W Męcinie w powiecie limanowskim realizowane są przygotowania do rozpoczęcia budowy tunelu kolejowego pod Pisarzową. Na plac budowy dotarła pierwsza z dwóch maszyn TBM (ang. tunnel boring machine), które będą wykorzystywane podczas modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Limanowa – bocznica Klęczany) w ramach projektu Podłęże-Piekiełko.
Podróż maszyny wyprodukowanej przez firmę CRCHI rozpoczęła się w chińskim Changsha. Transport o łącznej masie 600 ton podzielono na 36 części, z których największa ważyła 87 ton. Sama głowica tnąca ma średnicę 4,8 m i masę 41 ton. Kurs z portu morskiego w Szanghaju do Gdyni zajął ok. 60 dni, po czym elementy maszyny przewieziono na 30 ciężarówkach do Męciny.
Zintensyfikowaliśmy prace w rejonie portalu wschodniego, trwa przygotowanie zakładu prefabrykacji segmentów obudowy tunelu. Od blisko 6 miesięcy na budowie prowadzone są roboty we wszystkich możliwych branżach, kontrakt jest pełen inżynieryjnych wyzwań związanych z lokalnymi warunkami gruntowo-wodnymi czy samą logistyką i transportem – powiedział Marcin Curkowicz, zastępca kierownika kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Obecnie wykonawcy tj. konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt i Gülermak przygotowuje tzw. kołyskę, czyli miejsce, w którym rozpocznie pracę nowa tunelownica. Pierwsza maszyna TBM o długości 170 m będzie drążyć tunel ewakuacyjny, podczas gdy większa zajmie się tunelem głównym, którym będą kursować pociągi.
Druga maszyna TBM o średnicy 10,6 m jest już w drodze do Polski. W tym przypadku transport z Chin wymagał demontażu kolosa na ok. 90 części, który w całości będzie ważył 3600 ton. Ma on dotrzeć na miejsce na przełomie lutego i marca br.
Podłęże-Piekiełko, czyli największa inwestycja kolejowa w Małopolsce
Tunel pod Pisarzową powstanie na nowej linii kolejowej nr 104 między Nowym Sączem a Chabówką. Będzie miał długość 3,75 km. Prace budowlane na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany pochłoną ponad 1,93 mld zł netto, a całość projektu Podłęże-Piekiełko szacowana jest na 12 mld zł.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) oraz Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Według planów przeprawa ma być gotowa w 2027 r. Po zakończeniu projektu czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem ma ulec skróceniu do blisko 60 min. Z kolei podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego ma zająć ok. 90 min.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także: