Zakończono prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów ŁDK. Wykonano mikropale i kolumny jet-grouting, to około 1400 dodatkowych punktów podparcia konstrukcji. W północnej części budynku prowadzone są jeszcze roboty związane z dodatkowym wzmocnieniem i zagęszczeniem mikropali dzięki konstrukcji stalowej. Rozpoczyna się odtwarzanie wnętrza budynku, rozebranego na czas realizacji zadania. Wykonawcą jest firma Keller Polska.
Niebawem zakończy się budowa komory startowej Retkinia, z której maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu kolei dużych prędkości. Ma ona długość 185 m, a głębokość ścian szczelinowych sięga 43 m. realizowane są jeszcze roboty przy płycie fundamentowej, wszystko ma być gotowe w maju 2025 r. Na poziomie -1 obiektu znajdą się część techniczna i klatki ewakuacyjne. Poniżej, na poziomie -2, będą ułożone tory nowej linii nr 85. W kwietniu rozpoczną się prace przy komorze Fabryczna. W pierwszym etapie powstanie szyb odbiorczy dla TBM, a w drugim komora rozjazdowa (początek zaplanowano po zakończeniu prac przy ŁDK). Wszystko realizuje Budimex.

Na finiszu jest też analiza ofert przetargowych na drążenie tunelu kolei dużych prędkości o długości 4,6 km. Wśród oferentów są trzy konsorcja firm: PORR, PORR Bau, Gülermak i China Harbour Engineering; NDI i Doğuş İnşaat Ve Ticaret oraz Torpol i Mirbud. Prace budowlane mają rozpocząć się w IV kwartale 2026 r.
Spółka Albraco przeprowadzi około 70 dodatkowych analiz i badań stanu technicznego budynków w obszarze inwestycji tunelowej. Zarekomenduje też działania dla jego poprawy.
Przeczytaj także: Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Pierwsza TBM już pracuje

8 miesięcy temu






