CPK składa wniosek o decyzję środowiskową KDP Łętownia–Rzeszów

3 godzin temu

Centralny Port Komunikacyjny wystąpił o decyzję środowiskową dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Nowa linia poprawi połączenia aglomeracyjne i regionalne oraz znacząco skróci czas podróży między Rzeszowem a Warszawą.

Dokument obejmuje linię kolejową łączącą Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2 jest najbardziej wysunięty na wschód spośród wszystkich analizowanych opcji. Trasa planowana jest po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego, a następnie wzdłuż wschodniej strony drogi ekspresowej S19, z włączeniem do linii nr 91 (Rzeszów – Medyka) na terenie gminy Krasne, na odcinku Rzeszów Główny – Strażów.

Jest to wariant, który uzyskał najwyższe oceny w toku konsultacji oraz uzgodnień z samorządami lokalnymi. Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie opublikowany przez RDOŚ i będzie dostępny do wglądu dla wszystkich zainteresowanych.

Odcinek Łętownia – Rzeszów o długości 42 km to jeden z kluczowych elementów sieci kolejowej uzupełniającej połączenia w województwie podkarpackim. Umożliwi on szybkie, bezpośrednie podróże między Rzeszowem a Stalową Wolą i Lublinem.

Inwestycja włączy Sokołów Małopolski do sieci kolejowej, a nowe przystanki pasażerskie powstaną także w mniejszych miejscowościach, takich jak Nienadówka czy Stobierna. Zapewni również przelotowe połączenie z Lotniskiem Rzeszów–Jasionka, do którego w tej chwili można dojechać tylko od jednej strony. Nowa infrastruktura wzmocni sieć połączeń aglomeracji rzeszowskiej.

W perspektywie długoterminowej inwestycja skróci także czas podróży między Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK. Budowa odcinka z Łętowni do Rzeszowa stworzy możliwości dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski.

Zgodnie z założeniami maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów na tej trasie wyniesie 200 km/h (z maksymalną prędkością projektową 250 km/h) przy zasilaniu 3 kV DC. Po linii kursować będą pociągi regionalne, dalekobieżne i towarowe.

Idź do oryginalnego materiału