W stolicy Czech mają powstać 2 tunele kolejowe o łącznej długości 10,6 km oraz 5 podziemnych stacji.
Oferta wybrana przez Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej zakłada, iż ruch dalekobieżny będzie realizowany na powierzchni, a coraz bardziej intensywny ruch regionalny zostanie przeniesiony pod ziemię.
Tunele będą krzyżować się na dwóch poziomach na stacji centralnej tuż pod głównym dworcem kolejowym. Jeden będzie przebiegał pod istniejącymi przejściami podziemnymi na peron, a drugi poziom niżej – wyjaśnia czeski minister transportu Martin Kupka.
Każdy z tuneli będzie mógł obsłużyć do 16 pociągów na godzinę w każdym z kierunków.
Nowe tunele pomogą oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Pozwoli to zachować komfort podróżowania przy minimalnym wpływie na środowisko. Szacowany całkowity koszt inwestycji to 185 mld koron (blisko 7,5 mld euro) – mówi Pavel Paidar ze spółki Správa železnic (czeski zarządca infrastruktury kolejowej).
Realizację projektu zaplanowano na lata 2035-2047. Według ministra finansowanie może być zapewnione także przez tzw. współpracę PPP, czyli zaangażowanie kapitału prywatnego.
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. SektorKolejowy
Sprawdź również: