Czy technologia Nevomo zrewolucjonizuje kolejowy transport towarów?

1 tydzień temu

Europejski lider w dziedzinie technologii kolei magnetycznej rozpoczyna pionierski projekt automatyzacji transportu towarowego w Niemczech. W ramach inicjatywy BREMAG (Bremen Magnetic Shuttle) polska firma technologiczna nawiązała współpracę z Hansebahn Bremen GmbH (HBB) – spółką joint venture utworzoną przez operatora logistycznego Captrain Deutschland oraz koncern stalowy ArcelorMittal Bremen.

Innowacyjna technologia na istniejącej infrastrukturze

Pionierski projekt, który ma na celu stworzenie pierwszego na świecie w pełni zautomatyzowanego systemu transportu wagonów towarowych, wykorzystującego istniejącą infrastrukturę kolejową ma rozpocząć się jeszcze w grudniu 2024 r. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest technologia MagRail Booster, opracowana przez Nevomo. Podstawą jej działania jest lewitacja magnetyczna wraz ze zaawansowanymi systemami silników liniowych i autonomicznego sterowania. Umożliwia przemieszczanie wagonów po torach bez lokomotywy.

Praktyczne zastosowanie w przemyśle stalowym

Pilotażowy program zostanie wdrożony na 100-kilometrowej sieci kolejowej w Bremie. System będzie służył do transportu kręgów stalowych między zakładami produkcyjnymi ArcelorMittal. Partnerzy projektu podkreślają, iż zastosowanie technologii MagRail Booster zapewni wysoką elastyczność i częstotliwość przewozów, minimalizując opóźnienia oraz eliminując konieczność korzystania z transportu drogowego w przypadku pilnych dostaw.

Znaczące wsparcie finansowe i ambitne cele

Projekt BREMAG, dysponujący budżetem blisko 6 mln euro, otrzymał wsparcie w ramach federalnego programu „Przyszłość Kolejowego Transportu Towarowego” (Z-SGV), realizowanego przez Federalne Ministerstwo Transportu i Spraw Cyfrowych (BMDV) we współpracy z Niemieckim Centrum Badań Transportu Kolejowego (DZSF).

Harmonogram zakłada osiągnięcie pełnej automatyzacji systemu w ciągu trzech lat od momentu rozpoczęcia projektu. Jest to kolejny krok w rozwoju technologii Nevomo, która już we wrześniu 2023 r. przeprowadziła pierwsze udane testy systemu MagRail Booster w Nowej Sarzynie, gdzie po raz pierwszy zademonstrowano możliwość przemieszczania się wagonu po torach z wykorzystaniem lewitacji.

Inicjatywa BREMAG stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia efektywności i ekologiczności transportu kolejowego. Jednocześnie wpisuje się w trend dekarbonizacji europejskiego sektora logistycznego. Sukces projektu może otworzyć drogę do szerszego wdrożenia tej innowacyjnej technologii w innych lokalizacjach w Europie.

Autor: Damian Malesza
Fot. Nevomo

Sprawdź także:

  • Nevomo i Captrain przetestują technologię MagRail Booster w warunkach rzeczywistych
  • Nevomo: Technologia MagRail wybrana do zastosowania w projekcie CargoTube
  • Nevomo nawiązało współpracę z PJ Motion i TÜV Rheinland w celu homologacji i oceny MagRail Booster
  • Nevomo prezentuje lewitujący pociąg
Idź do oryginalnego materiału