Dawid Rutkowski, ROS: rozbudowa Designer Outlet Gdańsk była koniecznością [WYWIAD]

9 miesięcy temu

Jesteśmy na etapie uzupełniania tenant mixu. realizowane są rozmowy z różnymi markami i resellerami, którzy zainteresowani są rozwijaniem sprzedaży z Designer Outlet Gdańsk. Na tym etapie mogę zdradzić, iż w strefie restauracyjnej pojawią się konkretne restauracje, takie jak m.in.: Kuchnia Smaku, Thai Express czy piekarnio-kawiarnia Gorąco Polecam, których dotąd nie było w tym centrum – mówi w rozmowie z Omnichannelnews.pl Dawid Rutkowski, Asset and Development Manager, ROS Retail Outlet Shopping.

Designer Outlet Gdańsk to istotny projekt na mapie obiektów outletowych w Polsce, który po prawie 20 latach działalności przejdzie metamorfozę. Co skłoniło Państwa do podjęcia decyzji o rozbudowie outletu?

Dawid Rutkowski: Przede wszystkim, właściciel ma ambicje, by polskie centra Designer Outlet stały się miejscami pierwszego wyboru dla klientów planujących zakupy modowe czy lifestylowe. W przypadku Gdańska – mieszkańców Pomorza, ale też dla turystów odwiedzających wybrzeże. By ubiegać się o ten status, działania są planowane z dużym wyprzedzeniem, centrum stale rozwija ofertę handlową, ale też usługową. Do tego potrzebna jest przestrzeń. Designer Outlet Gdańsk, jak sam Pan zauważył, jest obecny na pomorskim rynku bez mała od 20 lat, skomercjalizowany jest niemal w 100 proc. To istotne ograniczenie w dalszej ekspansji i rozwijaniu oferty.

Rozbudowa i pozyskanie dodatkowej przestrzeni stały się zatem naturalnym krokiem w dalszym rozwoju. Pamiętajmy też, iż przez cały czas jest to jedyne tego typu centrum handlowe na Pomorzu i największe w tej części kraju, sprawia to, iż tym bardziej musi dbać o jakość oferty. Rozbudowa była więc koniecznością.

Jakie zmiany nastąpią w centrum?

Dzięki temu, iż centrum zyska dodatkowe skrzydło, powierzchnia użytkowa powiększy się o dodatkowe 2000 mkw. GLA. Inwestor zaplanował tu miejsce dedykowane unikatowej strefie restauracyjnej, w której klienci znajdą wybór wśród siedmiu różnych restauracji, miejsce do relaksu i wypoczynku przy kawie i ciastku oraz strefy dedykowane najmłodszych i rodzicom pragnącym samodzielnie przygotować posiłek dla swoich pociech.

Co więcej, studio architektoniczne Chapman Taylor International Services nowo powstającą przestrzeń zaprojektowało w taki sposób, iż znajdująca się tu strefa restauracyjna stanie się centralnym punktem, witającym klientów wchodzących do centrum właśnie tą drogą. Zapraszać ich będzie szerokie, przeszklone wejście prowadzące wprost do znajdujących się tu knajpek i kawiarni. Takie rozwiązanie w postaci osobnego, bezpośredniego wejścia do strefy restauracyjnej to rzeczywiście unikatowa rzecz w obiektach handlowych.

Rozbudowa pozwoli także na wprowadzenie nowych ciekawych marek modowych i lifestylowych, a tego, jak wspomniałem, w tej chwili oczekują klienci. Dlatego w części handlowej zaplanowanych zostało powstanie ponad 10 nowoczesnych lokali o różnej kubaturze, gotowych na przyjęcie nowych najemców fashion i lifestyle.

Trwające prace są dobrą okazją do dalszego dostosowywania obiektu do strategii ESG wdrażanej przez właściciela oraz firmy zarządzającej.

Ważnym elementem projektu będzie przestronna strefa restauracyjna. Patrząc na obiekty outletowe w Polsce, chyba niezbyt często zdarza się, iż taka powierzchnia jest udostępniana na potrzeby food courtu?

Zależy nam, by klienci centrów Designer Outlet mogli przyjemnie spędzić czas także po zakupach – to istotny element trendu jakim jest client experience, który przybiera na znaczeniu w obecnych czasach. Dobrej jakości restauracje i szeroki wybór dań świetnie odpowiada na to zapotrzebowanie.

Oczywiście food court przez cały czas nie jest wiodącym elementem biznesowym w centrum outletowym, klienci wybierając centrum wyprzedażowe przyjeżdżają z wyraźnym, konkretnym celem zakupowym lub „zapolować na okazję”, jednak czas tu spędzany konsumują nieco inaczej i oprócz wizyt w sklepach, chętnie sięgają po inne oferty, w tym właśnie gastronomiczną.

To, iż inwestor tak dużą uwagę poświęca właśnie strefie restauracyjnej wynika także z jeszcze innego uwarunkowania. Sąsiedztwo Designer Outlet Gdańsk intensywnie się rozbudowuje, powstają nowe osiedla, przybywa mieszkańców, którzy poszukują przyjemnego miejsca na lunch, kolację czy na spotkanie przy kawie. Dlatego też bardzo istotną rolę odgrywa rozwój food court, z szeroką ofertą gastronomiczną i przestrzenią do wypoczynku i spędzania czasu.

Czym będzie się charakteryzować nowa przestrzeń restauracyjna Designer Outlet Gdańsk?

Jak już wspomniałem, ta przestrzeń zaprojektowana jest z myślą o wzmocnieniu pozytywnych doświadczeń klienta, jakie ma zapewnić pobyt w naszym centrum. Jednocześnie ma to być również przyjemne miejsce dla wszystkich, do których również adresujemy naszą ofertę: dla stałych klientów z Gdańska czy Trójmiasta, cyklicznie planujących zakupy w Outlecie mieszkańców regionu i milionów turystów przez cały rok odwiedzających Trójmiasto i korzystających z oferty centrum outletowego, którego nie mają u siebie. Catchment jest naprawdę szeroki, dlatego tym bardziej należy zadbać o dodatkowy komfort w postaci bogatej oferty kulinarnej i piękne otoczenie.

Sam projekt wnętrza zasługuje na szczególną uwagę. Utrzymany w marynistycznym nurcie, ze spektakularnymi morskimi akcentami, idealnie współgra z architekturą całego obiektu i oddaje tej przestrzeni spokojny morski klimat. Idealny do wypoczynku na miękkich kanapach zapewniających spokój i intymność oraz do posiłku przy komfortowych drewnianych meblach jadalnianych. To kolejny ukłon właściciela w stronę wygody i pozytywnych doświadczeń klienta.

Czyli jest to odpowiedź na zmieniające się trendy konsumenckie, a także i wymagania najemców?

Obecnie uczestniczymy w procesie istotnych przemian zachodzących w obszarze handlu detalicznego. Z jednej strony pojawiły się nowe oczekiwania zakupowe klientów, którzy oprócz zaspokajania podstawowych potrzeb poszukują doskonałej jakości, znanych, sprawdzonych marek oraz unikatowej oferty i właśnie ciekawych przestrzeni. Wybierając outlet, przez cały czas ważne jest dla nich kryterium ceny, jednak za tym muszą iść te wymagania wspomniane powyżej. Dlatego warto podkreślić, iż w Designer Outlet Gdańsk jeszcze przed rozbudową pojawiły się nowe marki, takie jak np. Pinko, Karl Lagerfeld, Crocs, czy Guess. Rozbudował się salon Ochnik i Kazar. Za chwilę czekają klientów kolejne otwarcia. Wszystko zgodnie z tym, czego oczekuje rynek.

Idąc tropem doświadczenia zakupowego, dla klientów coraz ważniejsze staje się przebywanie w ciekawych, atrakcyjnych lokacjach, które pełnią rolę miejsca spotkań z przyjaciółmi czy rodziną. Aktywną rolę w tym zakresie odgrywa właśnie świetna oferta gastronomiczna, zakupowa oraz interesująca, niepowtarzalna infrastruktura – ciekawie zaaranżowane przestrzenie i wygodne rozwiązania. Tym wszystkim dysponuje Designer Outlet Gdańsk, a po rozbudowie atrakcyjność centrum znacznie wzrośnie.

W planach jest również poszerzenie oferty handlowej. Jakich nowych najemców zyska Designer Outlet Gdańsk?

Jesteśmy na etapie uzupełniania tenant mixu. realizowane są rozmowy z różnymi markami i resellerami, którzy zainteresowani są rozwijaniem sprzedaży z Designer Outlet Gdańsk. Na tym etapie mogę zdradzić, iż w strefie restauracyjnej pojawią się konkretne restauracje, takie jak m.in.: Kuchnia Smaku, Thai Express czy piekarnio-kawiarnia Gorąco Polecam, których dotąd nie było w tym centrum.

Dział leasingu prowadzi rozmowy z ciekawymi markami fashion, o których jeszcze nie możemy mówić otwarcie. Z pewnością będziemy Państwa informować o kolejnych podpisanych umowach najmu.

W tej chwili mogę zapewnić, iż staramy się dobierać partnerów handlowych w taki sposób, by uzupełniały dotychczasową ofertę i spełniały wysokie oczekiwania klientów. Z pewnością przez cały czas chcemy realizować strategię wzmacniania segmentu premium, a niedawne otwarcia salonów takich marek jak wspomniane wcześniej Pinko czy Karl Lagerfeld potwierdzają, iż to dobry kierunek biznesowy.

Czy na czas rozbudowy wszystkie istniejące dotąd sklepy będą dostępne dla klientów?

Nie przewidujemy przestojów w działalności salonów znajdujących się z centrum. Większość prac budowlanych odbywa się na zewnątrz, poza głównym budynkiem. Także na późniejszym etapie prac wewnętrznych, przygotowujących nowe lokale handlowe, które w dużej mierze zaplanowane są w miejscu obecnego food courtu, nie ma zagrożenia, iż klienci nie będą mogli korzystać z pełnej oferty centrum.

Jak posuwają się prace i w jakim terminie przewidujecie zakończenie inwestycji?

W listopadzie ruszył kolejny z zaplanowanych etapów – prace rozbiórkowe na połączeniu z istniejącym budynkiem. Chciałbym zaznaczyć, iż budowa prowadzona jest z poszanowaniem środowiska, co wynika także ze strategii ESG opracowanej przez ROS Retail Outlet Shopping. Przy pracach rozbiórkowych odzyskiwane są materiały do ponownego wykorzystania takie jak np. elementy instalacji, elewacji czy wyposażenia wnętrz. Ruszyły także wykopy pod fundamenty nowej części, zbrojenia oraz betonowanie stóp i ław fundamentowych. Wszystko idzie zgodnie z założonym planem, a pogoda sprzyja wykonawcy.
Otwarcie nowej części centrum planowane jest na czwarty kwartał 2024 roku.

Rozmawiał Wojciech Wojnowski

Idź do oryginalnego materiału