Czy będzie ciszej przy torach? Innowacje PKP PLK coraz bliżej

1 dzień temu
Zdjęcie: Czy będzie ciszej przy torach? Nowe projekty mogą tego dokonać (fot. PKP PLK)


Nowe projekty PKP Polskich Linii Kolejowych: pociągi mają być cichsze i mniej uciążliwe dla mieszkańców terenów przytorowych.

fot. PKP PLK

Życie w pobliżu torów kolejowych bywa uciążliwe. Coraz częstsze przejazdy pociągów wiążą się z hałasem — zarówno wynikającym z ich dużej prędkości, jak i z obowiązku nadawania sygnałów dźwiękowych. Jeden z tych problemów udało się już częściowo rozwiązać: od dwóch dni maszyniści nie mają obowiązku nadawania sygnału dźwiękowego „Baczność”. Teraz czas na zmniejszenie hałasu generowanego podczas jazdy. PKP PLK pracuje nad konkretnymi rozwiązaniami.

Polskie Linie Kolejowe podpisały bezterminowe umowy licencyjne na korzystanie i rozwijanie innowacyjnych technologii z zakresu ochrony przed hałasem i drganiami. Spółka współpracowała z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju przez ostatnich osiem lat, prowadząc badania nad skutecznością różnych metod redukcji hałasu i wibracji oraz opracowując wytyczne oceniające efektywność nowych rozwiązań. Efektem tych prac są opatentowane produkty, które mają szansę na szerokie zastosowanie w branży kolejowej. Należą do nich: mata tłumiąca, podkładka podpodkładowa oraz tłumik przyszynowy.

Mata tłumiąca zawiera wewnętrzną warstwę podzieloną przegrodami i wypełnioną luźnym materiałem — np. ścinkami lub wiórami z recyklingu opon samochodowych. Jej zadaniem jest tłumienie drgań powstających w wyniku przejazdu pociągów. Efektywność tego rozwiązania oceniano pod kątem ograniczenia przenoszenia wibracji z torów na budynki i na osoby w nich przebywające.

Z kolei dla testów podkładki podpodkładowej Laboratorium Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej zbudowało specjalny poligon badawczy. Tam analizowano wpływ różnych materiałów oraz tłumików przyszynowych i torowych na poziom hałasu generowanego przez ruch kolejowy.

Dzięki opracowanym wytycznym PKP Polskie Linie Kolejowe będą mogły skutecznie wdrażać nowe technologie na kolejowych trasach, ograniczając hałas i drgania generowane przez poruszające się pociągi. Umowy licencyjne podpisano dla obu projektów, co umożliwia ich nieodpłatne i bezterminowe wykorzystanie. Łączna wartość zrealizowanych projektów przekracza 6 milionów złotych.

Idź do oryginalnego materiału