Pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się sprawdzanie i weryfikacja ofert. Długość tego procesu będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.
Zamawiający przewidział na realizację projektu 2 mld 800 mln zł. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł, a najdroższa 2 mld 797 mln zł. Fakt, iż wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie, świadczy o dobrym przygotowaniu postępowania.
Po ocenie dokumentacji poznamy odpowiedź na pytanie, kto wybuduje tunel o długości 4,6 kilometra przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości kursujących między Warszawą a Wrocławiem i Poznaniem.
Głównym celem jest przeprowadzenie drążenia tunelu w sposób, który zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, iż projekt jest prowadzony odpowiedzialnie z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Cieszę się, iż konsekwentnie realizujemy kolejny istotny krok w programie CPK — podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
O złożoności procesu świadczy fakt, iż sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów. W sumie ws. przetargu do CPK wpłynęło około 1000 pytań od 25 potencjalnych wykonawców.
Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po przeanalizowaniu ofert na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.).
To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem — podkreślił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zamówienia w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.
Tunel dalekobieżny CPK to najważniejszy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Wybrany wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie w związku z tym zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych.
Samo drążenie tunelu ma ruszyć w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r.
Cały fragment linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie oddany do użytku w 2032 r., czyli razem z otwarciem nowego lotniska krajowego. Podróż pociągiem między wspomnianymi wyżej miastami skróci się wówczas do ok. 40 minut. Inwestycja to istotny krok w realizacji kolejowego projektu „Polska 100 minut”, który usprawni połączenia i stanie się ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym wśród Polaków.