Czterech beneficjentów otrzyma ponad 590 mln zł na zakup tramwajów z KPO

1 tydzień temu

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie zakupu nowego taboru tramwajowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Spośród dwunastu złożonych wniosków, 4 miasta otrzymają łącznie ponad 590 mln zł wsparcia na zakup 88 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Największym beneficjentem zostało MPK Poznań, które otrzyma prawie 216 mln zł na zakup 30 nowych pojazdów. Drugie miejsce pod względem wysokości dofinansowania zajęło wrocławskie MPK z kwotą niemal 203 mln zł, które pozwolą wzbogacić flotę o 34 tramwaje.

Przewoźnik z Krakowa (MPK Kraków) uzyska prawie 128 mln zł wsparcia na zakup 18 pojazdów, choć pierwotnie wnioskował o dofinansowanie zakupu 50 szt. taboru. Bydgoszcz, jako czwarty beneficjent, otrzyma blisko 44 mln zł na rozszerzenie floty tramwajów o 6 nowych egzemplarzy.

Wszystkie zakwalifikowane projekty uzyskały wysoką ocenę merytoryczną – powyżej 82% maksymalnej liczby punktów.

Szansa dla pięciu podmiotów

Co istotne, 5 kolejnych wniosków, mimo uzyskania oceny powyżej 75% punktów, nie otrzymało dofinansowania ze względu na wyczerpanie dostępnej puli środków. Na liście rezerwowej znalazły się projekty ze Szczecina (Tramwaje Szczecińskie – 8 pojazdów), Torunia (MZK Toruń – 4), Olsztyna (Gmina Olsztyn – 6), Łodzi (MPK Łódź – 30) oraz Tramwajów Śląskich (20).

3 wnioski poza konkursem

Niestety 3 wnioski – złożone przez Tramwaje Warszawskie (40 pojazdów), Gdańskie Autobusy i Tramwaje (11) oraz Gminę Miasto Częstochowa (3) – nie spełniły kryteriów wyboru i zostały odrzucone.

Pula środków, jaka została przewidziana w konkursie, wynosiła niemal 866 mln zł. Wsparcie na zakup tramwajów wynosi 85% wydatków kwalifikowanych i jest udzielane w formie dotacji bezzwrotnej.

Łączna wartość wszystkich projektów, które otrzymają dofinansowanie, przekracza 1,17 mld zł. Konkurs realizowany jest w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność” KPO, a jego celem jest rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w polskich miastach

Dofinansowanie pozwoli na znaczącą modernizację taboru tramwajowego w największych polskich miastach, przyczyniając się do poprawy jakości i komfortu podróżowania transportem publicznym. Wszystkie zamawiane pojazdy będą niskopodłogowe, co zwiększy ich dostępność dla osób o ograniczonej mobilności.

Szczegółowe informacje o złożonych wnioskach

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Poznań – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Poznańskie tramwaje a niemiecki „demobil”
Modertrans dostarczy nowe tramwaje Gamma dla Szczecina
Idź do oryginalnego materiału