Kolejny wzrost wartości indeksu e-commerce
W czerwcu indeks e-commerce opracowany przez Baird i Digital Commerce 360 wzrósł o 2,9 proc. względem maja. To drugi z rzędu miesiąc wzrostów. W piątym tegorocznym miesiącu indeks urósł aż o 10,2 proc., co było efektem uspokojenia nastrojów po zapowiedziach nowych taryf celnych.
Na poprawę notowań wpłynęło przede wszystkim tymczasowe zawieszenie ceł, ogłoszone przez administrację USA w maju, a także sygnały postępujących negocjacji handlowych. Od początku roku indeks zyskał 3,5 proc., choć wciąż pozostaje poniżej poziomu wzrostu indeksu S&P 500, który wzrósł o 5,5 proc.
Najlepsze i najsłabsze spółki czerwca
Największe wzrosty zanotowały:
-
Wayfair: +24 proc.
-
DoorDash: +18 proc.
-
PDD Holdings: +8,4 proc.
Wayfair odnotował drugi miesiąc z rzędu z dwucyfrowym wzrostem, po tym jak poinformował o współpracy z dostawcami w zakresie kosztów taryf. DoorDash zyskał dzięki ekspansji sieci partnerów detalicznych oraz planom przejęć (m.in. brytyjskiego Deliveroo i firmy SevenRooms).
Z kolei najsłabsze wyniki osiągnęły:
-
Etsy: –9,4 proc.
-
Chewy: –5,8 proc.
-
Copart: –4,7 proc.
Etsy walczy ze spadkiem wartości sprzedaży brutto (GMS), który trwa już trzeci rok z rzędu. Choć przychody firmy przez cały czas rosną, to spadek GMS utrzymuje się od sześciu kolejnych kwartałów.
Kondycja polskiego e‑commerce. Statystyki, trendy, interpretacje
Wzrosty we wszystkich podkategoriach indeksu
Czerwcowy wzrost indeksu objął wszystkie cztery śledzone segmenty:
-
handel internetowy: +4,7 proc.
-
technologie e-commerce: +3,7 proc.
-
międzynarodowy e-commerce: +1,4 proc.
-
platformy online: +1,3 proc.
To sygnał, iż poprawa nastrojów inwestorów dotyczy całego sektora, niezależnie od specjalizacji. Zwiększone wydatki konsumenckie oraz stabilizacja sytuacji celnej przełożyły się na wyraźniejszy optymizm.
Czy e-commerce zakończy rok na plusie?
Zdaniem Colina Sebastiana, starszego analityka w Baird, czerwcowe wyniki odzwierciedlają poprawę nastrojów na rynku e-commerce. Analitycy spodziewają się, iż do końca 2025 roku sprzedaż online w USA wzrośnie o 6 proc. rok do roku. Choć indeks e-commerce nieco ustępuje dynamice S&P 500, to dane z maja i czerwca pokazują, iż sektor skutecznie odbudowuje pozycję po marcowo-kwietniowych spadkach związanych z obawami o politykę handlową.
Nowy regulamin CapCut. Co musisz wiedzieć?