Japonia nakazała kompleksowy przegląd Boeingów 787. Tamtejsze Ministerstwo Ziemi Infrastruktury Transportu i Turystyki ( MLIT ) poleciło największym przewoźnikom w kraju, All Nippon Airways (ANA) i Japan Airlines (JAL), przeprowadzenie inspekcji „silników i kadłubów” ponad 130 Dreamlinerów - informuje portal aviacionline.com. Środek ten uznano za ważny, ale mniej rygorystyczny niż przegląd, jaki zarządziło Delhi.
Katastrofa Boeinga 787. Indie zarządzają inspekcje
Indyjskie Ministerstwo Lotnictwa zapewniło, iż rząd zbada „wszystkie możliwe przyczyny” wypadku. Poinformowało, iż kontrole będą obejmować szczegółowe badania techniczne silników GE Genx i systemów startowych. Taką samą decyzję podjęła też Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego Indii (DGCA). Przegląd obejmie również kontrole konserwacyjne, oceny startu, testy elektronicznego sterowania silnikiem i monitorowanie paliwa w silniku. Resort powiadomił, iż w indyjskiej flocie jest 34 Dreamlinerów. Jak dotąd samoloty te nie zostały wycofane z eksploatacji, choć rząd Indii rozważa taką możliwość.Reklama
Stany Zjednoczone, gdzie produkowany jest Boeing, zaapelowały o ostrożność. Wyraziły opinię, iż uziemienie tych maszyn byłoby przedwczesne. Waszyngton argumentuje, iż analizujący przyczyny tragedii nie zidentyfikowali żadnych bezpośrednich zagrożeń. Boeing zapewnił, iż jeżeli w trakcie śledztwa jakiekolwiek zagrożenia zostaną wykryte, nie zawaha się wdrożyć niezbędnych środków.
Katastrofa Dreamlinera. Pierwsza w historii
To była pierwsza katastrofa lotnicza Dreamlinera od początku użytkowania tych samolotów. Dotychczas był to najlepiej sprzedający się w historii Boeinga szerokokadłubowiec - maszyna nigdy wcześniej nie była uwikłana w wypadki lotnicze. “Boeingi 787 przewiozły już ponad jeden miliard pasażerów, to więcej niż jakikolwiek komercyjny samolot szerokokadłubowy w historii” - informuje polski portal branżowy. Dodaje, iż globalna flota dostarczonych B787 liczy 1 175 jednostek. “Samoloty te przyczyniły się do otwarcia 425 nowych, bezpośrednich tras” - informuje rynek-lotniczy.pl.
Oficjalne dochodzenie przyczyn tragedii prowadzi indyjskie Air Accidents Investigation Bureau (AAIB) - należący do resortu transportu organ rządowy odpowiedzialny za badanie katastrof i poważnych incydentów z udziałem samolotów cywilnych. Śledczym udało się odzyskać drugą czarną skrzynkę z pokładu Boeinga 787-8 linii Air India. Zapisane są na niej rozmowy z kokpitu. Na wcześniejszym rejestratorze, który znaleziono w piątek, znajdują się dane lotu.