Czesi stawiają na kolej dużych prędkości! Nowa linia z Polski do Ostrawy

1 dzień temu

Republika Czeska konsekwentnie rozwija swoją sieć transportu kolejowego. Najnowszy projekt, znany jako VRT Silesia, stanie się ważnym elementem przyszłej infrastruktury transgranicznej. Kolej dużych prędkości połączy Czechy z granicą polską, wpisując się w szerszą strategię budowy połączeń dużych prędkości i stając się ogniwem łączącym naszych sąsiadów z siecią planowaną przez Centralny Port Komunikacyjny.

Kolej dużych prędkości połączy Czechy z granicą polską

Planowana trasa będzie rozpoczynać się w miejscowości Lutynia Dolna, tuż przy granicy z Polską, gdzie linia odłączy się od istniejącego już korytarza kolejowego. Stamtąd, przez most nad rzeką Olzą, dotrze do naszej granicy. To nie tylko inżynieryjnie ambitny projekt, ale również logistyczna rewolucja, która usprawni ruch między obydwoma krajami. Projekt zakłada także zwiększenie przepustowości torów na odcinku z Ostrawy do Bogumina, leżącego obok Lutyni, co z kolei umożliwi integrację z innym ważnym przedsięwzięciem – szybką linią kolejową z Pragi do Ostrawy.

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wygrała firma Moravia Consult Olomouc, pokonując konkurencję dzięki ofercie opiewającej na 217,9 mln koron czeskich (około 37,5 mln zł). Prace obejmują opracowanie koncepcji trasy, dokumentacji środowiskowej (EIA) oraz przygotowanie projektu budowlanego potrzebnego do uzyskania pozwolenia na budowę. Pierwsze efekty prac projektowych mają pojawić się już wiosną przyszłego roku, a adekwatna budowa ruszy najprawdopodobniej dopiero w latach 30. XXI wieku.

Choć nowa linia VRT Silesia nie osiągnie rekordowych prędkości znanych z innych europejskich projektów – jej maksymalna prędkość wyniesie 250 km/h – to i tak oznacza ogromny postęp w porównaniu do obecnych warunków. Co istotne, jej głównym celem będzie obsługa międzynarodowych połączeń dalekobieżnych. Warto też zaznaczyć, iż nie cała trasa zostanie od razu przystosowana do wysokich prędkości. Większość odcinka zbudowana będzie jako linia konwencjonalna, a dopiero w rejonie Lutyni uzyska parametry kolei dużych prędkości.

Nové železniční spojení z Ostravy ke státní hranici má projektanta.

Trať povede z Dolní Lutyně k řece Olši, kterou překoná po estakádě, a naváže na připravovanou trať z Katovic. Vlaky tudy pojedou rychlostí až 250 km/h. Součástí projektu je i posílení úseku mezi Ostravou a… pic.twitter.com/CVnhq64aAz

— Jakub Bazgier VRT (@JakubBazgierSZ) July 17, 2025

Bezpośrednie połączenie z CPK i Katowicami

Nowa linia nie powstałaby bez koordynacji z polską stroną. Centralny Port Komunikacyjny już realizuje projekt linii dużych prędkości z Katowic do granicy z Czechami. Za projekt odpowiada koreańskie konsorcjum złożone z Korea National Railway oraz Dohwa Engineering. Po zakończeniu budowy, kolej dużych prędkości skróci czas podróży między Katowicami a Ostrawą z obecnych 100 do zaledwie 40 minut. Taka zmiana oznacza nie tylko większy komfort dla pasażerów, ale także potencjalny impuls dla gospodarki regionu. Dzięki tej inwestycji Czechy i Polska zbliżają się do siebie nie tylko geograficznie, ale także gospodarczo i społecznie.

Kolejnym realizowanym przez Czechów odcinkiem dużych prędkości będzie linia VRT Moravská brána, który również obejmuje Ostrawę, ale skieruje się na południe do miejscowości Brodek u Přerova. Linia ta osiągnie prędkość choćby 320 km/h i ma być realizowana w latach 2028–2034. W zeszłym tygodniu Správa železnic, podmiot odpowiadający za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach, ogłosił powołanie zespołu doradczego, który zajmie się wyborem odpowiedniego koncesjonariusza. To kolejny krok ku realizacji zintegrowanej sieci szybkich połączeń w Europie Środkowej.

Tunel do Czech przejdzie remont! Wróci całoroczne połączenie?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału