Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat jest największą grupą medialno-telekomunikacyjną w Polsce i liderem na polskim rynku rozrywki i telekomunikacji. Cyfrowy Polsat jest liderem rynku płatnej telewizji, jednym z wiodących operatorów telekomunikacyjnych w kraju, jednym z największych producentów kontentu w Polsce, zajmujący czołową pozycję na rynku prywatnych nadawców telewizyjnych pod względem oglądalności i udziału w rynku reklamy. Oferuje kompleksowe usługi multimedialne zaprojektowane z myślą o całej rodzinie oraz szereg usług hurtowych na międzyoperatorskim rynku telekomunikacyjnym, rynku telewizyjnym i reklamowym. Dodatkowo, w oparciu o Strategię 2023+ rozszerzył działalność biznesową o produkcję i obrót czystą energią.
Działalność Grupy Cyfrowy Polsat SA została opisana we wcześniejszej analizie https://portalanaliz.pl/analizy/cyfrowy-polsat-sa-analiza-spolki-po-wynikach-2023-roku/
W tym wpisie przedstawiam spojrzenie na spółkę po wynikach 2 kwartału 2024r.
Niniejsza analiza została w pierwszej kolejności opublikowana dla czytelników na Forum Portalu Analiz https://portalanaliz.pl/forum/viewtopic.php?p=88408#p88408
Cyfrowy Polsat to ogromna multi grupa, na którą wpływa szereg przychodów/kosztów, często jednorazowych, przez co trudno o jednoznaczną interpretację wyników (szczególnie gdy wyniki porównuje się r/r).
Jeśli popatrzeć na szczegółowe przychody/koszty to poprawa w 2q24 r/r była, ale w pozycji sprzedaż energii (wynik 55 mln) oraz niższych odsetkach (32 mln mniej), gdyby wyłączyć te 2 pozycje, to spadek przychodów (2,6% r/r) byłby większy od spadku kosztów (2,4% r/r), więc zła tendencja.
Cieszy 5% r/r wzrost przychodów ze sprzedaży, jednak jeżeli nie uwzględnimy w porównaniu przychodów z przejętej 7.07.2023 Grupy PAK-PCE (249 mln ze sprzedaży energii), to faktycznie było 2,6% spadku przychodów r/r (można zaryzykować stwierdzenie, iż „stara” działalność przez cały czas zawodzi).
Przypomnę podstawowe informacje o segmentach:
W ramach całej Grupy Polsat Plus, w której znajduje się kilkadziesiąt spółek zależnych i wspólnych przedsięwzięć, wyodrębnione zostały cztery główne segmenty:
– segment usług B2C i B2B, obejmujący usługi telewizji cyfrowej, usługi dostępu do Internetu, usługi telewizji mobilnej, usługi telewizji internetowej, usługi telefonii komórkowej, produkcję dekoderów,
– segment mediowy, obejmuje głównie produkcję, zakup i emisję audycji informacyjnych i rozrywkowych oraz seriali i filmów fabularnych nadawanych w kanałach telewizyjnych w Polsce,
– segment nieruchomości, który obejmuje głównie realizację projektów budowlanych jak również sprzedaż, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
– segment zielonej energii, obejmuje głównie produkcję i sprzedaż energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, budowę pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej oraz inwestycje w projekty ukierunkowane na produkcję energii z fotowoltaiki oraz farm wiatrowych.
W przypadku przychodów segmentów w 2 kwartale 2024. 3,3% spadek zaliczył największy Usługi B2C i B2B, dosyć płasko w Mediowym i Nieruchomościach, wraz z przejęciem i konsolidacją PAK-PCE pojawiły się przychody z Zielonej energii.
Chwilę warto jeszcze zatrzymać się przy najważniejszego segmencie Usług B2C i B2B.
2 kwartał 2024 roku to dalszy (tendencja ta trwa już od wielu kwartałów) spadek liczby klientów zarówno B2C i B2B, jak i liczba aktywnych usług im świadczonych. Spadki te, częściowo są amortyzowane m.in. dosprzedażą dodatkowych produktów i usług do bazy klientów w ramach oferty usług łączonych oraz oferowaniem bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych (strategia more-for-more) – czyli rośnie ARPU na klienta.
W 2q24 wzrosła nieznacznie oglądalność kanałów Polsatu (w całym półroczu 2024 był jednak spadek) i co ciekawe, mocno traci główny kanał Polsatu, a zyskują jego kanały tematyczne.
Końcowe zyski Ebit/Ebitda z niewielką poprawą r/r (pomógł segment energia), a znaczną poprawę zysku netto wpłynęły dodatkowo inne czynniki. Było to 21 mln ze sprzedaży drugiej transzy adresów IP, 21 mln z wyceny posiadanego pakietu akcji Asseco Poland oraz 30 mln wypłaconej dywidendy z tej spółki. Ponadto spadły o 33,6 mln zł koszty finansowe, głównie w wyniku niższego kosztu obsługi zadłużenia Grupy (spadek stóp % w 3q23) oraz realizacji i pozytywnej wyceny instrumentów zabezpieczających.
ps zaprezentowana poniżej Ebitda, zawiera amortyzację licencji filmowych i sportowych – spółka w swoich prezentacjach jej nie uwzględnia, natomiast serwis biznesradar w swojej bazie już tak (poniższy wykres z danych biznesradaru).
Przepływy operacyjne dobre, choć sporo gorsze r/r, wsparte dywidendą z Asseco i wypracowanymi zyskami, kw/kw spadło zadłużenie finansowe netto
Gdy „stara” działalność trochę zawodzi, spore nadzieje pokładane są w segmencie Zielona Energia.
W 2q24 OZE wygenerowało 222 GWh (53% r/r) czystej energii (w 1q24 179GWh , w 4q23 179GWh) do czego przyczyniły się rozruchy na farmie Człuchów i Przyrów. Martwić z pewnością może spadająca cena sprzedaży wyprodukowanej energii, bo rośnie ryzyko, iż oddawane nowe moce w OZE, nie zrekompensują niższych cen. Nowe moce w OZE przewidywane są na koniec przyszłego roku, choć dzięki uruchamianym (trwają rozruchy) w 1 półroczu 2024 farmom w Człuchowie i Przyrowie, przychody mogą jeszcze wzrosnąć (wzrośnie produkcja własna, choć ceny będą niższe)
Mam trochę problem z oceną wyników spółki jak i jej perspektyw. Zbyt dużo poprawy typowo operacyjnej w zaprezentowanych wynikach nie widać (cały czas bez odbicia „stara” działalność), a duża poprawa zysków to efekt trudno je nazwać powtarzalnymi przychodami (sprzedaż adresów IP, dywidenda z Asseco, zmiana wyceny posiadanych akcji Asseco).
Odnośnie wyników trwającego 3q23 to raczej przełomu bym nie oczekiwał (choć lekka poprawa operacyjna może być), a czy zysk netto może ulec poprawie – trudno w tej chwili oszacować. Rok temu (w 3q23) spółka sprzedała część posiadanego pakietu akcji Asseco i pozostałą wartość przeszacowano do wartości godziwej. Z tego tytułu wykazali ok. 200 mln przychodów, pojawiło się też blisko 100 mln kosztów finansowych (osłabienie złotówki wpłynęło na przeszacowanie kredytu denominowanego w Euro). W w tej chwili trwającym kwartale, akcje Asseco rosną o blisko 10%, więc jeżeli cena ich się nie zmieni do końca września, to Cyfrowy Polsat może wykazać 70 mln przychodu (księgowy, nie gotówkowy) z wyceny pakietu AP.
Obecna kapitalizacja CP to 9 mld, c/z 16,5.
Disclaimer:
Informacje przedstawione w tej analizie są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.