Część lądowa budowy terminala pływającego na półmetku

2 godzin temu

Budowa gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, stanowiącego część lądową Programu FSRU realizowanego przez Gaz-System, przekroczyła półmetek.

Inwestycja, wspierana środkami z Krajowego Planu Odbudowy, znacząco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski i stworzy nowy punkt wejścia gazu do krajowej sieci przesyłowej napisała spółka Gaz-System.

Gazociąg składa się z trzech odcinków: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km)

W Zatoce Gdańskiej prowadzone są prace przygotowawcze do budowy nabrzeża cumowniczego i gazociągu podmorskiego, natomiast na lądzie – realizowane są zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk – Gustorzyn o długości 250 km. Gazociąg składa się z trzech odcinków: Kolnik – Gdańsk (34 km), Gardeja – Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn – Gardeja (128 km).

– Za nami niecały rok budowy gazociągów na trasie Gdańsk – Gustorzyn, które będą transportować gaz z terminalu FSRU, powstającego w Zatoce Gdańskiej, do centrum Polski. Prace są realizowane zgodnie z harmonogramem. Strategiczną inwestycję na rzecz dywersyfikacji źródeł dostaw paliwa gazowego budują w 90 proc. polskie firmy. W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości ok. 1,8 mld zł – podkreśla Robert Parafianowicz, dyr. Oddziału Gaz-System w Gdańsku.

Inwestycja na półmetku

Część lądowa Programu FSRU jest na bardzo zaawansowanym etapie prac budowlanych. Na ukończeniu jest rozwożenie i układanie rur wzdłuż przyszłej nitki gazociągu. realizowane są prace spawalnicze, montażowe, układkowe i ziemne. Zakończono już połowę robót liniowych, a na odcinku Gustorzyn – Gardeja jeszcze w 2025 roku rozpocznie się proces zwracania nieruchomości ich właścicielom. Budowa części lądowej Programu FSRU zakończy się w IV kwartale 2026 roku.

– Prace realizowane są zgodnie z projektem, uzyskanymi decyzjami administracyjnymi oraz harmonogramem. Wykonawcą Robót Budowlanych jest konsorcjum firm grupy ROMGOS z Jarocina, które mają bogate doświadczenie zdobyte przy realizacji innych inwestycji dla naszej spółki, ale i nie tylko. Aspekt doświadczenia jest bardzo istotny biorąc pod uwagę fakt, iż budowa gazociągu jest niczym przedsiębiorstwo działające w zmiennym otoczeniu. Dzięki kompetencjom zaangażowanych osób różnych profesji jesteśmy w stanie gwałtownie reagować i rozwiązywać trudne sytuacje na budowie w kontekście inżynierskim, jak i społecznym – mówi Mirosław Papież, kier. projektu budowy gazociągu Gustorzyn – Gardeja.

Kluczowe obiekty i nowoczesne technologie

W części lądowej Programu FSRU budowanych jest 15 obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, powstaje jedna z największych w Polsce Stacji Pomiarowych o przepustowości 1,5 mln mł/h. W Kolniku, w gminie Pszczółki, budowany jest Węzeł Rozdzielczy Gazu, gdzie infrastruktura przesyłowa i instalacje do oczyszczania i pomiaru gazu o tej samej przepustowości realizowane są na około 5 ha terenu, czyli podobnej powierzchni, jaką zajmuje budynek Stadionu Polsat Plus Arena w Gdańsku. Prace budowlane obejmują również wykonanie 193 przekroczeń bezwykopowych pod ciekami wodnymi, drogami i liniami kolejowymi, które wykonywane są m.in. metodą Direct Pipe, minimalizującą ingerencję w środowisko. Najdłuższe z nich to przekroczenie rzeki Martwej Wisły (1042 m), Wisły (1010 i 670 m), Drwęcy (536 m) oraz drogi S7 (633 m) i Kanału Młyńskiego (558 m).

Direct Pipe jest najnowocześniejszą technologią bezwykopowej instalacji rurociągów stalowych. Łączy ona zalety technologii mikrotunelowania z technologią horyzontalnego przewiertu sterowanego (HDD). Metoda Direct Pipe umożliwia wykonanie otworu wiertniczego wraz z ułożeniem rurociągu w jednoetapowym procesie instalacji. Podobnie jak przy wykonywaniu mikrotunelowania urobek jest skrawany przez głowicę mikrotunelową, a następnie transportowany do systemu separacji rurociągami transferowymi znajdującymi się wewnątrz instalowanego rurociągu. Lokalizacja trasy i położenie rurociągu podczas procesu wiercenia odbywa się przy ciągłej nawigacji z zastosowaniem żyrokompasu.

Udział polskich firm przy realizacji inwestycji

Prace budowlane oraz nadzór inwestorski w części lądowej Programu FSRU realizowane są w 90 proc. przez polskie firmy tj. Konsorcjum firm ROMGOS Gwiazdowscy sp. z o.o. oraz ROMGOS Engineering sp. z o.o. (odcinek Gustorzyn – Gardeja); Stalprofil S.A z Dąbrowy Górniczej (odcinek Gardeja – Kolnik). Nadzór inwestorski zlecony został również polskim wykonawcom.

– Budowa gazociągu to proces wymagający. Każdy odcinek niesie ze sobą wyzwania techniczne i organizacyjne, z którymi musimy się mierzyć. To m.in. realizacja przekroczeń bezwykopowych w technologii Direct Pipe pod rzekami, autostradą A1 czy użytkiem środowiskowym. Przeszkoliliśmy już ponad 600 pracowników w zakresie BHP, kładąc duży nacisk na bezpieczeństwo, kulturę pracy i odpowiedzialność na każdym etapie budowy. Realizacja tak dużego przedsięwzięcia wymaga ścisłej współpracy wielu zespołów i specjalistów z różnych branż. Udział w tej strategicznej inwestycji to dla całego zespołu ROMGOS cenne doświadczenie zawodowe oraz dowód, iż potrafimy skutecznie realizować wymagające projekty infrastrukturalne o znaczeniu krajowym – podkreśla Łukasz Kowalczyk, kierownik projektu z Grupy ROMGOS na odcinku Gustorzyn – Gardeja. Po stronie wykonawców, w realizację prac budowalnych na 250-kilometrowym odcinku gazociągu od Gdańska do Gustorzyna aktualnie zaangażowanych jest łącznie ponad 750 pracowników.

O Terminalu FSRU

Program FSRU (Floating Storage Regasification Unit) to strategiczny projekt Gaz-System, obejmujący budowę terminala do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Zatoce Gdańskiej oraz 250 km gazociągów przesyłowych, które umożliwią jego transport do krajowej sieci. Terminal FSRU w Gdańsku stanie się nowym punktem wejścia gazu do Polski, dywersyfikując kierunki dostaw i wzmacniając niezależność energetyczną kraju.

Więcej: https://www.gaz-system.pl/pl/dla-mediow/komunikaty-prasowe/2025/listopad/05-11-2025-czesc-ladowa-programu-fsru-gazociag-gdansk-gustorzyn-na-polmetku.html
https://energetyka24.com/gaz/wiadomosci/czy-powstanie-terminal-fsru-2-firmy-zglaszaja-zapotrzebowanie
Idź do oryginalnego materiału