Czeski RegioJet szuka pracowników w Polsce! Płacą więcej niż PKP Intercity

1 dzień temu

Wejście prywatnego przewoźnika kolejowego na główną polską linię kolejową to wydarzenie bez precedensu. Od lat na trasach dalekobieżnych rządziło wyłącznie PKP Intercity, które de facto miało monopol na przewozy kolejowe w Polsce. Teraz jednak sytuacja diametralnie się zmienia, a czeski RegioJet już rozpoczyna ekspansję w Polsce. We wrześniu jego pociągi wyjadą na tory między dwiema największymi aglomeracjami w kraju, a firma rozpoczęła właśnie intensywną rekrutację.

Konkurencja dla PKP Intercity

Już 18 września roku dojdzie do przełomowego wydarzenia, a przynajmniej jeżeli chodzi o kolejowe przewozy w Polsce. Na trasie Kraków – Warszawa pojawi się bowiem pierwszy prywatny i zagraniczny przewoźnik pasażerski – czeski RegioJet. Firma złamie tym samym monopol PKP Intercity na trasie między obecną i dawną stolicą kraju. Jak poinformował właściciel firmy, Radim Jančura, początkowo będzie kursować tylko jedna para pociągów dziennie, gdyż przewoźnik musi przeszkolić personel i przeprowadzić kampanię marketingową.

Częstotliwość kursów zwiększy się jednak już w grudniu, a pełna siatka połączeń ma wystartować wraz z nowym rozkładem jazdy w przyszłym roku. RegioJet zapowiada, iż zaoferuje dokładnie taki sam standard usług, jaki od lat funkcjonuje w Czechach, czyli cztery klasy podróży, komfortowe wagony, bezpłatną kawę czy dostęp do Wi-Fi.

RegioJet walczył o wejście na polski rynek od ponad pięciu lat, obsługując jedynie połączenia międzynarodowe z Pragi do Przemyśla. Monopol na obsługę trasy łączącej Kraków i Warszawę miał zawsze polski przewoźnik, którą obsługiwał zarówno przy pomocy szybkich ekspresów, jak i tańszych pociągów ekonomicznych. Rynek kolejowy w Polsce był praktycznie zamknięty dla konkurencji, szczególnie z zagranicy, a przez decyzje Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) prywatne firmy miały problem z dostępem do torów i atrakcyjnych godzin kursów. Teraz wreszcie monopol polskiego przewoźnika został przełamany.

Rekrutacja na dużą skalę

Równolegle z przygotowaniami do startu połączeń, RegioJet rozpoczął szeroko zakrojoną rekrutację. Na stronie internetowej firmy pojawiło się już kilkanaście ogłoszeń o pracę. Przewoźnik szuka m.in. maszynistów, kierowników pociągów, konduktorów, dyspozytorów, kontrolerów jakości, stewardów i baristów, a także menedżerów gastronomii i rekruterów. Docelowo czeska firma planuje zatrudnić w Polsce nawet 500 osób.

Najwięcej emocji wzbudziły warunki finansowe, które RegioJet proponuje maszynistom. Kandydaci z odpowiednią licencją i minimum półrocznym doświadczeniem mogą liczyć na 13–14 tys. zł brutto miesięcznie. To kwota znacznie wyższa niż w PKP Intercity, gdzie przy ostatnich naborach maksymalne wynagrodzenie maszynisty nie dobiło – choćby z ewentualnymi dodatkami – do 10 tys. zł brutto. Oprócz maszynistów dobrze zarobią też inni pracownicy. Kierownicy pociągów mogą liczyć na około 10,5 tys, zł brutto, a konduktorzy na ponad 7,5 tys. zł brutto. To duża różnica w porównaniu z dotychczasowymi standardami w Polsce.

Pierwsze kursy i rozkład jazdy

Pierwszy pociąg RegioJetu ruszy z Krakowa o godz. 8:49, a do Warszawy Wschodniej dotrze o 12:21. Po drodze zatrzyma się w Zawierciu oraz na dwóch warszawskich stacjach. Kurs powrotny z Warszawy zaplanowano na godz. 14:30. Przejazd co prawda potrwa nieco dłużej niż w przypadku pociągów PKP Intercity, jednak RegioJet liczy, iż pasażerowie wybiorą ich ofertę ze względu na – jak przekonuje przewoźnik – niższe ceny biletów i wyższy komfort podróży.

W Czechach i na Słowacji przewoźnik regularnie konkuruje z państwowymi liniami, oferując atrakcyjne promocje i wysoki standard obsługi. Można spodziewać się, iż w Polsce będzie podobnie, a rywalizacja być może zmusi PKP Intercity do poprawy oferty i większej elastyczności cenowej. jeżeli Czechom uda się utrzymać konkurencyjność i zdobyć lojalnych pasażerów, można spodziewać się dalszej ekspansji, być może na trasach z Warszawy do Gdańska lub Wrocławia. To już jednak nie zależy w pełni tylko od czeskiego przewoźnika, o czym można przeczytać poniżej

RegioJet chce uruchomić nowe połączenia w Polsce! Konkurencja dla Pendolino?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału