Dino pokazało wyniki finansowe. Negatywne zaskoczenie, kurs akcji pikuje

4 tygodni temu
Zdjęcie: Polsat News


Zysk netto jednostki dominującej grupy Dino Polska wyniósł w drugim kwartale 2024 roku 347,9 mln zł wobec 362,2 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie półrocznym. Analitycy spodziewali się, iż zysk będzie nieco wyższy i wyniesie 380,5 mln zł. Po raz pierwszy, odkąd weszła na giełdę, handlowa spółka odnotowała kwartalny spadek zysku netto w ujęciu rok do roku. Kurs akcji zareagował spadkiem. Tuż po godzinie 9:00 walory Dino traciły prawie 14 proc.


Zysk operacyjny Dino wyniósł 421,7 mln zł wobec 482,1 mln zł przed rokiem. Także wynik EBITDA (zysk przed odliczeniem kosztów odsetek, podatków, amortyzacji i odpisów wartości niematerialnych) był niższy rok do roku, o 8,9 proc. - wyniósł 520,6 mln zł.
Przychody grupy wyniosły 7,243 mld zł, co z kolei oznacza wzrost o 10,6 proc. rdr.


Dino wypadło nieco gorzej niż Biedronka


Ale analitycy i inwestorzy nie kryją rozczarowania. "Pomimo tego iż marża wzrosła, to spółce nie udało się zatrzymać erozji marżowości na poziomie EBITDA" - powiedział PAP Biznes Janusz Pięta, analityk BM mBanku. "Spółka odnotowała dość mocny wzrost wskaźnika kosztów do sprzedaży, co wynika z jednej strony z tego, iż dynamika sprzedaży nie jest wysoka, więc brakuje efektu dźwigni operacyjnej, a z drugiej strony mamy relatywnie silny wzrost wynagrodzeń" - tłumaczy ekspert. Reklama


Marża EBITDA Dino w II kwartale wyniosła 7,19 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 8,73 proc. Dino podało też w raporcie, iż koszty świadczeń pracowniczych w spółce wzrosły rok do roku o 406,9 mln zł, czyli o 30,6 proc., do prawie 1,74 mld zł w I półroczu 2024 r.
"Wyniki Dino są gorsze od oczekiwań rynkowych. Trzeba mieć jednak na uwadze, iż konsensus (czyli średnia oczekiwań analityków - red.) powstał na bazie prognoz sprzed wyników grupy Jeronimo Martins. Tymczasem wyniki Biedronki dały już przedsmak tego, jak mogą wyglądać wyniki Dino i już wtedy na cenie akcji Dino trochę się to odbiło" - dodaje Pięta.
"Patrząc z perspektywy wyników Biedronki, wyniki Dino są lekko gorsze na poziomie sprzedaży porównywalnej, różnica pomiędzy LFL Dino i Biedronki zmniejszyła się kwartał do kwartału na niekorzyść Dino" - zauważa analityk.


Sprzedaż w sklepach porównywalnych rosła, ale znacznie wolniej niż rok temu


Wzrost sprzedaży LFL ("like for like") - czyli w sklepach porównywalnych, a więc istniejących co najmniej rok - wyniósł 1,8 proc. wobec wzrostu o 20,3 proc. rok wcześniej.
W całym pierwszym półroczu przychody grupy Dino wyniosły 13,914 mld zł i były o 15,1 proc. wyższe rdr.
Dług netto grupy Dino wyniósł 818,1 mln zł na koniec czerwca 2024 r., co oznacza spadek o 136,7 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2023 r. i spadek o 349,4 mln zł w stosunku do 30 czerwca 2023 r.


Sieć sklepów Dino się rozrasta, choć wolniej. W ciągu roku przybyło ponad 200 marketów


Grupa wypracowała w drugim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 527 mln zł wobec 647,4 mln zł przed rokiem. W całym pierwszym półroczu środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 962,7 mln zł - o 8,1 proc. więcej rdr.


DINOPL


301,7000


-44,8000


-12,93%


akt.: 23.08.2024, 09:25


Otwarcie
305,1000


Max
305,1000


Min
296,8000


Kurs odniesienia
346,5000


Suma wolumenu
376 214


Suma obrotów
113 076 020,30


Widełki dolne
274,6000


Widełki górne
335,6000


Zobacz również:


RENDER


GRUPRACUJ


BIGCHEESE


Wyszukaj inne


Aby wyszukać rozpocznij wpisywanie nazwy waloru


Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w I półroczu były ujemne i wyniosły minus 735 mln zł wobec minus 563,8 mln zł rok wcześniej. Spółka podała, iż na przepływy z działalności inwestycyjnej składały się przede wszystkim nakłady inwestycyjne związane z otwarciami nowych marketów Dino, rozwojem mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro Rydzyna, rozwojem zaplecza logistycznego oraz nabyciem udziałów w spółce eZebra.
W II kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 66 nowych sklepów. Na koniec czerwca 2024 r. sieć Dino obejmowała 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem. Tempo nowych otwarć jednak spadło - w analogicznym okresie ubiegłego roku (II kw.'23) Dino otworzyło 116 nowych marketów.
Idź do oryginalnego materiału