Cyfrowa rewolucja na kolei: ponad 46% biletów kupionych przez Internet i aplikacje w 2024 roku

10 godzin temu

W 2024 roku 46,5% pasażerów kupiło bilety przez aplikacje i internetowe systemy sprzedaży. To był kolejny rok, w którym spadł udział sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych. Z tradycyjnych kas biletowych skorzystało 26,3% pasażerów. W porównaniu rok do roku zmniejszyły się również udziały sprzedaży biletów u pracowników obsługi pociągu i w biletomatach.

Coraz częściej pasażerowie kupują bilet przez Internet i aplikacje mobilne – w ubiegłym roku 46,5% podróżnych skorzystało z tej opcji. Jest to o 5,9 punktu procentowego więcej niż w 2023 r.

Nasze życie staje się coraz bardziej cyfrowe. Widać to także w sektorze kolejowym. Pasażerowie po bilet coraz rzadziej ustawiają się w kolejce do kasy. Niemal połowę biletów kupujemy przez Internet – na stronach www czy w aplikacjach mobilnych. Rok 2018 był ostatnim, w którym udział sprzedaży biletów w kasach przekroczył 50%, a najpewniej w tym roku większość biletów zostanie kupiona online – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W 2024 r. w stacjonarnych kasach biletowych pasażerowie kupili 26,3% biletów. Oznacza to spadek o 3,9 punktu procentowego rok do roku. Bilety u drużyn konduktorskich kupiło 14,7% podróżnych, o 1,4 punktu procentowego mniej niż w 2023 r. Niewielkie spadki odnotowały też automaty stacjonarne (o 1,1 punktu procentowego) i automaty mobilne na pokładzie pociągów (o 0,2 punktu procentowego). Sprzedaż poprzez pozostałe systemy sprzedaży wzrosła o 0,5 punktu procentowego.

Gdzie najwięcej wydajemy na bilety kolejowe?

Największy udział w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w 2024 r. ma sprzedaż online – przez Internet i aplikacje mobilne. W ubiegłym roku ten kanał sprzedaży wygenerował 47,5% przychodów ze sprzedaży biletów. Sprzedaż w kasach stacjonarnych odpowiada za 27% przychodów i w porównaniu z 2023 r. spadła o 4,5 punktu procentowego. Udział przychodów ze sprzedaży biletów przez drużyny konduktorskie w 2024 r. wyniósł 13,7% i spadł o 1,3 punktu procentowego względem danych z 2023 r. Udział przychodów z pozostałych kanałów dystrybucji, w tym z biletów sprzedanych w automatach na dworcach i w pojazdach, utrzymywał się w tym czasie na stabilnym poziomie.

Tab. 1. Udział kanałów dystrybucji według liczby sprzedanych biletów w latach 2021–2024

kanał dystrybucji2021202220232024
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży27,9%35,0%40,6%46,5%
stacjonarne kasy biletowe35,1%29,3%30,2%26,3%
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie)21,5%20,8%16,1%14,7%
automaty stacjonarne (na stacjach)8,3%8,4%7,7%6,6%
automaty mobilne (w pojazdach)0,9%1,1%1,1%0,9%
pozostałe6,2%5,3%4,5%5%

Tab. 2. Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2022–2024

kanał dystrybucji202220232024
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży34,3%41,6%47,5%
stacjonarne kasy biletowe35,8%31,5%27%
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie)16,7%15%13,7%
automaty stacjonarne (na stacjach)6,8%6,0%5,6%
automaty mobilne (w pojazdach)0,9%0,9%0,8%
pozostałe5,4%4,9%5,3%

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

UTK: Punktualność pociągów w I kwartale 2025 roku
UTK: Wyniki przewozowe w kwietniu 2025 roku
Idź do oryginalnego materiału