Branża kryptowalut znajduje się na dobrej drodze do pobicia nowego rekordu federalnych wydatków na lobbing.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku firmy kryptowalutowe wydały 18,96 miliona dolarów na lobbing. Dla porównania, w tym samym okresie w 2022 roku przedsiębiorstwa z branży krypto wynosiły 16,1 miliona dolarów. Dodajmy, iż w ubiegłym roku firmy wydały łącznie prawie 22 miliony dolarów na działania lobbingowe.
Lobbing to podstawa
Najwięcej pieniędzy na działania lobbingowe przeznaczyło Coinbase, czyli największa amerykańska giełda kryptowalut. Wydała ona 2,16 miliona dolarów.
– Naszym celem jest bezpośrednia kooperacja z decydentami, budowanie relacji i wypełnianie luki edukacyjnej w celu stworzenia rozsądnych ram regulacyjnych – powiedziała w oświadczeniu Kristin Smith, dyrektor generalna Blockchain Association.
Trzeba to wyraźnie podkreślić – to nie był łatwy rok dla branży kryptowalut. Jednym z najbardziej widowiskowych elementów tej układanki był upadek FTX – giełdy której były dyrektor generalny Sam Bankman-Fried był dobrze znany w Waszyngtonie. Firmy kryptowalutowe próbowały również walczyć z narastającą kontrolą regulacyjną, zwłaszcza ze strony amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, która twierdzi, iż branża lekceważy jej zasady. Lobbing nasilił się po tym, jak w czerwcu br. SEC pozwała Coinbase i Binance w czerwcu za rzekome niezarejestrowanie tokenów, czemu obie firmy stanowczo zaprzeczają.
Dodajmy, iż branża naciskała również na Komisję, aby ta zatwierdziła spotowy fundusz giełdowy Bitcoina (ETF), który otworzyłby największą kryptowalutę na świecie dla milionów inwestorów. To właśnie nadzieja, iż agencja zatwierdzi ten produkt pomógł wywindować BTC do rekordowego poziomu.
Duża kasa i jeszcze większe apetyty
Amerykańskie firmy kryptowalutowe próbowały również przyspieszyć procesy ustawodawcze w Izbie Reprezentantów. To dzięki ich działaniom w lipcu komisja kongresowa tej izby uchwaliła dwa główne projekty ustaw, które zdaniem lobbystów pomogłyby zapewnić jasność co do tego, które istniejące zasady finansowe mają zastosowanie do firm kryptowalutowych. Chociaż ustawy te nie zostały jeszcze uchwalone, przedstawiciele branży nie dają za wygraną. W najbliższym czasie firma Coinbase planuje kolejne spotkania z ustawodawcami, podczas których prowadzone będą dyskusje na ten temat.