Dlaczego Grupa Żabka dokonała aktualizacji strategii?

2 tygodni temu
Zdjęcie: Grupa Żabka aktualizacja strategii


Agencja Informacyjna: Spółka Żabka, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, której największym aktywem jest sieć nowoczesnych i innowacyjnych sklepów typu modern convenience ogłosiła aktualizację swojej strategii. Okazuje się dobre wyniki skłaniają do optymistycznych prognoz.

Spis treści

Dlaczego Grupa Żabka dokonała aktualizacji strategii?
Dlaczego Żabka oczekuje obniżenia wskaźnika zadłużenia?
Jaką dewidendę zamierza rekomendować Rada Dyrektorów?
Jak Tomasz Suchański komentuje aktualizację strategii Grupy Żabka?
Co o nowym etapie rozwoju Grupy Żabka sądzi Tomasz Blicharski?
Jak Marta Wrochna-Łastowska ocenia charakterystykę Grupy Żabka?
Jakie są główne informacje na temat nowej „Polityki Alokacji Kapitału” Grupy Żabka?
Co to jest sklep typu modern convenience?
Co to jest Grupa Żabka?
Co to jest Ekosystem Grupy Żabka?

Dlaczego Grupa Żabka dokonała aktualizacji strategii?

Opublikowana we wtorek, 30 września, 2025 roku aktualizacja strategii Grupy Żabka zakłada znaczące przyspieszenie rozwoju sieci sklepów typu modern convenience w Polsce i Rumunii oraz rozpoczęcie wypłat dywidendy. Cel otwarć na lata 2025–2028 został podniesiony do ponad 1.300 otwarć rocznie wobec 1.300 na 2025 rok oraz 1.000 na lata 2026-2028 w dotychczasowych planach. W efekcie na koniec 2028 r. sieć Żabka będzie liczyła około 16.000 sklepów, czyli około 1.500 więcej niż zakładano podczas debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Sprzyjają temu dobre wyniki nowo otwieranych placówek oraz dostęp do atrakcyjnych lokalizacji w Polsce i Rumunii. Grupa Żabka podtrzymała także oczekiwania z IPO, dotyczące m.in. ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego, w latach 2023-2028.

Dlaczego Żabka oczekuje obniżenia wskaźnika zadłużenia?

Dzięki stabilnemu generowaniu gotówki oraz konsekwentnemu obniżaniu zadłużenia, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Spółka Żabka oczekuje obniżenia wskaźnika zadłużenia skorygowanego zysku netto do EBITDA post-rent do poziomu 1,0x w bliskiej przyszłości. Efektywność sprzedażowa i operacyjna pozwala także utrzymać założenia IPO dotyczące pozostałych kluczowych wyników finansowych, w tym średni do wysokiego jednocyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej LfL, marżę EBITDA na poziomie górnej granicy zakładanego przedziału 12–13 proc. oraz poprawę marży skorygowanego zysku netto do 4,5 proc. w średniej perspektywie.

Jaką dewidendę zamierza rekomendować Rada Dyrektorów?

Jednocześnie, zgodnie z zatwierdzoną dziś nową polityką alokacji kapitału, Rada Dyrektorów zamierza rekomendować dywidendę w wysokości 50 proc. zysku netto za rok 2025, a w kolejnych latach – dywidendę w wysokości od 50 do 70 proc. zysku netto, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W dłuższym terminie Grupa nie wyklucza także programów skupu akcji własnych.

Jak Tomasz Suchański komentuje aktualizację strategii Grupy Żabka?

„Zgodnie z zapowiedziami podczas IPO Spółka Żabka realizuje strategię dynamicznego rozwoju Grupy Żabka, opartą na solidnych fundamentach finansowych i rosnącej marżowości.” – Wyjaśnia Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka. – Spółka koncentruje się na ekspansji organicznej , by do końca 2028 roku jej sieć liczyła około 16.000 sklepów w Polsce i Rumunii. Jest to około 1.500 więcej placówek niż przewidywano w momencie debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. w 2024 r. Grupa Żabka zrewidowała swój potencjał rozwoju (tzw. whitespace), który łącznie wynosi około 27.000 placówek w Polsce i Rumunii. Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w dalszy rozwój, z regularnym dzieleniem się zyskiem, z akcjonariuszami, poprzez dywidendę, której poziom będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości Spółka nie wyklucza także skupu akcji własnych – wszystko z myślą o budowaniu długoterminowej wartości Grupy Żabka oraz stabilnych korzyściach dla inwestorów.

Co o nowym etapie rozwoju Grupy Żabka sądzi Tomasz Blicharski?

„Grupa Żabka rozpoczęła nowy etap rozwoju, łącząc dynamiczną ekspansję sieci w Polsce i Rumunii ze zwrotem wartości dla akcjonariuszy poprzez dywidendę.” – Wyjaśnia Tomasz Blicharski – Group Chief Strategy & Development Officer. – „Strategia Grupy Żabka opiera się na konsekwentnym wzroście organicznym, poprzez ekspansje sieci sklepów, rozwoju sprzedaży porównywalnej Like-For-Like oraz rozwoju swoich biznesów cyfrowych. Dzięki stałemu wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej, innowacyjnej ofercie produktowej oraz skutecznej alokacji kapitału, Spółka dąży do ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023-2028 i umocnienia pozycji lidera branży modern convenience.” – Przekonuje Tomasz Blicharski – Group Chief Strategy & Development Officer.

Jak Marta Wrochna-Łastowska ocenia charakterystykę Grupy Żabka?

„Grupę Żabka charakteryzuje ciągły wzrost oraz silna generacja gotówki.” – Twierdzi Marta Wrochna-Łastowska – CFO Grupy Żabka. – „Dzięki temu od momentu debiutu na Giełzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka była w stanie istotnie zredukować swoe zadłużenie, zbliżając się do poziomu 1.0x wskaźnika dług netto do EBITDA post rent szybciej niż pierwotnie zakładano. Jednocześnie skutecznie Grupa Żabka zoptymalizowała swoje źródła finansowania, obniżając efektywny koszt kapitału. W efekcie, Spółka jest dziś gotowa ogłosić nową politykę alokacji kapitału, zakładającą wypłatę dywidendy. Tym samym Grupa Żabka dołącza do elitarnej grupy spółek, które generują dynamiczny wzrost oraz dzielą się zyskami z akcjonariuszami.” – Uważa Marta Wrochna-Łastowska – CFO Grupy Żabka.

Jakie są główne informacje na temat nowej „Polityki Alokacji Kapitału” Grupy Żabka?

Grupa zakłada przyspieszenie ekspansji, otwierając rocznie ponad 1.300 nowych sklepów w latach 2025-2028, zamiast wcześniejszych ponad 1.300 na 2025 rok oraz ponad 1.000 na lata 2026-2028. Dzięki temu do końca 2028 roku sieć osiągnie ok. 16.000 placówek w Polsce i Rumunii, przewyższając prognozy z IPO o ok. 1.500 lokalizacji. Tak dynamiczny rozwój wspierają dobre wyniki sprzedażowe nowych sklepów, rosnące zainteresowanie segmentem modern convenience oraz dostępność atrakcyjnych punktów w Polsce i Rumunii.

Na koniec czerwca 2025 r. sieć Grupy Żabka – największa sieć sklepów modern convenience w Europie – liczyła 11.793 placóweki w Polsce i Rumunii, co oznacza wzrost o 10,8 proc. względem 10.640 rok wcześniej. Zgodnie ze zaktualizowanymi planami ekspansji, potencjał połączonych rynków polskiego i rumuńskiego to blisko 27.000 sklepów, co w długim terminie oznacza możliwość podwojenia sieci sklepów zarządzanej przez Grupę. Możliwe są fuzje i przejęcia wspierające rozwój podstawowej działalności, jednak priorytetem Grupy pozostaje ekspansja organiczna.

Grupa Żabka planuje w bliskim terminie obniżenie zadłużenia netto do poziomu odpowiadającego wskaźnikowi 1,0x skonsolidowanej skorygowanej EBITDA post-rent. Po pierwszym półroczu 2025 r. wskaźnik ten wynosił 1,2x (2,1x na koniec 2023 r.). W średnio- i długoterminowych planach uwzględniono utrzymanie umiarkowanego zadłużenia netto oraz odpowiedniej płynności, w celu zachowania elastyczności operacyjnej.

Przy utrzymaniu dźwigni finansowej na poziomie 1,0x oraz zachowaniu bezpiecznego poziomu płynności, począwszy od wyników finansowych za 2025 r., Rada Dyrektorów zamierza rekomendować wypłatę dywidendy na poziomie 50 proc. skonsolidowanego zysku netto osiągniętego w poprzednim roku obrotowym. W kolejnych latach dywidenda może wynieść od 50 proc. do 70 proc., w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych.

Rada Dyrektorów może rekomendować wyższą dywidendę w przypadku jednorazowych zysków lub niższą, w tym brak wypłaty, gdy w danym roku planowane będą znaczące inwestycje, w tym fuzje i przejęcia. Zgodnie z prawem luksemburskim, kwota dywidendy rekomendowana przez Radę Dyrektorów nie może przekroczyć zysku netto Spółki za poprzedni rok obrotowy powiększonego o dostępne rezerwy i zyski zatrzymane, po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych oraz obowiązkowych odpisów do rezerw.

Co to jest sklep typu modern convenience?

Modern convenience to anglojęzyczny termin odnoszący do pojęcia „współczesnej wygody”, w węższym znaczeniu używa się go w odniesieniu do modelu małych sklepów, zwykle położony w dzielnicach mieszkaniowych miast albo w innych dogodnych i często odwiedzanych punktach przez klientów. W Polsce twórczo koncepcję sklepów modern convenience twórczo rozwija sieć sklepów Żabka.

W tego typu placówkach oferuje się przede wszystkim towary pierwszej potrzeby, a więc żywność i napoje, wiele jest gotowych do natychmiastowego spożycia, a zatem są to przede wszystkim gotowe, konfekcjonowane produkty spożywcze i napoje (mrożonki, konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody) itp., środki czystości osobistej i gospodarczej, gazety, alkohole, papierosy, zapałki, baterie itd. Czasami są też np. losy na loterie. W sklepach sieci są to choćby startery do telefonów komórkowych i ich zasilenia, możliwość nadania i odebrania paczki, ubezpieczenia czy choćby naprawa obuwia. Sieć posiada też szeroką ofertę posiłków na ciepło takich jak hot dogi, pizza, panini, frytki i wiele innych. Furrorę stanowi sprzedaż wysokiej jakości gorącej kawy.

Co to jest Grupa Żabka?

Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem modern convenience, którego misją jest tworzenie wartości, poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.

Co to jest Ekosystem Grupy Żabka?

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie moder convenience liczącą na koniec czerwca 2025 r. blisko 11.800 placówek, działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów, przez całą dobę, w dowolny dzień tygodnia. Grupa dysponuje ponadto zaawansowaną i stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, która powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza, restauracyjnej jakości, gotowe posiłki prosto do domu klienta. Platforma Dietly to z kolei wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych, Grupa Żabka realizuje zaś za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W 2024 r. Grupa rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dóbr szybkozbywalnych (FMCG – angielski akronim dystrybucji MCG to skrót od angielskiego terminu: Fast Moving Consumer Goods). Spółka Żabka uruchomiła również w Republice Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo. Od października 2024 r. akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna

AI, gospodarka /ART/ 30 września 2025 zdjęcie mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału