CPK i samorządowcy negocjują przebieg Kolei Dużych Prędkości

1 dzień temu

Na zaproszenie burmistrza Orzesza oraz radnych z Orzesza, Łazisk Górnych i Czerwionki-Leszczyn doszło do spotkania z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Celem rozmów było omówienie szczegółowego przebiegu planowanej linii kolejowej nr 170 Katowice – granica państwa – Ostrawa, która ma stać się częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T.

Postulaty samorządowców

Władze trzech gmin (Orzesze, Łaziska Górne, Czerwionka-Leszczyny) domagają się rezygnacji z budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) w wariancie inwestorskim, zatwierdzonym w marcu 2023 roku. W zamian proponują modernizację istniejącej linii kolejowej nr 140 w ramach programu Kolej+.

Przyjęcie tej propozycji oznaczałoby rezygnację z KDP w zachodniej części województwa śląskiego. Co więcej, wpłynęłoby na realizację porozumienia zawartego 14 marca 2024 roku pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, PKP PLK i CPK. Dokument ten precyzuje podział inwestycji – północna część linii ma być modernizowana przez PKP PLK w ramach Kolei+, natomiast CPK odpowiada za budowę nowej linii KDP na południu, gdzie ma ona łączyć się z trasą planowaną przez PKP PLK na południe od Mikołowa.

Kluczowa inwestycja dla regionu

Nowa linia kolejowa ma istotne znaczenie nie tylko dla województwa śląskiego, ale także dla połączeń międzynarodowych. Ma ona skrócić czasy przejazdu między miastami regionu, m.in. Katowicami, Rybnikiem, Żorami, Wodzisławiem Śląskim i Jastrzębiem-Zdrojem, które w tej chwili nie posiada dostępu do kolei. Ponadto umożliwi szybkie połączenia z Pragą, Wiedniem, Bratysławą i Budapesztem.

Proces decyzyjny i wpływ na środowisko

CPK podkreśla, iż wybrany wariant inwestorski powstał w wyniku wielomiesięcznych analiz oraz konsultacji społecznych. Obejmuje on również inwentaryzację przyrodniczą, której wyniki zostały uwzględnione w raporcie środowiskowym złożonym do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach w listopadzie 2024 r. Spółka jest w tej chwili na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Na terenie gminy Czerwionka-Leszczyny przyjęty wariant inwestorski omija większe skupiska ludności. Szacuje się, iż liczba wyburzeń nie przekroczy 8-9 budynków, z czego 4-5 to domy w Palowicach. Ostateczna liczba może być jeszcze mniejsza, w zależności od ostatecznych ustaleń projektowych.

Korzyści dla mieszkańców

Projekt przewiduje nie tylko budowę linii KDP, ale także przystanków kolejowych w mniejszych miejscowościach. Przykładem jest Mszana, gdzie zatrzymywać się będą pociągi regionalne. Podobne rozwiązanie zaplanowano w rejonie Palowic, gdzie nowy przystanek kolejowy powstanie ok. 1,5 km od centrum wsi, zapewniając mieszkańcom lepszy dostęp do transportu publicznego.

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć

CPK zapowiedziało uruchomienie Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) dla właścicieli nieruchomości, którzy mogą zostać objęci inwestycją. Program ten oferuje wykup gruntów na korzystnych warunkach, w tym wypłatę wartości odtworzeniowej budynków bez amortyzacji lub bonusy w wysokości 20-40% do szacunkowej wartości nieruchomości.

Co dalej?

Podczas spotkania samorządowcy zobowiązali się do przesłania do CPK propozycji korekt przebiegu linii na odcinku Mikołów – Palowice. Będą one poddane analizom i uzgodnieniom między CPK, PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury.

Mimo sprzeciwu części samorządowców, spółka CPK podkreśla, iż realizacja linii Katowice – granica państwa jest kluczowa dla rozwoju transportu kolejowego w regionie i kraju. Wypracowane rozwiązania mają zapewnić nowoczesne, szybkie połączenia kolejowe przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko i nieruchomości prywatne.

Zobacz również:

Kalisz na kolejowej mapie przyszłości – nowe połączenia KDP skrócą czas podróży
Ważny krok ws. KDP do Poznania. CPK składa wniosek
Idź do oryginalnego materiału