Forum Dialogu Technicznego

6 godzin temu

Ponad 200 przedstawicieli kolejowych wykonawców, producentów oraz firm świadczących usługi projektowe i nadzoru inżynierskiego uczestniczyło w pierwszym spotkaniu plenarnym w ramach Forum Dialogu Technicznego CPK. W rozmowach z branżą kolejową udział wzięli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury: pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister Piotr Malepszak oraz spółki CPK: prezes dr Filip Czernicki i członek zarządu ds. inwestycji kolejowych Piotr Rachwalski.

Forum Dialogu Technicznego to forma komunikacji spółki Centralny Port Komunikacyjny z branżą kolejową, która ma pomóc w określeniu kluczowych wyzwań i opracowaniu najlepszych rozwiązań w procesie inwestycyjnym budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Do spotkania inaugurującego Forum doszło z inicjatywy wiceministra infrastruktury Macieja Laska w ubiegłym roku. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku i partnerów branżowych, spółka CPK zaproponowała następnie szeroki zakres zagadnień, które poruszono podczas dzisiejszego spotkania zaczynając od kwestii legislacyjnych i certyfikacyjnych, poprzez prace przygotowawcze i projektowe, aż po realizację robót budowlanych dla linii KDP i niezbędny do ich obsługi tabor.

W dzisiejszym spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń branżowych zrzeszających firmy z branży kolejowej: Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Railway Business Forum, Polskiego, Związku Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów, Polskiej Izby Kolei oraz Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.

Zaprosiliśmy do rozmów szerokie spektrum organizacji, stowarzyszeń i producentów z branży kolejowej, tak by uzyskać możliwie jak najwięcej opinii i wniosków z doświadczeń płynących z ich codziennej działalności. Chcemy skonfrontować je z wyzwaniami i potrzebami przed jakimi stoi nie tylko CPK, ale cała branża, w kontekście budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Prace w ramach Forum Dialogu Technicznego pozwolą na szerokie zaangażowanie polskich firm z kolejowej branży budowlanej i projektowej w powstanie KDP. Wynikiem wspólnych rozmów będzie również określenie potrzeb kadrowych i kompetencji związanych z eksploatacją, utrzymaniem i diagnostyką linii dla KDP. To z kolei może dać uczelniom technicznym niezbędny impuls, do uruchamiania nowych kierunków kształcenia, tworzenia poligonów doświadczalnych, laboratoriów i centrów innowacji we współpracy z polskimi przedsiębiorcami.

Poszukujemy najlepszych rozwiązań, by uzyskać synergię między spółką CPK, a branżą, a także by kooperacja układała się bez przeszkód i pozwoliła zaangażować się w proces inwestycyjny jak największej liczbie polskich firm – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy.

Spółka CPK nie po raz pierwszy angażuje się w dialog z partnerami gospodarczymi, licząc, iż rozmowy pomogą określić kierunki rozwoju i wskażą potrzebne innowacje związane z budową i eksploatacją linii KDP.

CPK jest dla branży merytorycznym partnerem. Rozwijamy współpracę z uczelniami technicznymi. Mamy świadomość potrzeb i koniecznych zmian od kwestii prawnych po budowlane czy taborowe, których przeprowadzenie ułatwi powstanie Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Takie spotkania to ogromna szansa na pogłębienie współpracy na linii inwestor – wykonawca, określenie potencjalnych trudności i wypracowanie rozwiązań – powiedział dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Uczestnicy Forum Dialogu Technicznego wskazywali również na potrzebę stworzenia nowych regulacji prawnych oraz identyfikację ograniczeń formalnych na potrzeby wdrożenia technologii niestosowanych dotychczas w Polsce. Wymusi to w niedalekiej przyszłości opracowane dla nich stosownych regulacji niezbędnych w procesie certyfikacji linii kolejowych KDP i taboru.

KDP w polskich warunkach będzie nowością dla pasażerów i dla branży. Chcemy się dobrze przygotować i wszystko odpowiednio przebadać, żeby podróże koleją z prędkością do 350 km/h były nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Naszym celem jest uruchomienie pierwszego odcinka Warszawa – CPK – Łódź do 2032 roku – dodał Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki.

Dyskusje i prace odbywające się w ramach Forum Dialogu Technicznego podzielono na 13 tematycznych grup roboczych, które będą zajmowały się m.in. takimi zagadnieniami jak: warunki umów, przygotowania zamówień publicznych, projektowania i budowy według standardów BIM, grup technicznych – infrastruktury, sterowania i energii, kwestii certyfikacji, legislacji, kadr, taboru czy eksploatacji i utrzymania linii KDP.

W skład grup roboczych wejdą eksperci CPK, PKP Polskich Linii Kolejowych, Instytutu Kolejnictwa oraz przedstawiciele rynku – firm i organizacji pracodawców oraz stowarzyszeń działających na rzecz budownictwa kolejowego.

Źródło: CPK
Fot. JBCrew

Idź do oryginalnego materiału