Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę strategicznego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oferta konsorcjum budowlanego w składzie PORR SA (lider) i PORR Bau GmbH (partner) została wybrana, jako najkorzystniejsza spośród pięciu złożonych. Jej wartość wynosi 2,17 mld zł brutto. Inwestycja stanowi najważniejszy element linii kolejowej nr 85, tzw. Y, które do 2032 r. ma połączyć Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a następnie umożliwi uruchomienie szybkich połączeń do Wrocławia oraz Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano jeszcze w tym roku.
Gigantyczny kontrakt i wymagający przetarg
Rozstrzygnięty przetarg – jeden z największych w historii spółki CPK, dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z niezbędną infrastrukturą. Wybór wykonawcy trwał od grudnia ub. r., a specyfikacja warunków zamówienia obejmowała blisko 2 tys. dokumentów. Komisja przetargowa dokonała oceny na podstawie dwóch kryteriów – ceny (70%) oraz doświadczenia i kompetencji zespołu (30%).
Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców – podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podpisanie umowy z konsorcjum PORR planowane pozostało w tym kwartale. Wykonawca będzie miał 4 lata na realizację projektu, licząc od momentu zawarcia umowy.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce
Łódzki tunel CPK zostanie wydrążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Osiągnie on średnicę ok. 14 m i długość 4,6 km, będąc najdłuższym i najszerszym obiektem tego typu w Polsce. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające ruch pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Bezpieczeństwo mieszkańców priorytetem
Realizacja projektu w centrum Łodzi, pod istniejącą gęstą zabudową, stanowi dodatkowe wyzwanie inżynieryjne.
Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców – zaznacza dr Filip Czernicki, prezes CPK.
W ramach przygotowań spółka CPK wyłoniła firmę Albraco, która przeprowadzi blisko 70 dodatkowych analiz i badań budynków znajdujących się na trasie tunelu. Przygotowana zostanie kompleksowa dokumentacja aktualnego stanu technicznego wskazanych nieruchomości, wraz z zaleceniami i koncepcją zabezpieczeń dla wszystkich obiektu.
Koordynacja z innymi projektami kolejowymi
Tunel CPK to druga taka inwestycja w Łodzi. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, budowanego przez PKP PLK, będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla składów Kolei Dużych Prędkości.
Inwestycje CPK realizowane w Łodzi należą do najbardziej zaawansowanych wśród projektów kolejowych spółki. Równolegle prowadzone są prace przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, budowie komory startowej „Retkinia” oraz wykonania dwuetapowej komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM.
Znaczenie dla europejskiej sieci transportowej
Inwestycja w Łodzi stanowi element transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, będącego częścią korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T. Po ukończeniu projektu szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna, a wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowano na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej.
Dalsza trasa poprowadzi w kierunku Sieradza, za którym nastąpi rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia, zapewniając szybkie połączenia między polskimi aglomeracjami.
Autor: Damian Malesza
Fot. CPK
Sprawdź również: