Czym jest audyt wewnętrzny i jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

4 godzin temu

Audyt wewnętrzny to skuteczny sposób na poprawę funkcjonowania firmy. Dowiedz się, jakie działania kryją się za tym pojęciem, jakie są główne rodzaje audytu wewnętrznego, jak wpływa on na firmę i kto powinien go przeprowadzić.


Audyt wewnętrzny – definicja


Audyt wewnętrzny jest zespołem obiektywnych i niezależnych działań, których celem jest rzetelna analiza wybranego obszaru działalności firmy pod kątem zgodności z przepisami prawnymi, powszechnie przyjętymi standardami oraz wewnętrznymi procedurami. Ocenie podlegają również procesy kontroli i zarządzania ryzykiem.


Firmy działające w wybranych branżach zgodnie z przepisami są zobowiązane do przeprowadzania audytów wewnętrznych w określonych ustawowo terminach. Pozostałe organizacje same ustalają daty kolejnych audytów. W szczególnych przypadkach warto rozważyć wykonanie dodatkowego audytu wewnętrznego. Przykładami takich sytuacji są: zmiany w przepisach, istotne zmiany organizacyjne czy incydenty ujawniające nieprawidłowości w firmowych procesach.

Rodzaje audytu wewnętrznego


Audyt wewnętrzny na ogół skupia się wokół konkretnego obszaru funkcjonowania danej firmy. Do najczęściej realizowanych rodzajów audytu należą:

  • audyt finansowy,

  • audyt operacyjny,

  • audyt informatyczny.


W pierwszym przypadku analizie podlegają przede wszystkim firmowe sprawozdania finansowe. Audyt operacyjny oprócz sprawdzenia dokumentacji zakłada również przeprowadzenie wywiadów z pracownikami. Kompleksowe podejście audytora umożliwia rzetelną ocenę procesów operacyjnych pod względem ich efektywności i zgodności z przepisami. Przedmiotem audytu informatycznego są natomiast firmowe systemy informatyczne.

Jak audyt wewnętrzny wpływa na firmę?


W wyniku przeprowadzonego audytu powstaje raport wskazujący obszary, które wymagają szczególnej uwagi. Identyfikacja nieprawidłowości jest szansą na wprowadzenie poprawek, które przyczynią się do rozwoju i wzrostu efektywności firmy. Audytor zarekomenduje również działania, które zapobiegną występowaniu uchybień w przyszłości. Systematyczne audyty wewnętrzne służą też budowie pozytywnego wizerunku firmy. Dzięki tym procesom organizacja staje się transparentna, a poziom zaufania do niej wzrasta zarówno u pracowników, jak i u klientów. Audyty pośrednio przekładają się również na sprawną realizację biznesowych celów.

Komu warto zlecić audyt wewnętrzny?


Po spełnieniu określonych warunków możliwe jest zlecenie audytu wewnętrznego wybranemu pracownikowi. W celu uniknięcia stronniczości należy wyznaczyć do tego zadania osobę niezwiązaną z działem, który podlega audytowi.


Innym rozwiązaniem jest zlecenie audytu podmiotowi zewnętrznemu. Powinny o tym pomyśleć firmy działające w sektorach, które do przeprowadzania cyklicznego audytu obliguje prawo. Wówczas audytor musi spełniać wymagania określone we adekwatnej ustawie. W takiej sytuacji audyt wewnętrzny należy powierzyć specjaliście, który posiada wymagany certyfikat, zdał oficjalny egzamin państwowy albo ma uprawnienia biegłego rewidenta poparte co najmniej dwuletnią praktyką oraz kierunkowym wykształceniem.
Idź do oryginalnego materiału