CPK ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu oraz stacji kolejowej pod lotniskiem

4 godzin temu

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, które wyłoni wykonawcę projektu oraz budowy tunelu i stacji kolejowej wraz z halą peronową pod lotniskiem CPK. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 r. Zawarcie umowy planowane jest w I kwartale 2027 r., a finał prac w 2031 r.

Tunel wraz z dworcem kolejowym zlokalizowany pod lotniskiem CPK to jeden z najważniejszych elementów nowego portu lotniczego, który umożliwi jego komunikację zarówno w osi wschód – zachód, jak i północ – południe (po uruchomieniu CMK Północ). Całość prac w ramach przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego, czyli adekwatnego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.

Po uruchomieniu przetargu na budowę terminala idziemy za ciosem i ogłaszamy kolejny duży przetarg na tunel i dworzec kolejowy pod lotniskiem. Szukamy wykonawcy, który już realizował inwestycje infrastrukturalne w Polsce, szczególnie roboty tunelowe, gwarantującego swoim doświadczeniem najwyższy poziom wykonanych prac – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Jaki będzie tunel pod lotniskiem CPK?

Tunel pod lotniskiem CPK będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) i tunele drogowe na S-3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Jego całkowita długość to blisko 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi.

W obiekcie o zmiennej szerokości – od ok. 50 do 160 m – zlokalizowanym na osi wschód-zachód, przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do 6 torów. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.

Tunel jest integralną częścią linii kolejowej KDP nr 85, łączącej lotnisko CPK z Warszawą i Łodzią. Stacja kolejowa z kolei stanowi nierozerwalny element lotniska, zintegrowany z terminalem. Zasadnicza część dworca kolejowego w sześcioperonowej części, będzie łączyć się z multimodalnym dworcem przesiadkowym stanowiącym główny ciąg komunikacyjny do terminala – wskazywał dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Postępowanie zostało podzielone – w zakresie podstawowym – na dwie części:

  • część 1 obejmuje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części wschodniej i centralnej tunelu kolejowego oraz dla dworca kolejowego
  • część 2 przewiduje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części zachodniej tunelu kolejowego wraz z rozplotami

W każdej z części przewidziano także zakresy opcjonalne, obejmujące układ torowy oraz zaprojektowanie, dostawę, uruchomienie i serwis urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania ładunków i osób na niewielkich dystansach.

Źródło: CPK

Zobacz również:

Budowa dróg wokół lotniska za niemal 136 mln zł – CPK wybiera Trakcję
CPK poszukuje inżyniera kontraktu dla budowy bocznicy kolejowej
Idź do oryginalnego materiału