Cyfrowy Polsat SA – wyniki za 2 kwartał 2025r.

portalanaliz.pl 6 godzin temu

Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat jest największą grupą medialno-telekomunikacyjną w Polsce i liderem na polskim rynku rozrywki i telekomunikacji. Cyfrowy Polsat jest liderem rynku płatnej telewizji, jednym z wiodących operatorów telekomunikacyjnych w kraju, jednym z największych producentów kontentu w Polsce, zajmujący czołową pozycję na rynku prywatnych nadawców telewizyjnych pod względem oglądalności i udziału w rynku reklamy. Oferuje kompleksowe usługi multimedialne zaprojektowane z myślą o całej rodzinie oraz szereg usług hurtowych na międzyoperatorskim rynku telekomunikacyjnym, rynku telewizyjnym i reklamowym. Dodatkowo, w oparciu o Strategię 2023+ rozszerzył działalność biznesową o produkcję i obrót czystą energią.

Działalność Grupy Cyfrowy Polsat SA została opisana we wcześniejszej analizie https://portalanaliz.pl/analizy/cyfrowy-polsat-sa-analiza-spolki-po-wynikach-2023-roku/

W tym wpisie przedstawiam spojrzenie na spółkę po wynikach 2 kwartału 2025r.

Niniejsza analiza (podsumowanie) została w pierwszej kolejności opublikowana dla czytelników na Forum Portalu Analiz https://portalanaliz.pl/forum/viewtopic.php?p=102707#p102707

——————————————————

Nie wiem czego nie widzę, ale przeglądając wyniki mocno „powiało mi chłodem”, gdyż „stary” biznes (telewizja, telekomunikacja) stoi w miejscu, a nowy biznes (zielona energia), który miał być kołem napędowym grupy, raczej zawodzi. Zawód nie jest po stronie generowanej/wytwarzanej energii, bo wzrost w OZE wyniósł 41% r/r, ale po stronie uzyskiwanych cen ze sprzedaży energii (niestety spółka 2 kwartał z rzędu nie podaje uzyskanych cen, więc trudno ocenić jakiej wielkości są to spadki), które wpłynęły na spadek Ebitdy segmentu.

Przychody w 2q25 z 3,9% wzrostem r/r, czyli podobne dynamiki jak w poprzednich kwartałach

Wg struktury przychodów ze sprzedaży, to istotnie (o 40 mln) spadły przychody ze sprzedaży sprzętu, wszystkie pozostałe odnotowały wzrosty

Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły w drugim kwartale 2025 roku o 26,9 mln zł (+1,5%) r/r i wyniosły 1.811,3 mln zł. Wynikało to przede wszystkim z bardzo dobrej sprzedaży usług telekomunikacyjnych do indywidualnych klientów kontraktowych i klientów B2B oraz skutecznej realizacji sprzedaży usług łączonych, co odzwierciedla się we wzroście ARPU na klienta kontraktowego B2C o +4,3% r/r.

Przychody hurtowe wzrosły o 28,9 mln zł (+3,4%) r/r, głównie na skutek rozpoznania wyższych przychodów roamingowych oraz z reklamy i sponsoringu. Wzrost ten został częściowo zniwelowany niższymi przychodami od operatorów kablowo-satelitarnych.

Przychody ze sprzedaży sprzętu spadły w drugim kwartale 2025 roku o 41,3 mln zł (-9,5%) r/r, przede wszystkim w wyniku niższego wolumenu sprzedaży.

Przychody ze sprzedaży energii wzrosły o 53,8 mln zł (+21,6%) r/r do poziomu 302,8 mln zł. Przychody ze sprzedaży energii z produkcji własnej wyniosły 158,4 mln zł w drugim kwartale 2025 roku i były wyższe o 86,4 mln zł (120,0%) r/r. Motorem wzrostu był przede wszystkim wyższy wolumen wyprodukowanej energii z wiatru, wynikający z rozbudowy zainstalowanych mocy w farmach wiatrowych. Jednocześnie przychody z obrotu energią elektryczną spadły o 33,5 mln zł (-20,8%) r/r i wyniosły 127,7 mln zł.

Pozostałe przychody ze sprzedaży wyniosły 207,7 mln zł, co stanowi wzrost o 67,8 mln zł (+48,5%) r/r. Wzrost ten wynikał m.in. z rozpoznania przychodów ze sprzedaży autobusów wodorowych w analizowanym okresie przy braku przychodów z tego tytułu w okresie porównawczym, wyższych przychodów ze sprzedaży gazu, rozpoznawanych w segmencie zielonej energii oraz wyższych przychodów ze sprzedaży mieszkań.

Po stronie kosztowej w zasadzie większość kosztów rosła, wyjątki to amortyzacja przez cały czas niższa r/r (to był ostatni kwartał spadku r/r), koszty sprzedanego sprzętu (niższa sprzedaż to i niższe koszty), spadły koszty odsetkowe.

Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich wzrosły o 59,5 mln zł (+7,3%) r/r, przede wszystkim w wyniku rozwoju sieci telekomunikacyjnej oraz wyższych kosztów utrzymania sieci, wynikających m.in. z presji inflacyjnej.

Koszty amortyzacji
, utraty wartości i likwidacji spadły o 59,6 mln zł (-13,1%) r/r, co wynikało głównie z zakończenia amortyzacji relacji z klientami detalicznymi Polkomtelu.

Koszt własny sprzedanego sprzętu
spadł o 28,2 mln zł (-8,5%) r/r i korespondował z niższymi przychodami ze sprzedaży sprzętu.

Koszty kontentu spadły o 10,5 mln zł (-1,9%) r/r głównie w wyniku rozpoznania niższych kosztów licencji sportowych, w szczególności w związku z brakiem kosztów praw do transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA w analizowanym okresie. Spadek ten został częściowo zniwelowany przez rozpoznanie wyższych kosztów produkcji własnej, związanych m.in. z przygotowaniem atrakcyjnej ramówki wiosennej.

Koszt własny sprzedanej energii wyniósł 226,2 mln zł w drugim kwartale 2025 roku i był wyższy o 32,1 mln zł, (+16,5%) r/r, przede wszystkim w wyniku wzrostu wolumenu energii z produkcji własnej, w związku z uruchamianiem kolejnych farm wiatrowych. Koszt sprzedaży energii z produkcji własnej wzrósł w drugim kwartale 2025 o 43,8 mln zł (+103,7%) r/r i wyniósł 85,9 mln zł, podczas gdy koszt sprzedaży energii z obrotu spadł o 9,2 mln zł (-6,6%) r/r i wyniósł 131,1 mln zł.

Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta
wzrosły o 37,7 mln zł (+14,7%) r/r, głównie w wyniku rozpoznania wyższych kosztów marketingu co związane było przede wszystkim ze intensyfikacją komunikacji i promocją nowej oferty usług łączonych Grupy oraz wyższych kosztów dystrybucji i logistyki.

Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników
wzrosły o 19,4 mln zł (+6,5%) r/r przy stabilnym poziomie zatrudnienia w Grupie, głównie w wyniku presji na płace wynikające m.in. z inflacji oraz wzrostu płacy minimalnej.

Koszty windykacji, odpisów aktualizujących
wartość należności i koszt spisanych należności wyniosły 25,6 mln zł, notując spadek o 2,8 mln zł (-9,9%).

Inne koszty wzrosły o 49,4 mln zł (+33,8%) r/r, co było głównie efektem rozpoznania wyższych kosztów sprzedanego gazu oraz wyższych kosztów sprzedanych autobusów wodorowych, w związku z realizacją dostaw.

Pozostałe koszty operacyjne netto wyniosły 23,3 mln zł w drugim kwartale 2025 roku, na co wpłynęło głównie ujęcie odpisu aktualizującego wartość zapasów modułów fotowoltaicznych posiadanych przez spółkę Esoleo w wysokości 18,8 mln zł. W okresie porównawczym Grupa rozpoznała pozostałe przychody operacyjne netto w wysokości 27,5 mln zł w wyniku rozpoznania w tej pozycji zysku ze sprzedaży adresów IPv4 (21,1 mln zł).

Jak co kwartał 2 słowa o kosztach odsetek od zadłużenia finansowego, które wyniosły 245 mln, przy 269 mln rok temu (spółka zmieniła prezentację kosztów, być może za ubiegły rok podawać w tej chwili inne dane). Spadek ich wynikał z nieznacznie niższego zadłużenia finansowego (spłacono część zadłużenia ze środków pozyskanych ze sprzedaży akcji Asseco Poland) oraz spadku % zadłużenia (średni ważony koszt odsetek od kredytów i obligacji wyniósł 7,6% przy 8,30% rok temu).

Kilka słów o segmentach (przypomnienie też czego dotyczą)

W ramach całej Grupy Polsat Plus, w której znajduje się kilkadziesiąt spółek zależnych i wspólnych przedsięwzięć, wyodrębnione zostały cztery główne segmenty:
– segment usług B2C i B2B, obejmujący usługi telewizji cyfrowej, usługi dostępu do Internetu, usługi telewizji mobilnej, usługi telewizji internetowej, usługi telefonii komórkowej, produkcję dekoderów,
– segment mediowy, obejmuje głównie produkcję, zakup i emisję audycji informacyjnych i rozrywkowych oraz seriali i filmów fabularnych nadawanych w kanałach telewizyjnych w Polsce,
– segment nieruchomości, który obejmuje głównie realizację projektów budowlanych jak również sprzedaż, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
– segment zielonej energii, obejmuje głównie produkcję i sprzedaż energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, budowę pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej oraz inwestycje w projekty ukierunkowane na produkcję energii z fotowoltaiki oraz farm wiatrowych.

W minionym kwartale każdy segmentów odnotował wzrosty, największy % wzrost miał segment Zielonej Energii (dzięki 41% r/r wzrostom produkcji)

Kolejny kwartał z rzędu (to trwa dłuższy czas) podtrzymane zostały widoczne tendencje w przypadku największego segmentu Usług B2C i B2B.
Spadała liczba klientów B2C i B2B, poprawiło się RGU w przypadku klientów B2C (skuteczna dosprzedaż produktów w ramach strategii multiplay), spadało RGU w usługach przepłaconych (efekt wysokiej konkurencji ?).
Rosło ARPU w B2C (4,2% wzrost, efekt bardzo dobrej sprzedaży usług komórkowych oraz internetowych zarówno do nowych, jak i istniejących klientów) oraz ARPU w B2B (4% wzrost).

Kolejny kwartał z rządu (jeśli dobrze liczę to trzeci) rosła oglądalność Polsatu i jego kanałów tematycznych

Wzrost udziału w oglądalności do 22,5% dzięki bardzo dobrej ramówce oraz transmisjom atrakcyjnych wydarzeń sportowych
Co kwartał końcowe wyniki pod wpływem mniejszych bądź większych jednorazowych kwot, teraz można wymienić 19 mln odpis aktualizujący wartość zapasów modułów PV, a rok temu był 22 mln zysk ze zbycia pakietu adresów IPv4

Podawana przez spółkę skorygowana Ebitda wyniosła 823,8 mln zł wobec 843,9 mln zł rok temu

Końcowe zyski niższe r/r, na każdym poziomie rzis.

ps zaprezentowana poniżej Ebitda, zawiera amortyzację licencji filmowych i sportowych – spółka w swoich prezentacjach jej nie uwzględnia, natomiast serwis biznesradar.pl w swojej bazie już tak (poniższe wykresy z danych biznesradar.pl).

Spojrzenie jeszcze na Ebitdę segmentów
Przepływy operacyjne mocne, wysoki Capex (sam Capex rozwojowy w segmencie zielonej energii na poziomie 150 mln zł)

Prezentacja spółki dotycząca wyników 2q25 https://grupapolsatplus.pl/sites/defaul … _q2_25.pdf

Podsumowanie konferencji jest już załączone na forum spółki.

Z tego co widzę, to w prasie pojawiają się nagłówki o raczej słabych wynikach, choć one są zgodne z oczekiwaniami rynku (analityków).
Jak na wstępie napisałem „poczułem chłód” po przeglądzie wyników, choć cudów nie oczekiwałem. Przełomu również nie oczekuję w wynikach 3q25, które przez wysoką bazę ubiegłego roku, będą prawdopodobnie sporo gorsze r/r na poziomie zysku netto. Przypomnę, iż rok temu trochę jednorazowo spadły mocno koszty amortyzacji i kontentu, w tej chwili obie pozycje wracają do standardowych (wyższych) poziomów. Na plus pewnie będą niższe odsetki od zadłużenia, być może OZE do wyników dołożą (większa generacja energii przy niższych cenach energii).

W podsumowaniu wyników nie „poruszałem” sporu właścicielskiego, trudny temat, raczej na kilka lat trwania.

Aktualna kapitalizacja 9,6 mld, c/z 16,60

Disclaimer:

Informacje przedstawione w tej analizie są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

Idź do oryginalnego materiału