W ramach zamówienia zostaną zaprojektowane m.in.:
- centralny odcinek linii kolei dużych prędkości (KDP) Warszawa–Łódź w obrębie planowanego lotniska, czyli pierwszego elementu kolejowego „igreka” Warszawa–Łódź–Wrocław/Poznań;
- odcinek linii kolejowej nr 88 łączącego stację kolejową CPK z istniejącą trasą Warszawa–Poznań (linią nr 3);
- stacja towarowa po zachodniej stronie lotniska.
Wykonawca zaprojektuje elementy infrastruktury kolejowej węzła z różnych branż, m.in. torowej, teletechnicznej, trakcyjnej i sterowania ruchem. W ramach zespołów projektowych będzie koordynował działania z równoległymi zadaniami projektowymi, które prowadzi dla CPK m.in. master architekt (np. dotyczącymi hali peronowej i dworca kolejowego zintegrowanego z terminalem).
Na realizację zamówienia podstawowego przewidziano półtora roku, a całej umowy (z zadaniami opcjonalnymi) – cztery lata. Przewidziano m.in. przygotowanie projektu budowlanego, pozyskanie pozwolenia na budowę, a także opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
Zamówienia opcjonalne to np., jak informuje CPK, materiały do przetargów na etapie budowy, nadzoru autorskiego w trakcie prac budowlanych, planu rezerwacji terenu czy projektu terminala intermodalnego.
Projekt powstanie na podstawie studium wykonalności (wykonane w latach 2021–2023) i decyzji środowiskowej z lipca 2023 r. dla lotniska i węzła CPK.
Umowę o wartości 84,8 mln zł netto zawarto z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Odcinek linii kolejowej „Y” Warszawa–Łódź ma być oddany do użytku w 2032 r. wraz z I etapem lotniska. Szlaki Łódź–Wrocław i Sieradz–Poznań mają zostać otwarte do 2035 r.
Przeczytaj także: Ważna inwestycja kolejowa między Kaszubami a Trójmiastem. 1,25 mld zł