"Uzupełniamy dokumentację, w oparciu o którą wojewoda wyda tę decyzję. Uwzględniamy w dokumentach konkretne działki, jakie udało się nam pozyskać w Programie Dobrowolnych Nabyć" - wyjaśnił Czernicki. Jak dodał, pozwoli to spółce na wysłanie kompletu dokumentów do wojewody. "Spodziewamy się, iż w najbliższych tygodniach decyzja lokalizacyjna zostanie przez wojewodę wydana" - przekazał.
Budowa CPK a procesy wywłaszczeniowe. Prezes: Mam nadzieję, iż będzie ich jak najmniej
Prezes CPK podkreślił, iż decyzja wojewody to dopiero pierwszy etap. "Będzie to pierwsza administracyjna decyzja lokalizacyjna i dopiero jej prawomocna wersja upoważni nas do prowadzenia procesów wywłaszczeniowych, których - mam nadzieję - nie będzie, albo będzie ich jak najmniej. Stąd namawiam wszystkich, aby skorzystali z możliwości porozumienia się i zbycia nieruchomości w trybie dobrowolnym" - powiedział.Reklama
Czernicki nie wykluczył, iż po wydaniu przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej będą składane odwołania. Według szefa CPK, w takim scenariuszu uprawomocnienia decyzji można spodziewać się w drugiej połowie 2025 r. "To jest moment, w którym nabędziemy prawo do nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną. Tym samym będziemy mieli tytuł do występowania z wnioskami o pozwolenie na budowę" - wyjaśnił.
Czernicki dodał, iż równolegle spółka musi dopilnować, aby zakończone zostały wszystkie projekty architektoniczne związane z nowym lotniskiem. "Tutaj intensywne prace realizowane są po stronie naszych najważniejszych kontraktorów, czyli biura architektonicznego Foster and Partners, które projektuje terminal oraz firmy Dar z grupy Sidara, która jest głównym inżynierem części infrastruktury pozaterminalowej, czyli m.in. dróg kołowania, dróg startowych, płyt postojowych. Prace te powinny zakończyć się w połowie przyszłego roku" - wskazał.
Inwestycje na terenie lotniska CPK zakładane już w 2026 r.
Zaznaczył, iż zgodnie z harmonogramem w 2026 r. spółka będzie mogła formalnie zacząć realizować inwestycje już na terenie lotniska.
Jak powiedział Czernicki, architekci z firmy Foster złożyli do spółki ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. "To jest mniej więcej 60 proc. prac projektowych, w tym zawarta jest przede wszystkim cała kubaturowa część terminala. Pracuje nad tym ponad 500 architektów" - wyjaśnił. Dodał, iż w przypadku firmy Dar zaawansowanie projektu jest na poziomie ok. 50 proc.
"Chcemy, aby całe lotnisko było nowoczesne i przede wszystkim przyjazne środowisku. Zamierzamy zastosować najnowsze technologie, także w zakresie wykorzystania energii. Planujemy dużą farmę fotowoltaiczną i myślę, iż powinniśmy też myśleć nad farmą wiatrową, która uzupełniłaby te zielone źródła energii. Jest szansa, żeby lotnisko było samowystarczalne energetycznie" - powiedział.
Prezes przekazał, iż w tej chwili realizowane są prace analityczne dotyczące ruchu lotniczego dla Polski i Mazowsza. "Pierwsze prognozy, które omawiamy z doradcą, potwierdzają, iż na 2032 r. CPK powinno mieć ok. 28 - 29 milionów pasażerów. Lotnisko będzie zaprojektowane oczywiście z nieco większą przepustowością, dodatkowo jako lotnisko modułowe będzie można je bez przeszkód rozbudowywać, jeżeli ruch wzrośnie" - powiedział.
W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć spółka CPK zakupiła dotychczas na terenie objętym planowaną decyzją lokalizacyjną 1,635 tys. działek o łącznej pow. 1,5 tys. ha, a dla kolejnych 350 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane protokoły uzgodnień dla ponad 160 ha - to najlepszy miesięczny wynik od uruchomienia PDN w grudniu 2020 r. Do PDN zostało też zgłoszonych ok. 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu przyszłego lotniska.
Czernicki: Na projekt CPK od 2018 r. wydano ponad 3 mld zł
Filip Czernicki powiedział też, iż jak dotąd na realizację programu CPK wydano ponad 3 mld zł. Doprecyzował, iż wszystkie wydatki jeszcze na etapie audytów wyniosły około 2,7 mld zł (tyle wydano na program CPK od 2018 do końca 2023 r.). W pierwszej połowie 2024 r., ze względu na trwające audyty, spółka nie podejmowała decyzji, które miałyby konsekwencje finansowe. "W tym czasie jednak przygotowywaliśmy się do inwestycji, realizowaliśmy rozpoczęte prace i analizowaliśmy zakres i jakość dotąd przeprowadzonych działań. Od połowy roku, kiedy już było jasne, iż projekt po optymalizacji będzie realizowany, podjęliśmy kolejne decyzje - np. w sprawie kupna nieruchomości. Tu wydatki są już liczone w setkach milionów złotych" - powiedział. Dotychczas nowe władze spółki podpisały umowy - m.in. na prace przygotowawcze i projektowe o wartości ok. 650 mln zł.
Czernicki dodał, iż w najbliższych tygodniach zapadnie decyzja w sprawie udziału Polskich Portów Lotniczych w powstającym lotnisku centralnym.
CPK zainteresowani są także zagraniczni inwestorzy
Prezes CPK potwierdził, iż projektem CPK zainteresowani są także zagraniczni inwestorzy. Wyjaśnił, iż finansowanie przedsięwzięcia związanego z budową centralnego lotniska i linii kolejowych bazuje na obligacjach skarbowych. "Nie zostało jeszcze przesądzone, w jakim zakresie będziemy potrzebowali finansowania zewnętrznego. realizowane są analizy, których efekty niebawem poznamy. Zależy nam na tym, aby lotnisko było zarządzane i w sensie właścicielskim, i w sensie menadżerskim przez Polaków" - powiedział Czernicki.
Jak mówił, założenie jest takie, aby to głównie polskie podmioty skorzystały na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Na naszym rynku największe doświadczenie w zarządzaniu lotniskami mają Polskie Porty Lotnicze (PPL), które są częścią grupy CPK. PPL ma szansę zapewnić kapitał niezbędny do budowy nowego lotniska. Warto maksymalnie wykorzystać potencjał tej spółki" - wskazał Czernicki.
Wyjaśnił, iż potencjalny inwestor zewnętrzny będzie inwestorem mniejszościowym. "Przy zaangażowaniu PPL w projekt CPK zakładam, iż ewentualny inwestor zewnętrzny będzie raczej miał funkcję inwestora biernego, być może jego zaangażowanie będzie też obejmować komponent know-how, ale dzisiaj nie chcę o tym przesądzać" - dodał prezes CPK.
Dopytywany, ile spółka CPK będzie potrzebowała pieniędzy w 2025 roku, szef CPK przyznał, iż "to już będą kwoty liczone w miliardach" złotych. "Niebawem rozstrzygniemy postępowanie na tunel KDP w Łodzi, będziemy finalizować wykup gruntów pod lotnisko i linię KDP. Przygotowujemy się również do ogłoszenia przetargów na realizacją prac budowlanych" - powiedział.
Premier Donald Tusk ogłosił 26 listopada br. decyzję o przekazaniu 3,5 mld zł na projekt CPK w formie papierów skarbowych; pieniądze mają dofinansować prace projektowe dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego oraz sieci przyłączy i prace przygotowawcze dla budowy lotniska. Środki finansowe z programu wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane przez poprzedni rząd w czwartym kwartale 2023 r. W ubiegłym roku spółka miała być dokapitalizowana 7 mld zł, ale otrzymała 3,7 md zł.
CPK - co obejmuje projekt nowego centralnego portu dla Polski?
Należąca do Skarbu Państwa CPK to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł