Czy Cyberpunk 2077 miał szansę zarobić miliard dolarów?

1 rok temu

Naprawdę niewielkiej liczbie gier udało się zarobić co najmniej miliard dolarów. Patrząc na produkcje nie starsze niż 20 lat, udało się to kilka ponad 30 tytułom. Chociaż ta liczba nie jest duża, to pozwala nam wyciągnąć pewne wnioski. Możemy oszacować np. jakie gatunki gier mają największe szanse stać się największymi hitami. Cyberpunk 2077 przed premierą widział sporo prognoz zakładających, iż przychody z gry przekroczą miliard dolarów. Mowa tu o terminie 5 lat od dnia premiery. Znając sukcesy wcześniejszych tytułów, można było oszacować prawdopodobieństwo zmaterializowania się tego scenariusza.

Jednorożce najczęściej są w grach mobilnych

Cyberpunk2077 już na starcie miał pod górkę. Nie był grą mobilną ani strzelanką sieciową. Również nie należał do gatunku sportowego ani Moba. Nie miał też segmentu multiplayer. Tryb sieciowy miał zagościć dopiero w przyszłości. Bez niego o wielomiliardowy sukces trudno.

Prawdopodobieństwo na to, iż jakaś gra z gatunku RPG stanie się wielkim hitem jest dość niewielka. choćby o ile założyć, iż otwarty świat zwiększa szansę sukcesu, to wciąż jest niewielka. Ten prosty test statystyczny już powinien być znakiem ostrzegawczym. Cyberpunk musiał być na starcie grą wybitną żeby z taką specyfiką mieć szansę na wygenerowanie sprzedaży rzędu miliarda dolarów w ujęciu realnym.

Akcjonariusze CD Projekt kupujący akcje spółki po cenie przekraczającej 300 brali wówczas udział w wyścigu, którego statystycznie nie mieli jak wygrać.

Opracowanie własne na podstawie https://vgsales.fandom.com/wiki/List_of_highest-grossing_video_games

Tak naprawdę szansę na sukces były jeszcze niższe niż sugeruje to powyższy wykres. Chodzi przede wszystkim o to, iż Cyberpunk, chociaż należał do kategorii gier z otwartym światem, to jego mechanika opierała się na widoku z pierwszej osoby. W ciągu ostatnich 20 lat dosłownie żaden tytuł, niebędący typową strzelanką, nie przebił bariery 1 mld dolarów przychodów.

Do tego Cyberpunk2077 był produkcją o tematyce przyszłości. Żadna z 31 najbardziej dochodowych gier, nigdy nie nawiązywała to takich klimatów. Jakby tego było jeszcze mało, to Cyberpunk był nową marką w świecie gier. Nie był żadną kontynuacją znanej wcześniej serii. Musiał sobie dopiero wypracować uznanie i szacunek graczy.

Statystyka nie była sprzyjająca dla Cyberpunk

Ostatecznie wszyscy optymiści kupujący akcje CD Projektu na szczytach notują dziś dziś stratę rzędu 70%. Pisaliśmy w maju 2020 roku tekst o tym dlaczego nie kupuje akcji CD Projekt w tamtym okresie. Oczywiście dokładne określanie liczby sprzedanych sztuk gier, na podstawie samych tylko danych statystycznych, nie jest łatwym zajęciem.

Akcjonariusze CD Projekt w 2020 roku mieli jednak w miarę ułatwione zadanie. Musieli policzyć tylko prawdopodobieństwo braku gigantycznego sukcesu, a było ono wielkie. Kurs akcji mówił za to coś dokładnie odwrotnego. Inwestorzy, którzy zauważyli tą rozbieżność, zarobili bardzo duże pieniądze.

Jednocześnie, podobnie jak CD Projekt za 450 złotych za akcje nie był sensowną okazją inwestycyjną, tak CD Projekt za 130 złotych za akcje wygląda już o wiele atrakcyjniej biorąc pod uwagę dalszy rozwój obecnych projektów.

Gry, które zarobiły co najmniej 1 miliard dolarów i ich premiera miała miejsce w ciągu ostatnich 20 lat

Ibidem

Do zarobienia,
Karol Badowski

61
7
Idź do oryginalnego materiału