W 2024 roku 46,5% pasażerów kupiło bilety przez aplikacje i internetowe systemy sprzedaży. To był kolejny rok, w którym spadł udział sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych. Z tradycyjnych kas biletowych skorzystało 26,3% pasażerów. W porównaniu rok do roku zmniejszyły się również udziały sprzedaży biletów u pracowników obsługi pociągu i w biletomatach.
Coraz częściej pasażerowie kupują bilet przez Internet i aplikacje mobilne – w ubiegłym roku 46,5% podróżnych skorzystało z tej opcji. Jest to o 5,9 punktu procentowego więcej niż w 2023 r.
Nasze życie staje się coraz bardziej cyfrowe. Widać to także w sektorze kolejowym. Pasażerowie po bilet coraz rzadziej ustawiają się w kolejce do kasy. Niemal połowę biletów kupujemy przez Internet – na stronach www czy w aplikacjach mobilnych. Rok 2018 był ostatnim, w którym udział sprzedaży biletów w kasach przekroczył 50%, a najpewniej w tym roku większość biletów zostanie kupiona online – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W 2024 r. w stacjonarnych kasach biletowych pasażerowie kupili 26,3% biletów. Oznacza to spadek o 3,9 punktu procentowego rok do roku. Bilety u drużyn konduktorskich kupiło 14,7% podróżnych, o 1,4 punktu procentowego mniej niż w 2023 r. Niewielkie spadki odnotowały też automaty stacjonarne (o 1,1 punktu procentowego) i automaty mobilne na pokładzie pociągów (o 0,2 punktu procentowego). Sprzedaż poprzez pozostałe systemy sprzedaży wzrosła o 0,5 punktu procentowego.
Gdzie najwięcej wydajemy na bilety kolejowe?
Największy udział w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w 2024 r. ma sprzedaż online – przez Internet i aplikacje mobilne. W ubiegłym roku ten kanał sprzedaży wygenerował 47,5% przychodów ze sprzedaży biletów. Sprzedaż w kasach stacjonarnych odpowiada za 27% przychodów i w porównaniu z 2023 r. spadła o 4,5 punktu procentowego. Udział przychodów ze sprzedaży biletów przez drużyny konduktorskie w 2024 r. wyniósł 13,7% i spadł o 1,3 punktu procentowego względem danych z 2023 r. Udział przychodów z pozostałych kanałów dystrybucji, w tym z biletów sprzedanych w automatach na dworcach i w pojazdach, utrzymywał się w tym czasie na stabilnym poziomie.
Tab. 1. Udział kanałów dystrybucji według liczby sprzedanych biletów w latach 2021–2024
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 27,9% | 35,0% | 40,6% | 46,5% |
stacjonarne kasy biletowe | 35,1% | 29,3% | 30,2% | 26,3% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 21,5% | 20,8% | 16,1% | 14,7% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 8,3% | 8,4% | 7,7% | 6,6% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,9% | 1,1% | 1,1% | 0,9% |
pozostałe | 6,2% | 5,3% | 4,5% | 5% |
Tab. 2. Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2022–2024
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 34,3% | 41,6% | 47,5% |
stacjonarne kasy biletowe | 35,8% | 31,5% | 27% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 16,7% | 15% | 13,7% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 6,8% | 6,0% | 5,6% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,9% | 0,9% | 0,8% |
pozostałe | 5,4% | 4,9% | 5,3% |
Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy