Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę, będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania skróci się do 35 minut (obecnie to 1 godz. 28 minut), a z Kalisza do Warszawy do 1 godz. 45 min., czyli o godzinę krócej niż obecnie.
Cel jakim jest połączenie Kalisza z siecią KDP nie zmienił się od momentu powołania nowego zarządu i przyspieszenia prac związanych z realizacją „Y”. Nie zmieniło się to, iż możliwy jest wjazd pociągu KDP na stację w Kaliszu i powrót na linię dużych prędkości. Modyfikacja dotyczy planowanego projektowania obwodnicy Kalisza, której budowa umożliwi niektórym pociągom osiągnięcie szybszych czasów przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem. Przyjęty wariant oznacza mniejszą ingerencję w tereny zabudowane w stosunku do pierwotnych planów, obejście osiedla Rypinek oraz mniejszy zakres robót o około 2.2 km, w tym brak potrzeby budowy nowego mostu nad Prosną i estakady oraz brak kolizji z Obszarem Chronionego Krajobrazu Dolina Prosny. Projektowanie obwodnicy zostanie zlecone do końca tego roku.
Mapa przedstawia przybliżony przebieg docelowej obwodnicy Kalisza. Wskazanie dokładnego przebiegu i technologii wykonania będzie zadaniem wykonawcy realizującego prace projektowe.
Linie KDP, tak jak w pozostałych krajach europejskich, będą obsługiwane komercyjnie przez przewoźników, od ich ostatecznej decyzji będzie zależeć sposób wykorzystania infrastruktury KDP, która zostanie im udostępniona. Szczegóły, np. która relacja pociągu KDP powinna mieć postój w Kaliszu, będą przedmiotem konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy z przewoźnikami.
Całościowy układ połączeń HRJ na 2035 rok, jest w tej chwili przedmiotem konsultacji publicznych. Do 13 października br. pasażerowie, jednostki samorządu terytorialnego czy stowarzyszenia mogą składać swoje propozycje modyfikacji przedstawionego rozkładu jazdy. Wszystkie głosy będą szczegółowo analizowane.
Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez najszybsze pociągi osiągające prędkość 300-320 km/h. Uruchomienie tych połączeń będzie mieć wpływ na cały system kolejowy w Polsce – znacznie skróci czasy przejazdu również pomiędzy innymi ośrodkami miejskimi. Infrastrukturę KDP będą mogły wykorzystywać także pociągi klasy RegioExpress, kursujące do mniejszych ośrodków miejskich, ich oferta będzie zależała od wojewódzkich organizatorów transportu.
Infrastruktura KDP jest bardzo kosztowna, powinna więc być bezpośrednio dostępna dla mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż jej przebiegu, takich jak Kalisz, dlatego też zostały one uwzględnione podczas planowania inwestycji.
Docelowo, zgodnie z założeniami przyjętymi w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy, Kalisz obsłużą dwie linie komunikacyjne Kolei Dużych Prędkości:
- w relacji Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin (możliwa do uruchomienia po zakończeniu budowy „Y”) co 2 godziny,
- w relacji Zielona Góra – Leszno – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa (możliwa do uruchomienia przy założeniu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 14 między Krotoszynem a Głogowem) co 2 godziny.
To optymalny układ połączeń – zapewnia on mieszkańcom Kalisza powiązania we wszystkich kluczowych kierunkach co 2 godziny dzięki linii dużych prędkości, tzn. w kierunku Warszawy, CPK, Łodzi, Poznania, Krakowa i Szczecina.
Realizacja tych założeń jest uzależniona od inwestycji prowadzonych przez CPK i PLK. Uzyskanie pełnych parametrów linii „Y” jest przewidziane w 2035 r., natomiast termin możliwej modernizacji linii nr 14 jest przedmiotem analiz PLK.
Zakładamy, iż w okresie przejściowym, kiedy nie będzie dostępna zmodernizowana linia nr 14, układ połączeń może być inny. Jaki, to okaże się po przejściu procesu konsultacji publicznych z potencjalnymi przewoźnikami i organizatorami transportu.
Ostatecznie to, ile pociągów pasażerskich będzie zatrzymywać się w Kaliszu zależy od organizatorów transportu i decyzji komercyjnych podejmowanych przez przewoźników pasażerskich. CPK przygotowuje infrastrukturę i stwarza warunki do prowadzenia ruchu na podstawie analiz opierających się m.in. na prognozie ruchu.
Źródło: CPK