Szybka Kolej Miejska tłumaczy, dlaczego trasa S2 nie zostanie w najbliższej przyszłości wydłużona do Mińska Mazowieckiego. W odpowiedzi na interwencję posłów Pauliny Matysiak i Adriana Zandberga z partii Razem, władze spółki wskazują na konkretne przeszkody, które uniemożliwiają realizację tej inwestycji.
Infrastruktura bez przepustowości
Głównym problemem okazuje się brak wystarczającej przepustowości infrastruktury kolejowej na linii nr 2 między Warszawą Rembertowem a Mińskiem Mazowieckim. Jak tłumaczy SKM, odcinek ten jest już mocno obciążony ruchem pociągów PKP Intercity, Kolei Mazowieckich oraz pociągów towarowych. Dodatkowo, na trasie Sulejówek Miłosna — Mińsk Mazowiecki nie istnieje żadna stacja umożliwiająca wyprzedzanie pociągów, co stanowi poważne ograniczenie techniczne.
„Według naszej oceny przepustowości infrastruktury i jej wypełnienia ofertą PKP IC i KM nie ma miejsca w rozkładzie jazdy na żadne systemowo ukształtowane połączenia SKM do/z Mińska Mazowieckiego. Taka sytuacja utrzymuje się od wielu lat” – czytamy w odpowiedzi podpisanej przez prezes zarządu SKM, Marię Wasiak.
Kwestie organizacyjne i finansowe
SKM podkreśla, iż jest jedynie operatorem w systemie transportu publicznego m.st. Warszawy, a decyzje o rozwoju sieci podejmuje Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM). Co istotne, odcinek Sulejówek Miłosna — Mińsk Mazowiecki znajduje się poza obszarem przewidzianym dla SKM w Planie zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Warszawy.
Firma wskazuje na cztery najważniejsze warunki uruchomienia nowych linii:
- rezerwa przepustowości infrastruktury kolejowej
- środki finansowe na zakup usług przewozowych
- wprowadzenie Wspólnego Biletu z Kolejami Mazowieckimi
- pozyskanie dodatkowego taboru i zwiększenie liczby personelu
Obecnie odcinek do Mińska Mazowieckiego nie jest objęty Wspólnym Biletem ZTM-KM, co stanowi dodatkową przeszkodę w uruchomieniu połączeń SKM na tej trasie.
Podział kompetencji między organizatorami transportu
W odpowiedzi spółka wyjaśnia również, iż zgodnie z obowiązującymi planami transportowymi, organizatorem regionalnych przewozów kolejowych na odcinku Sulejówek Miłosna — Mińsk Mazowiecki jest Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Dodatkowo miasto Mińsk Mazowiecki jest włączone w sieć międzywojewódzkich przewozów kolejowych organizowanych przez Ministerstwo Infrastruktury.
„Warszawa nie jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego obsługującego Mińsk Mazowiecki, trudno nam jest się odnieść do stwierdzenia odnośnie niewystarczającego zaspokojenia potrzeb przewozowych mieszkańców Mińska przez ministra adekwatnego do spraw transportu oraz samorząd wojewódzki” – pisze SKM.
Czy jest szansa na zmiany?
Choć plany rozbudowy infrastruktury istnieją, pozostają one na etapie studialnym, bez konkretnego harmonogramu realizacji ze strony zarządcy infrastruktury kolejowej. SKM informuje również, iż dialog między ZTM a władzami miasta Mińsk Mazowiecki oraz powiatu mińskiego trwa od lat, ale koncentruje się głównie na kwestiach finansowania rozszerzenia systemu wspólnego biletu.
Mieszkańcy Mińska Mazowieckiego, którzy od lat słyszą zapowiedzi dotyczące wydłużenia trasy SKM, muszą więc uzbroić się w cierpliwość. Bez modernizacji infrastruktury kolejowej, wzajemnego uzgodnienia planów transportowych i zapewnienia finansowania, inwestycja ta pozostaje w sferze odległych planów.
Tymczasem, jak podkreślali w swojej interwencji posłowie Razem, mieszkańcy Mińska i okolic przez cały czas muszą korzystać z przepełnionych pociągów regionalnych, które nie zawsze zapewniają odpowiedni komfort, szczególnie w godzinach szczytu.