Według niemieckich mediów tamtejszy państwowy operator kolejowych przewozów towarowych zakończył 2024 r. ze stratą blisko 350 mln euro. Spółka przez cały czas walczy z trudnościami finansowymi pomimo trwającego procesu restrukturyzacji. Zachodni przewoźnik ma twardy orzech do zgryzienia, gdyż Unia Europejska (UE) wymaga, by zaczął przynosić zyski do 2026 r.
Znacząca poprawa wyników finansowych w porównaniu z 2023 r.
Szacowana strata poziomie 350 mln euro brzmi stanowi jednak istotną poprawę w stosunku do wyników z 2023 r. Wówczas DB Cargo odnotowało stratę EBIT w wysokości 497 mln euro. Oznacza to poprawę o blisko 30% r/r, co daje pewne podstawy do umiarkowanego optymizmu.
Według informacji przekazanych przez Martinę Niemann – dyrektorkę finansową DB Cargo, spółka zdołała zredukować koszty administracyjne i związane z zarządzaniem produkcją o 60 mln euro. Ponadto firma wprowadziła zmiany, rezygnując z nierentownych przewozów oraz wprowadzając podwyżki cen we wszystkich obszarach działalności.
Presja czasowa i wymagania UE – DB Cargo musi stać się rentowne
DB Cargo znajduje się pod znaczącą presją czasową, ponieważ musi zacząć generować zyski do 2026 r. To bezpośredni wymóg Unii Europejskiej, która może nakazać spółce zwrot otrzymanej pomocy publicznej, jeżeli nie uda jej się zrealizować tego celu. Co więcej, UE zabroniła jakiejkolwiek pomocy finansowej dla DB Cargo ze strony spółki-matki Deutsche Bahn.
Jednocześnie UE zatwierdziła 1,9 mld euro pomocy finansowej na wsparcie procesu restrukturyzacji. Warto jednak zauważyć, iż program restrukturyzacyjny DB Cargo nie przebiega w pełni zgodnie z założeniami. Jeden z członków Rady Nadzorczej spółki wskazują na liczne problemy operacyjne oraz brak konsekwencji w działaniach naprawczych.
Szczegóły restrukturyzacji i perspektywy – redukcja ponad 2 tys. miejsc pracy
Plan restrukturyzacji DB Cargo zakłada podział przedsiębiorstwa na 6 odrębnych jednostek biznesowych: stal, motoryzacja, ciecze i ładunki masowe, rozwiązania pełnoładunkowe oraz największą w Europie sieć tzw. single-wagon. Transport kombinowany (morski i kontynentalny) również pozostanie w zakresie kompetencji DB Cargo, po naciskach ze strony związku zawodowego EVG.
Proces restrukturyzacji wiąże się z redukcją 2,3 tys. miejsc pracy. Należy również zauważyć, iż większość strat (291 mln euro) firma poniosła w pierwszej połowie 2024 r. W drugiej połowie roku straty wyniosły już „tylko” 65 mln euro, częściowo dzięki dotacjom dla przewozów pojedynczymi wagonami, które wyniosły blisko 180 mln euro.
Oficjalne wyniki finansowe Deutsche Bahn za ub. r. zostaną zaprezentowane 27 marca, jednak już teraz widać, iż przed DB Cargo stoi ogromne wyzwanie, by w ciągu dwóch lat przekształcić się w rentowne przedsiębiorstwo.
Autor: Damian Malesza
Fot. Sektorkolejowy
Sprawdź również: